2020-04-04, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lotavos
Det håller jag med om, men att påstå "mycket hög risk att dö" var att överdriva. Röker inte själv så för mig spelar det ingen roll, detta är bara min åsikt utifrån de dödsfall vi sett.

rökare har 14 gånger högre risk att insjukna med behov till vård med respirator och löper även 14 gånger högre risk att dö som smittade, till skillnad ifrån icke rökare med friska kroppar.

Detta är centralt för just denna gruppen då deras lungkapacitet redan är otroligt nedsatt, i kombination med dåliga kostvanor och levnadssätt.

Jag röker inte heller men alla i min närhet har abrupt slutat röka då covid-19 blev officiellt i Sverige, vilket är väldigt viktigt då man inte vill sluta upp död på grund utav ett sådant "trivialt" lyxproblem.
Citera
2020-04-04, 22:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Vi är i början.

Smittan tar 2-3 veckor innan symtom syns.

Förstår inte varför alla tror att alla blev smittade på en och samma gång.

Exceptionell ökning!

Vi har enligt er varit i början sedan första mars.
Citera
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Jaha?

Hur långt är ett snöre?

225 pers är absolut ingenting att ramla av stolen för. Det är ingenting rent statistiskt. Med all respekt för de döda.

Citat:
Det engelska snöret (‘Somerset Rope’) var 6,096 meter

Mer än hundra döda på 4 dagar är illa. Antalet fördubblas på 4 dagar just nu om inte trenden vänder. sen får du räkna själv antalet till månadens slut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Detta vet du inte. Fram med belägg eller håll mun.

Vad är det jag inte vet?
Citera
Medlem
ÖL på Danderyd vill ha katastrofläge:

Citat:
Krav väcks på att Stockholms sjukvård ska gå upp i katastrofläge för att hantera den snabba tillströmningen av covid-19-patienter.

– Vi skulle kunna nyttja de knappa resurser vi har på ett mer effektivt sätt, säger Johan Styrud, överläkare på Danderyd och ordförande i Stockholms Läkarförening.

Region Stockholm utesluter inte att det sker inom kort, men i nuläget finns tillgänglig kapacitet, menar hälso- och sjukvårdsdirektör Björn Eriksson.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/lakare-kraver-att-stockholms-sjukvard-gar-upp-i-katastroflage/
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Vi får se. Just nu ligger vi på takten ”medelsvår-svår influensasäsong ”.

Nja en bit över det. Särskilt ju längre det fortsätter. Men om 08 kan sluta åka viruskuvös och hänga på uteserveringar så kanske det kan bli bra.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Med andra ord ca 30 Stockholmare per dag. Vad är din ursäkt nästa vecka om det blir mellan 70 och 150 per dag i Stockholm?

Jag sparade ditt inlägg så får vi se om den dagen inträffar, först och främst.

Jag har inga ursäkter. Jag tror upp mot 10000-15000 kommer dö av Corona. Men det är fortfarande inte det värsta som hänt, det motsvarar 25-40 extra dödsfall om dagen. Sen får man räkna bort de coronadödsfall som hade dött av andra orsaker.
Citera
2020-04-04, 22:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Antalet nya döda har sedan första april minskat.

De döda minskar alltid på helgerna. Det har vi sett redan från början. Det hela handlar om att de har eftersläpning i statistiken av någon anledning. Jag räknar med att det tar fart nästa vecka och den veckan kommer sannolikt bli värsta hittills. Det här är långt ifrån över. Vi är bara i början av början.
Jag tror inte jag kommer få fel.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Surrexerunt
Vad är det jag inte vet?

Att de som nu dör i Corona inte skulle dött annars.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
250 pers dör varje dag i Sverige. Stockholmare representerar 13% av befolkningen. Såvida de inte har en konstant överpresentation så borde det bli ca 30 pers.

Jag vet det. Min poengen med att ha specifik statistik är att räkna hur stor osäkerheten och mörkertalet kan vara. Det är ju sannolikt massor av folk som dör utan att någon kollat i fall dom har covid-19.

Det är intressant att veta i fall det dör 50 +/- 30 i Stockholm eller 50 +/- 5 i Stockholm. Stor skillnad.
Citera
Medlem
Citat:
Antalet nya döda har sedan första april minskat.
Fredag-lördag-söndag minskar alltid p g a rapporteftersläpning sen blir det rusning mån-tors. Tippar på 100-160 döda med (inte av) CCP19 på måndag.
Citera
2020-04-04, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Ja. CRF 0.2% till 1.16% Ta ett medeltal (0.2+1.16/2)= CFR 0.6% Sedan släng på eftersläpningen av dödsfall, vad hamnar vi på då, CRF 0.5%? Jag personligen finner det intressant att 20% visar inga symptom. Likaså att mängden smittade som är oupptäckta. Vi får se facit på detta längre fram, när pandemin är över och vi kan mäta antikroppar i stora urval av hela befolkningen.

Källa på ovan hypotetiska siffror är här, i slutet av videon av Dr. Campbell:
https://www.youtube.com/watch?v=c1aoULlMpn0
Kanske, ja.

Jag tänker verkligen inte säga att det är orimligt, dels för att det inte går att säga i nuläget, och dels för att jag inte själv tycker det.

Men jag tror och hoppas att faktisk antal döda hamnar lägre än motsvarande CFR 0.5%.

Och min magkänsla, baserat på ex. antal döda i Italien nu, är att det i praktiken kan komma att hamna närmre 0.1%-0.25% i många länder, genom att man till viss grad lyckas styra bort smittan från de äldre. 0.5% kan säkert stämma när det smittar okontrollerat i en population.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in