2020-04-04, 21:11
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Den kanske kan vara meningsfull i en viss dos, som jag skrev tidigare. Men det kan jag nog inte avgöra förrän jag får tillräckligt med info. Att spekulera hejvilt kan väl vara kul ibland, men det brukar inte ha så mycket med verkligheten att göra.
Vad är det för information du förväntar dig att få för att leva upp till Gudsfruktan?
Citera
2020-04-04, 21:20
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Att påstå att man följer en Gud är nog det ”bästa” sättet att rättfärdiga ett omoraliskt beteende.
Jag vet inte, jag följer inte någon religion som andra men jag rättfärdigar inget. Tror inte du att människor som gör det alltid hittar på något?
Citera
2020-04-04, 21:47
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Att påstå att man följer en Gud är nog det ”bästa” sättet att rättfärdiga ett omoraliskt beteende.
De flesta med omoraliskt beteende lär nog inte försöka rättfärdiga det.
Citera
2020-04-04, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Just nu är Du fruktansvärt äckligt omoralisk,
Du och din JÄVLA personliga moral, som försöker döma ut alla andras!
Citera
2020-04-04, 22:07
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Just nu är Du fruktansvärt äckligt omoralisk,
Du och din JÄVLA personliga moral, som försöker döma ut alla andras!
Jag försöker inte döma någon.
Citera
2020-04-04, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Så du tror på relativitetsteorin, utan att du har undersökt detta själv?

Jag har undersökt relativitetsteorin OCH bibeln.
Vet knappt vad det är, så jag vet inte om jag tror på den. Vore det viktigt för mig personligen så skulle jag sätta mig in. Det finns antagligen tusentals saker jag ”tror på” enbart för att andra har gjort jobbet.
T.ex. så litar jag på en kartbok, att länder, städer och berg ligger där det står att det ligger. Jag har alltså inte undersökt om det stämmer.
Det finns ingen människa som skulle ens ha tiden att undersöka allt, även om de skulle vilja.
Om jag får ont i en tand så går jag hellre till tandläkaren än att utbilda mig själv. Jag har helt enkelt inte den tiden.
Citera
2020-04-04, 22:15
Medlem
LordOfTheIdiotss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Gudfruktan heter det väl.
Nope. Googla så kommer det upp "menade du "gudsfruktan"". Men vem bryr sig, det är bara ett "s", går säkert att skriva/säga båda
Senast redigerad av LordOfTheIdiots 2020-04-04 kl. 22:26.
Citera
2020-04-04, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Du är inte insatt i dom vetenskapliga teorier som handlar om bibeln?

Hur kunde jag gissa det?
Det finns de som jobbar med detta och alltså är mycket bättre än jag att avgöra om Bibeln är sann.
Däremot kan jag avgöra om andra aspekter av Bibeln är sann. T.ex. påståenden om moral och hur man ska ’vara”. Men de vetenskapliga och historiska bitarna får de utbildade syssla med.
Jag tvivlar på att du undersökt alla religiösa skrifter i hela världen? Du kan alltså ha missat sanningen?
Citera
2020-04-04, 22:20
Medlem
Citat:
Vad är det för information du förväntar dig att få för att leva upp till Gudsfruktan?
Jag förväntar mig ingenting speciellt. Bara att beläggen ska vara proportionerlig till påståendet. Det gäller allt, inte bara religion.
Om Gud vill att jag ska frukta honom så är första steget att belägga existensen av Gud. Alternativt så kan jag frukta alla gudar som folk säger att jag ska frukta, men jag vet inte om det blir hållbart i längden? Känns ganska opraktiskt.
Citera
2020-04-04, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FejkEmran
Jag vet inte, jag följer inte någon religion som andra men jag rättfärdigar inget. Tror inte du att människor som gör det alltid hittar på något?
Så kan det vara. Men att säga att ”Gud kräver detta beteende” dödar diskussionen, då jag inte vet någon metod för att kolla om det stämmer.
Citera
2020-04-04, 22:24
Medlem
Citat:
Oj, det var ett konstigt påstående. Historien är full av omoraliskt beteende som rättfärdigats på allehanda vis. Ofta genom religion, då den ansetts vara fult att kritisera.
Citera
2020-04-04, 22:25
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Jag förväntar mig ingenting speciellt. Bara att beläggen ska vara proportionerlig till påståendet. Det gäller allt, inte bara religion.
Om Gud vill att jag ska frukta honom så är första steget att belägga existensen av Gud. Alternativt så kan jag frukta alla gudar som folk säger att jag ska frukta, men jag vet inte om det blir hållbart i längden? Känns ganska opraktiskt.
Hur ska du kunna tro på någonting som presenteras dig? Utan hopp är du förlorad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in