2020-04-04, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Tro har väldigt mycket med geografi att göra, konstigt nog. Och indoktrinering. Många ”väljer” inte sin tro, de föds in i den. Jag föddes in i ett samhälle då jag fick höra att jag fick tro på vilken religion jag vill.

javisst det får du väl? vetenskapen är din religion, eller hur var det?
Citera
2020-04-04, 18:52
Medlem
Gudsfruktan betyder egentligen att man respekterar sig själv och är öppen och ödmjuk inför livet och sannigen om sin egen livslögn.
Dvs du ser dig själv i spegeln och förstår att du kanske inte är bättre än somalierna next doors!
Citera
2020-04-04, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Fast då faller ju hela syftet med tro.
Ja, blind tro. Men inte tro som att ”få bra belägg för något så att man kan ta ett bra beslut om det är värt att följa”. Jag förespråkar det senare beslutet.
Citera
2020-04-04, 19:25
Medlem
Krasst sagt, är det rädsla för konsekvenserna!
Senast redigerad av rantaplan 2020-04-04 kl. 19:28.
Citera
2020-04-04, 19:27
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ja, blind tro. Men inte tro som att ”få bra belägg för något så att man kan ta ett bra beslut om det är värt att följa”. Jag förespråkar det senare beslutet.
Få bra belägg hur då egentligen? Om det inte går att övertyga dig om att Gudsfruktan kan vara meningsfullt så är det enklare om du säger det.
Citera
2020-04-04, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
javisst det får du väl? vetenskapen är din religion, eller hur var det?
Har jag aldrig påstått. Jag skulle nog heller inte få för mig att uttrycka mig så, då vetenskap inte har med tro (blind tro, faith) att göra. Jag skulle nog inte ”tro på” vetenskapen om den inte ändrade sig när det kom fram nya bevis och saker blev motbevisade. Jag är ju inte religiös ....
Citera
2020-04-04, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Få bra belägg hur då egentligen? Om det inte går att övertyga dig om att Gudsfruktan kan vara meningsfullt så är det enklare om du säger det.
Den kanske kan vara meningsfull i en viss dos, som jag skrev tidigare. Men det kan jag nog inte avgöra förrän jag får tillräckligt med info. Att spekulera hejvilt kan väl vara kul ibland, men det brukar inte ha så mycket med verkligheten att göra.
Citera
2020-04-04, 19:34
Medlem
FejkEmrans avatar
Vissa människor handlar gott eller moraliskt. De flesta gör det och bryter ibland för att göra en självuppfyllande handling på något vis. Men klicken som aldrig agerar efter moral och de behöver frukta något. Men det gör de sällan ändå eftersom de saknar samvete.

Människor har en fri vilja och agerar efter den. Sedan rättfärdigar de det de gör som är fel. De ger sig själva rätt.

Enkelt och bara hur människan fungerar.
Citera
2020-04-04, 19:37
Medlem
Akademiska ickefrågor på ett religionsforum!
Guchelov har vi demokrati fortfarnde😇

Ni religiösa kommer undan med mycket..
Fy fan!, bolsanero!
Citera
2020-04-04, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FejkEmran
Vissa människor handlar gott eller moraliskt. De flesta gör det och bryter ibland för att göra en självuppfyllande handling på något vis. Men klicken som aldrig agerar efter moral och de behöver frukta något. Men det gör de sällan ändå eftersom de saknar samvete.

Människor har en fri vilja och agerar efter den. Sedan rättfärdigar de det de gör som är fel. De ger sig själva rätt.

Enkelt och bara hur människan fungerar.
Att påstå att man följer en Gud är nog det ”bästa” sättet att rättfärdiga ett omoraliskt beteende.
Citera
2020-04-04, 20:22
Medlem
Citat:
Precis som det står vill jag ha det. Finns ingen motsägelse där.
Jag är inte så värst insatt i vetenskapliga teorier, men litar på vetenskap som metod. I alla fall tills någon visar ett bättre sätt att undersöka världen.

Så du tror på relativitetsteorin, utan att du har undersökt detta själv?

Jag har undersökt relativitetsteorin OCH bibeln.
Citera
2020-04-04, 20:56
Medlem
Citat:
Precis som det står vill jag ha det. Finns ingen motsägelse där.
Jag är inte så värst insatt i vetenskapliga teorier, men litar på vetenskap som metod. I alla fall tills någon visar ett bättre sätt att undersöka världen.

Du är inte insatt i dom vetenskapliga teorier som handlar om bibeln?

Hur kunde jag gissa det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in