2020-04-04, 20:43
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Fast som du skrev "det dör så många redan idag" är ju en ren felaktighet, även om det du säger stämmer. För du har inte den blekaste aning om hur många de är i detta mörkertal i så fall. Du gör ju bara en ren chansning och drar till med en siffra du tycker passar i din argumentation.

Precis som vänsterfalangen.

Lever som man lär.

Precis det som är problemet. Man vet inte mörkertalet och det är så denna regering vill ha det för att det ska se fint ut.

Men folk samlar redan in data över vilka som dör nu i landet och kommer dubbelkollas framöver.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Insidan får inte röras. Tumregeln för dessa masker är att de är avsedda för en arbetsdag (8-10 timmar)
Jag använder inte dem mer än en gång för att vara på den säkra sidan.
Tänk dig att andas in skiten om det visar sig att hela masken har fullt med virus.
Men samtidigt så dör viruset efter 1-2 dagar på ett papper.

Skyddshandskar och glasögon är ingen dum idé heller.
Får gå runt med mina snygga Gucci-glajjer. 😎

Det sägs att 60%-ig alkohol gör livet surt för virus. Kan man använda alkohol för att återanvända masken säkert eller blir filtreringsgraden förstörd. Det är ju som sagt ont om masker.
Kanske en hutt var 5 min fixar biffen eller viruset menar jag.
Citera
Medlem
Så här tycker extremt många förskolelärare om FHM rekommendationer.

Jävla pajasmyndighet...

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/pLePJX/corona-sprids-fritt-i-den-svenska-skolan
Citera
2020-04-04, 20:44
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Man hittat dinosaurie DNA lite då och då fortfarande. Det betyder inte att dinosaurien lever och kan bita dig.

Dinosaurier levde iallafall nån gång. Ett virus lever aldrig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CityBangBang
5% under 60 år är rätt så mycket när man fördelar det på några miljoner.. låt oss säga 60-70 % utav de yngre under 60 blir smittade. Lågt räknat blir 60% utav ca 8 miljoner i underkan av 5 milj. 5% utav 5 milj blir ca 250 000
Nja du räknar lite konstigt tycker jag. I Sverige bor det ca 10 miljoner invånare. Om 70 % av dessa blir drabbade innebär det 7 miljoner invånare. Enligt forskning så avlider 0,66% av de som fått smittan. Se nedan.
Jag hoppas dock att vi tack vare skydd av äldre kan hålla nere den siffran.
Men i vilket fall. Om vi misslyckas och ändå får 0,66% döda av 7 miljoner invånare innebär det 46 000 döda. Totalt.

Om man sen får tro forskning enligt nedan länk är 95% av de döda äldre än 60 år.
Vilket i så fall skulle innebära att 2310 personer under 60 kommer att dö i Sverige. Om vi räknar med ett totalt dödstal på 46000. Sen hoppas jag och tror på lägre siffror, typ mellan 15-25000 totalt men är såklart bara min gissning och förhoppning.

Drygt 2000 döda människor i ålder under 60 är det alltså stor risk för att denna pandemi kommer ta innan det är slut.

https://www.livescience.com/death-rate-lower-than-estimates.html

https://thehill.com/changing-america/well-being/prevention-cures/490844-95-percent-of-coronavirus-deaths-in-europe
Senast redigerad av Skanstullsmannen 2020-04-04 kl. 20:52.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Nja, några veckors immunitet iaf verkar man få.
Det får man väl i vilket fall - om man nu får det.
Allt arbete går ju ut på att skapa nån slags immunitet, sen att några vill svänga sig med poppisordet ”folkimmunitet” är en annan sak.
Citera
2020-04-04, 20:45
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CityBangBang
Man måste vara beredd på den möjligheten.. liksom att det kan bli flera virus epedemier i närstående framtid. Dessutom dyker det också upp nya virus från exempelvis den upptinade permafrosten där man har hittat skräckexempel..

Fågelinfluensan H5N1 har en dödlighet på över 50%, när det börjar spridas människa till människa har du din domedag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Det kan jag gå med på, respiratorvård är påfrestande för lungorna i sig och med en svår lunginflammation på det så sure. Däremot finns inga hårda bevis på att de som klarar sig utan intensivvård får bestående skador på så vis. I alla fall ingen minoritet som verkar antytts i tidigare kommentar....

Ja är lite dramatisk för mer effekt kanske, ja ungefär så
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
q

Runt hälften av alla de svårt sjuka som läggs i respirator avlider. Siffrorna varierar naturligtvis: yngre har större chans att klara det jämfört med äldre. De som är 90 år eller äldre verkar de inte alls lägga i respirator. Förmodligen för att de är för bräckliga för att, överhuvudtaget, klarar av den påfrestning som respiratorvård innebär. (De pigga äldre äldre får, förmodligen, andningshjälp med syrgasmask, lätta symptom som inte kräver sjukhusvård eller inga symptom alls).
Tror du är någorlunda rätt på det där.

Och därutöver får man ta i beaktande att det är inte respiratorn som räddar resterande halva, utan en stor andel av dessa hade kämpat sig genom förloppet med eller utan syrgas.

Men varje medel man har tillgång att ta till kan såklart vara den avgörande skillnaden för just den specifika individen där och då.

En annan sak som behövs redas ut är hur mycket skada sjukvårdspersonalen lider vid långvarig behandling av Covid19, med hänsyn till skyddsmetoder vi har tillgängliga nu.
Citera
2020-04-04, 20:46
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Jag har aldrig tvekat att viruset är väldigt smittsamt. Däremot tror många här inne på en dödlighet på 3-10% vilket är helt befängt.
Vet bara att det smittar och att folk dör av det.
Citera
Medlem
Akuten på Danderyds sjukhus har det lugnt. Lägger upp massa skojiga bilder på sitt insta-konto.
Citera
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Tycker du att begränsa folksamlingar (Max 50 pers), uppmana folk att jobba hemifrån, hålla diskarnas till varandra och förbud mot besök på olika boenden och sjukhus är en bagatell el ?

Du kanske vill ha den spanska varianten när man inte får vistas utomhus och inte får ta en promenad ensam ute ens ?
lol...
Du menar begränsningen till 499...när andra länder stängde offentliga tillställningar? som senare blev 50? Den stenhårda nedstängningen av skolan ...som tog två veckor innan man stängde gymnasium?
Plåster är ingen återgärd mot cancer. Men om du inte förstår det....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in