2020-04-04, 17:45
Medlem
1X2Helgarderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebSunshine
Att låta mycker folk dö i den första vågen har sina positiva sidor. De döda dör ju t.e.x inte en andra gång.
Knepigt att få upp artikeln från länken jag postade. Klipp ur rapporten nedan. Själv kan jag för lite för att våga lägga någon värdering i det:
"Att stänga ner stora delar av samhället kan enligt forskarna leda till stora problem. Även om strategin får effekten att smittan trängs undan till stor del just nu så riskerar smittan att blomma upp igen, med ny kraft.

Det kan leda till ytterligare en smittotopp i höst och vinter, samtidigt som den vanliga influensasäsongen.

– De länder som arbetar bort smittan hårt nu riskerar att få en enorm våg av sjukdomsfall i höst och vinter, skriver rapportens författare."
Citera
2020-04-04, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Om det bara vore en droppsmitta så skulle det va osannolikt med en sådan spridning som sker har jag tänkt hela tiden.
Dessutom smittar det via ytor såsom sedlar, handtag, matpaket och oändligt massa saker.
Dom har hittat viruspartiklar i hytter på kryssningsfartyg som vart veckor gamla.

Det har varit känt, sedan första delen av februari, i tråden att detta är en aerosolsmitta:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
USA kommer snabbt att gå om Sverige. Varför väljer du inte UK, Spanien, Italien, Belgien, och Frankrike m.fl.

Dock imponerande att tyskarna lyckats så bra med detta. Kanske kör de med ECMO maskiner under lång tid. Kanske är det kanske främst yngre som smittas, än så länge.......

Mig veterligen rapporterar Tyskland inte samtliga avlidna fall med bäring till Covid-19. Därav annorlunda siffror. Men någon vet kanske bättre angående detta...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
USA kommer snabbt att gå om Sverige. Varför väljer du inte UK, Spanien, Italien, Belgien, och Frankrike m.fl.

Dock imponerande att tyskarna lyckats så bra med detta. Kanske kör de med ECMO maskiner under lång tid. Kanske är det kanske främst yngre som smittas, än så länge.......
Har nämnt det innan. Men Tyskland är det land i eu som lägger otroligt mycket pengar på sjukvård. I en klass för sig. Det betalar sig nu.
Citera
2020-04-04, 17:47
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Om det bara vore en droppsmitta så skulle det va osannolikt med en sådan spridning som sker har jag tänkt hela tiden.
Dessutom smittar det via ytor såsom sedlar, handtag, matpaket och oändligt massa saker.
Dom har hittat viruspartiklar i hytter på kryssningsfartyg som vart veckor gamla.

Jag tror att det är spår av RNA från viruset, själva viruset är inaktivt.
Citera
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blåtå
Men flockimmunitet är inte något man eftersträvar det kan ta flera år, det har tom din favvis Tengele sagt. Att vi fortfarande pratar om flockimmunitet
Flockimmunitet kan också komma av vaccinering. Det är något som är bra om man kan få det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Uteserveringar är knappast smitthärdar.
Knappast något som bidrar till minskad spridning heller.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1
Är det bara jag som blir galen av att sitta hemma och dega?
Ta en promenad. Köp en fågelbok och börja med fågelskådning.
Citera
2020-04-04, 17:48
Medlem
crisscrosss avatar
3:29 in i denna video pratar man om Sverige.
https://www.youtube.com/watch?v=VBUHmwHN96U&t=202s
Citera
2020-04-04, 17:49
Avslutad
Citat:

nej det är nog flera som känner lätt desperation ,jag tycker det känns lite jobbigt fast helt galen är jag inte timmarna kryper fram . tur Internet finns att dega med .
Citera
Avstängd
Citat:

Gå ut, det är ingen som tvingar dig att vara hemma! Våren kommer på allvar nästa vecka dessutom, passa på o njut av vädret!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Jeg er enig med deg.

Jeg synes at Norge burde tilby hjelp, både ved å ta imot pasienter fra Sverige og andre land og ved å låne bort respiratorer.

"I en ekstrem situasjon kan Norge ha opptil 800 intensivplasser tilgjengelige, mener helsedirektør Bjørn Guldvog."
https://www.aftenposten.no/norge/i/dO2anq/guldvog-norge-kan-ha-opptil-800-intensivplasser-raskt-tilgjengelig

Fra en gammel artikkel:

Produseres det respiratorer i Sverige i dag?

Positive nyheter:

Getinge i Solna producerar respiratorer, även Breas medical tillverkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in