2020-04-04, 20:04
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Bunkra inte ihop mig med förnekarna. Jag tror detta kommer att gå åt helvete på alla plan.

Men faktum är ju att det är 50 LEDIGA platser på IVA i Stockholm. Finns inget att missförstå.
Det interna PM som "läckte" ut saknade substans. Läkar-Björn pudlar: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Jo5lpJ/ingen-risk-att-intensivvard-behover-avslutas-i-helgen
Citera
2020-04-04, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Hur många svenskar var smittade för 17 dagar sedan?
För tidigt att säga, men sannolikt väldigt många. Du vill såklart att jag ska gissa, så jag säger hundra tusen.
Citera
2020-04-04, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Googlar man exceptionell ökning hittar man exempelvis den här artikeln:

https://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/tågluff-hetaste-resetrenden-en-exceptionell-ökning-12128765

Haha
Citera
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Det märks för de unga som är på väg att dö, och det märks för släktingar, vänner och personal när också en ung dör.

I vilket fall har man ju gått ut med att ”unga inte drabbas”, och då agerar man efter det.
Jag tycker det är viktiga är att framhålla att också unga - oavsett nåt underliggande eller inte - löper en riskmatt drabbas.

Och ska man köra på floskelbingospåret och prata ekonomi, så är det väl inte bra om också unga stryker med?

Kolla Italiens siffror, andelen under 40 år som dött är väldigt liten. Förmodligen dör det fler barn av säsongsinfluensan.
Citera
Medlem
Varför har Sverige flera hundra döda samtidigt som man har ganska många intensivvårdplatser lediga, är inte alla människor lika mycket värda? Sverige brukar ju slå sig för bröstet och kalla sig för en humanitär stormakt.
Citera
2020-04-04, 20:07
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Fast ska man hålla på och ha folirhatten på och tro på massa konspirationer så kan man ju hitta på vilka jävla siffror som helst. Då kan vi ju lika gärna dra till med att det dör 10000 personer om dagen i Sverige nu fast regeringen mörkar det

Ja, att människors släkt och vänner har dött och att de inte räknas in i statistiken är ju att ha en foliehatt på. Konspirationsteori är ju ett ord som man älskar att skita ut för att förminska meningsmotståndarens argument när man stör sig.

Särvanligt mönster att det är samma del av människor som är immuna mot viss fakta.

Skrattretande till och med.
Citera
Medlem
pampussas avatar
KORK-all by my self, corona edition

https://www.facebook.com/nrkkork/videos/3156257061065019/?v=3156257061065019
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag uppskattar även det draget hos honom att han INTE är mediatränad.. Han är sig själv.. och säger det han (och hans team) tror på.

Det är alldeles uppenbart att Sverige inte var särskilt väl förberedd på en större katastrof. Men samtidigt har han (och de andra) gjort det bästa av situationen. Man lägger inte krut på onödiga saker (som finska polisen som nu har kontrollerat 250.000st bilar och ser ingen vits med att fortsätta det, medan brottsligheten fortsätter på annat håll..) utan försöker göra det som är mest effektivt och bibringar bäst resultat i slutändan.

Nu har den finska polisen släpps kontrollen. Vad har man uppnått? Hur mycket kostade detta? Vad blev lidande istället? Vad ska de göra NU? (ju jag vet: de ska fortsätta att övervaka finnarna via deras mobiltelefoner - är svenskarna beredda på detta?).

Just nu kanske finnarna slår sig i bröstet att deras dödssiffror inte liknar våra, men hur länge ska de sitta isolerade? Hur länge ska föräldrarna vara hemma med sina skolbarn?

Och till råga på allt: även finnarna har hittat smittan på sina äldreboenden..
Bra inlägg.
Ska bli intressant att se vad isoleringen av Nyland/Helsinki kommer mynna ut i
Citera
Medlem
Citat:
Bunkra inte ihop mig med förnekarna. Jag tror detta kommer att gå åt helvete på alla plan.

Men faktum är ju att det är 50 LEDIGA platser på IVA i Stockholm. Finns inget att missförstå.

Except the fact that not all of them are spread out across hospitals equally. Several will have reached capacity before others and will have to resort to triage methods and already have.
Citera
2020-04-04, 20:08
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Varför har Sverige flera hundra döda samtidigt som man har ganska många intensivvårdplatser lediga, är inte alla människor lika mycket värda? Sverige brukar ju slå sig för bröstet och kalla sig för en humanitär stormakt.

Beror väl på region?

Finns väl ingen IVA plats ledig i Sthlm till exempel vad jag vet.
Citera
2020-04-04, 20:09
Medlem
Max3xs avatar
Citat:

Givetvis måste IVA hålla reservkapacitet för olyckor samt VIP-personer. Anses mycket mer oetiskt att fylla sjukhuset och sen tvingas "dra slangen ur halsen" på någon.
Citera
2020-04-04, 20:10
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Ja, att människors släkt och vänner har dött och att de inte räknas in i statistiken är ju att ha en foliehatt på. Konspirationsteori är ju ett ord som man älskar att skita ut för att förminska meningsmotståndarens argument när man stör sig.

Särvanligt mönster att det är samma del av människor som är immuna mot viss fakta.

Skrattretande till och med.
Fast som du skrev "det dör så många redan idag" är ju en ren felaktighet, även om det du säger stämmer. För du har inte den blekaste aning om hur många de är i detta mörkertal i så fall. Du gör ju bara en ren chansning och drar till med en siffra du tycker passar i din argumentation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in