2020-04-04, 20:00
Medlem
Rainmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Varför inte det? Eller har du möjligen belägg för att de sprider falska nyheter?
Vore bra att veta faktiskt, men då vill jag se källa på det.

De brukar sedermera källhänvisa, till skillnad från många andra siter.

Jag var inne i samma avpixlat träsk som dig förrut. Inte hållbart
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Hoppas det är OK med lite uppmuntring i tråden så här på lördagskvällen:

https://www.youtube.com/watch?v=nAEil3_D03k

Doktor Corona, ambulanserna kör över staden.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Man måste ju undra vad fan det är frågan om, igår såg det ut som att saken var helt utom kontroll och att Stockholm i år skulle låta folk dö. MILJONER svenskar är ute i solen och dricker groggar mm.

Istället kommer nu sjukhuschefsläkarna ifrån Stockholm och säger att man har MER än 50 intensivvårdsplatser lediga. Då är Stockholm värst utsatt. Vad fan är det som händer? How Come?
Det du, och vissa andra, missförstår är att siffrorna gäller hur många som legat på IVA totalt.
Det aktuella talet är betydligt lägre.
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Det är vad vi har nu med tanke på att vi inte räknar med folk som dör på ålderdomshemmet och de som har underliggande sjukdomar som får något annat rubricerat.

Siffermagi.
Fast ska man hålla på och ha folirhatten på och tro på massa konspirationer så kan man ju hitta på vilka jävla siffror som helst. Då kan vi ju lika gärna dra till med att det dör 10000 personer om dagen i Sverige nu fast regeringen mörkar det
Citera
2020-04-04, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcarolo
Nej, den är alldeles för hög fortfarande. Vad en "ok nivå" nivå vet ju inte jag vad den kan vara men jag skulle tippa på att man vill ner i åtminstone halva nivån jämfört med nu.
Italienarna har börjat testa mycket mer nu så antalet smittade blir ju högre iom det. Men framför allt handlar det ju om hur många som behöver sjukvård.
Man sa på PK idag att sjukhusen har en bättre situation nu. Att man får in färre sjuka på IVA.

https://www.repubblica.it/cronaca/2020/04/04/news/coronavirus_guariti_morti_positivi_malati-253134515/?ref=RHPPTP-BH-I253137683-C8-P1-S1.8-T1

Problemet, som jag ser det, är att om man väl lyckats få ner nivån drastiskt, varför inte satsa på smittoeliminering? Hur mycket kan man egentligen öppna upp utan att R0 går en bra bit över 1 och hela skiten spårar ur igen? 10% som får gå till jobbet det närmsta året?

Istället skulle man kunna hålla kvar kontrollen och experimentera med att successivt försöka öppna upp "smittfria" områden som hålls efter med utökad testning och smittspårning.
Citera
2020-04-04, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
When this is over, I will. The Swedes have shown their true colors, a government that has no problem with mass-murdering their people — and the people? Don’t get me started.

On one hand, you have the smart ones. The ones who realize that time is of the essence in a response. That this virus requires strong action to suffocate so that society can survive. These aren’t controversial beliefs in other, smarter, less ruined countries like this one.

Then you have the sheep. The ones who believe that the government would never betray them. That despite overwhelming evidence and several countries warning them of what was to come, that such a thing could never happen to them. Pride comes before the fall. Soon these people turned into pussies. Whimpering shells of broken men.

“But how can we survive a lockdown?” They cry. “My god, several weeks inside. Maybe a month or two. It would destroy me! To sit alone, with my family, and my television, games, books, wine. What a disaster!”

It’s almost as if this is the first time terrible things have happened to humanity. It’s because a crisis hasn’t occurred in Sweden and the population is weak-willed and broken. As if they lack a moral strength to guide them, placing a shattered economy up with trembling hands to say “look, look at what we have left! — this is what we must save, the husks of it, the dregs!”.

The economy is already lost. The people already malleable clay to be molded to the whim of the leaders who themselves cower at thought of action. Pathetic.
Nothing is more satisfying than being insulted by people like you. Cheers!
Citera
2020-04-04, 20:02
Medlem
Max3xs avatar
Nu backar regiringen från sitt diktatoriska lagförslag! Tack M och V för att ni stoppade det!

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-backar-om-kritiserat-lagforslag
Citat:
Regeringen backar om den nya lag som ska ge regeringen utökade maktbefogenheter i kampen mot coronasmittan. Enligt vad SVT erfar har förslaget efter kritiken från andra riksdagspartier skrivits om så att riksdagen i efterhand kommer att kunna pröva varje åtgärd som regeringen vidtar inom ramen för den nya lagen.
Citera
2020-04-04, 20:03
Medlem
sannes avatar
Alltså när man ser såna här frågor inne på SVT, så förstår man att FoHMs diffusa, krångliga regler inte gått fram. Det är fullt med såna här frågor i Expressen, Aftonbladet och SVT nyheter.

Citat:
Jag är 75 år, frisk, och misstänker att jag har haft covid 19. Har jag nån möjlighet
Att bli testad, för att se om jag kan återgå till att hämta barnbarn på förskola, osv?
Inger
@Inger - Hej! Den som är över 70 år ska undvika sociala kontakter, alltså ska du inte träffa barnbarn. Sjukvården prioriterar provtagning för följande två grupper: Personer som är i behov av vård på sjukhus och personal inom sjukvård och äldreomsorg med misstänkt covid-19.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/over-50-iva-platser-lediga-i-stockholm/
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Tegnell har saknat förmågan att kommunicera - men det är inte hans fel att han står där och framstår som en killgissare.
Saken är bara den att det har saknats en strategi och därmed också taktik från de som är satta att styra vårt land.

Tvärtemot vad våra styrande sagt, så styrs våra ”experter” direkt eller indirekt av politiker. Misstänker att man ”bett” AT att fronta och gett honom vissa ”råd”. ”riktlinjer” och ”rekommendationer” att förhålla sig till, mens man själva funderar över vad man ska göra när man nu står där med skägget i brevlådan.

Vad det gäller experterna du länkar till står det dem fritt att spekulera. Framtiden är oviss, men innerst inne tänker de att det är lönt att offra en del av befolkning och löpa den linan ut och sen hålla den linjen. Ekorrhjulet måste snurra - kosta vad det kosta vill!
Sen får man kalla det ”flockimmunitet” hur mycket man vill.

Jag uppskattar även det draget hos honom att han INTE är mediatränad.. Han är sig själv.. och säger det han (och hans team) tror på.

Det är alldeles uppenbart att Sverige inte var särskilt väl förberedd på en större katastrof. Men samtidigt har han (och de andra) gjort det bästa av situationen. Man lägger inte krut på onödiga saker (som finska polisen som nu har kontrollerat 250.000st bilar och ser ingen vits med att fortsätta det, medan brottsligheten fortsätter på annat håll..) utan försöker göra det som är mest effektivt och bibringar bäst resultat i slutändan.

Nu har den finska polisen släpps kontrollen. Vad har man uppnått? Hur mycket kostade detta? Vad blev lidande istället? Vad ska de göra NU? (ju jag vet: de ska fortsätta att övervaka finnarna via deras mobiltelefoner - är svenskarna beredda på detta?).

Just nu kanske finnarna slår sig i bröstet att deras dödssiffror inte liknar våra, men hur länge ska de sitta isolerade? Hur länge ska föräldrarna vara hemma med sina skolbarn?

Och till råga på allt: även finnarna har hittat smittan på sina äldreboenden..
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Vi får en siffra i det intervallet på måndag och tisdag. Sedan fortsätter det öka. Vi gör mindre än Italien gjorde i motsvarande skede och kommer därför att drabbas värre.
Fast vi gör inte mindre än Italien i början. De hade ingen informationskampanj eller några restriktioner likt våra innan det bröt loss på allvar hos dem. Vi bör ju ha mkt bättre möjligheter att slippa få det Italienska explosionen här.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Det du, och vissa andra, missförstår är att siffrorna gäller hur många som legat på IVA totalt.
Det aktuella talet är betydligt lägre.

Bunkra inte ihop mig med förnekarna. Jag tror detta kommer att gå åt helvete på alla plan.

Men faktum är ju att det är 50 LEDIGA platser på IVA i Stockholm. Finns inget att missförstå.
Citera
2020-04-04, 20:04
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Dödligheten bland yngre verkar vara så pass låg att det knappt kommer märkas. Dags för vissa stollar här inne att sluta jämföra covid med spanskan.
Det märks för de unga som är på väg att dö, och det märks för släktingar, vänner och personal när också en ung dör.

I vilket fall har man ju gått ut med att ”unga inte drabbas”, och då agerar man efter det.
Jag tycker det är viktiga är att framhålla att också unga - oavsett nåt underliggande eller inte - löper en riskmatt drabbas.

Och ska man köra på floskelbingospåret och prata ekonomi, så är det väl inte bra om också unga stryker med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in