2020-04-04, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blåtå
Taktiken som används är att svenskar ska kunna klara av själva att göra rätt beslut. Men hur blir det då med invandrare, de har ju inte alls samma kultur som svenskar och följer staten. Hur kommer det gå för invandrare kan man undra?
Hur det går för invandrare fick vi reda på för 2 veckor sedan.
Citera
2020-04-04, 16:59
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Taktiken som används är att svenskar ska kunna klara av själva att göra rätt beslut. Men hur blir det då med invandrare, de har ju inte alls samma kultur som svenskar och följer staten. Hur kommer det gå för invandrare kan man undra?
Det har vi väl delvis redan sett facit på. De har lyssnat mer på den lokala imamen än på svenska myndigheter. Nu lyssnar de inte alls. Nu ligger de i likkistor.
Citera
Medlem
Hur många av er tycker att en lock-down vore det bästa att göra just nu?
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Köpcentrum i Stockholm är lika packade som vanligt, inklusive pensionärer, så strategi med eget ansvar ser, icke oväntat, ute ut att fungera.
Vilket köpcentrum var detta?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Köpcentrum i Stockholm är lika packade som vanligt, inklusive pensionärer, så strategi med eget ansvar ser, icke oväntat, ute ut att fungera.
Är det där alla är, i centrala Stockholm är det rätt dött vill jag påstå.
Citera
Medlem
room6527s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det är INTE luftburet. Det är en aerosolsmitta.

Du tjatar lika mycket om detta som FHM.....

På Wuhan-bussarna smittades passargerare som satt på ett avstånd av 4,5m från en smittbärare, och när denna klev av bussen smittades sen en påstingade som klev på 30 min senare och inte ens satte sig nära den plats den smittbäraren satt.

Och nu har vi dessutom en video som visar hur skiten virvlar runt i luften långt efter en s. "aerosol", superspridarna har 10.000ggr med viruspartiklar i halsen som far ut vid vanlig andning och ligger kvar i luften. Jag kan alltså bära på Covid-19 och gå in i en hiss, andas där-gå ur hissen, och om du sen kliver in i samma hiss inom 30 min i rumstemp kan även du smittas !

Videon: https://vimeo.com/402577241

Lek med tanken att en s.k biljettkontrollant på SL som inte själv vet om att denna är smittad, far runt i vagnarna och effektivt smittar ner ett helt tunnelbanetåg, där har du worst case scenario, liksom t.ex en städare som svabbar ett åldringsboende.
Citera
Medlem
Covids avatar
Stora delar av migrantkåren sitter ju i en parallell värld med information via satellit-teve från hemlandet. Statstelevisionen envisas med att ha någon jävla dövtolk i rutan, men förmår inte texta programmen på arabiska. Klart att zoomalierna droppar, de har inte haft någon info.

Citat:
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Trots att de bytte strategi till slut är det kaos i England.

https://m.youtube.com/watch?v=ejlbCmRJMW4

"Lockdown" den 24:e Mars om jag inte har fel för mig.
Cirka 10:e April kan de kanske se effekten?
Citera
2020-04-04, 17:00
Medlem
Covids avatar
För sent nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Hur många av er tycker att en lock-down vore det bästa att göra just nu?
Citera
2020-04-04, 17:01
Medlem
exexexexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milofo
Här är rutinerna:

Palliativ farmakologisk behandling vid svår covid-19

Palliativ symtomlindring vid covid-19 i allmän palliativ vård

Här gnäller Thomas Lindén på Socialstyrelsen om att man skickar in för många äldre till vård:

Pressträff om covid-19 (coronavirus) 3 april 2020 (8:15)

Mer om masslakten kan man läsa här, sid. 6-10:

Nationella Prioriteringar Sjukvården

Och nej, det är ingen vacker historia i det här läget. Många av de som blir avlivade, för det är det det handlar om, kommer inte vara redo eftersom de kommer ha många år kvar. Så det kommer handla mycket om att ljuga för patienten och övertala släkten att tiden är kommen (alternativt, inte säga någonting och släta över det om ingen frågar). Man ger medel som lugnar om patienten får panik (midazolam och diazepam). Pumpar full med morfin när man inte kan andas. Om det blir väldigt livat så skjutsar man in patienten till sjukhus men han/hon får ingen hjälp (IVA) utan det är bara för att lugna. Allt enligt direktiven som getts.

Och det här kommer till stor del att ske i ensamhet:

Hennes mamma dog av Corona

Fler kommer dö ensamma

Personalen kan inte gå in och trösta för då måste man byta skyddsutrustning och den lyxen finns inte. Du kommer inte få besöka av samma skäl. Så din släkting kommer drunkna i sina egna vätskor, förhoppningsvis såpass drogad att hon eller han inte förstår vad som pågår, men när drogerna också börjar ta slut så är det enklast för personalen att bara stänga dörren och ignorera vädjandena. Gå och sätta sig i fikarummet och gråta en skvätt.

Finns direktiv för även detta:

Överdramatiserar inte ens. Har legat på IVA under normala förhållanden och har legat och lyssnat på en gamling som dött och har hamrat på assistans-knappen till ingen nytta. Kan inte ens föreställa mig hur det kan vara värre än det jag upplevde men värre kommer det att bli. Mycket värre.
Så mörkt!
Samtidigt sitter folk och bärsar på utekrogarna i vårsolen... "Corona? Ah mäh jag är inte riskgrupp så i dont care"
Citera
2020-04-04, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Vilket köpcentrum var detta?
Var en sväng bort till sickla, lika packat som vanligt.
Citera
2020-04-04, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av room6527
Du tjatar lika mycket om detta som FHM.....

På Wuhan-bussarna smittades passargerare som satt på ett avstånd av 4,5m från en smittbärare, och när denna klev av bussen smittades sen en påstingade som klev på 30 min senare och inte ens satte sig nära den plats den smittbäraren satt.

Och nu har vi dessutom en video som visar hur skiten virvlar runt i luften långt efter en s. "aerosol", superspridarna har 10.000ggr med viruspartiklar i halsen som far ut vid vanlig andning och ligger kvar i luften. Jag kan alltså bära på Covid-19 och gå in i en hiss, andas där-gå ur hissen, och om du sen kliver in i samma hiss inom 30 min i rumstemp kan även du smittas !

Videon: https://vimeo.com/402577241

Lek med tanken att en s.k biljettkontrollant på SL som inte själv vet om att denna är smittad, far runt i vagnarna och effektivt smittar ner ett helt tunnelbanetåg, där har du worst case scenario, liksom t.ex en städare som svabbar ett åldringsboende.
Det här är ett höljevirus. Det kan näppeligen vara luftburet. Men väl aerosolburet.

EDIT; Vi tar det här en gång till:

Citat:
Virus genuppsättning, genom
Virus genom kan vara av DNA- eller RNA-typ. Nukleinsyrorna är inneslutna i en
kapsid.
Vissa virus har ett hölje utanpå kapsiden, dessa kallas höljevirus, till skillnad från nakna
virus. Exempel på nakna virus är Calicivirus som ger vinterkräksjuka och rinovirus,
förkylningsvirus. De nakna virusarterna är betydligt mer tåliga. Detta eftersom de kan
vistas i torr miljö medan höljevirus kräver en våt miljö.
Detta gör att nakna virus kan
smitta via indirekt kontakt, via ett intermedium, exempelvis ett dörrhandtag. Vidare tål
nakna virus den syra miljön i ventrikeln, dessa virus kan alltså smitta via magtarmkanalen.
De tål temperaturer upp till 60 grader C. Nakna virus är också mer
motståndskraftiga mot spritdesinfektion.
Kapsiden har proteiner och glykoproteiner på sin yta, de binder till receptorer på
värdcellerna. Dessa, receptorer på värdcellen, bestämmer vilka virus som kan infektera
cellen. Genetiska variationer hos olika personer, kan ge en receptoravvikelse och därmed
ge immunitet mot vissa virus, exempelvis vinterkräksjuka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in