2020-04-04, 19:56
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horsemackan
Hörde av en kompis att det slog ihop en person i en galleria förra veckan i min stad...

Dog personen? Eller blev bara medvetslös?
Det kan bero på annat. Epilepsi, stroke, hjärtinfarkt, diabetes.
Senast redigerad av Ogunquit 2020-04-04 kl. 19:58. Anledning: Stavning
Citera
Medlem
Man måste ju undra vad fan det är frågan om, igår såg det ut som att saken var helt utom kontroll och att Stockholm i år skulle låta folk dö. MILJONER svenskar är ute i solen och dricker groggar mm.

Istället kommer nu sjukhuschefsläkarna ifrån Stockholm och säger att man har MER än 50 intensivvårdsplatser lediga. Då är Stockholm värst utsatt. Vad fan är det som händer? How Come?
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horsemackan
Hörde av en kompis att det slog ihop en person i en galleria förra veckan i min stad...
Sådant händer väl varje dag, Corona-tider eller inte
Citera
2020-04-04, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Jag kan absolut inte hålla med dig om att coronaepidemin knappt har börjat. Den lider snarare mot sitt slut.

Om dina siffror stämmer (tack för siffrorna förresten) så är 480 mot 846 inte jordens undergång.

Snarare en läxa att vi måste ha ett sjukvårdssystem som snabbt måste kunna skala upp vid behov.
Om du tittar lite på siffrorna så ser du att vi låg på 205 fram till och med v11. På 2,5 vecka (och jag skriver 2,5 istället för 3 med tanke på att databasen uppdateras med några dagars fördröjning) så tillkom alltså 641.

Med andra ord, på 2,5 vecka intensivvårdades lika många som totalt under 40 veckor under en ovanligt svår influensasäsong. Covid-19 kräver alltså bortåt 20 gånger så många IVA-platser som en svår influensasäsong. Och då är vi i ett tidigt skede av epidemin, så den siffran kommer att öka. Det kanske blir 50 gånger värre än influensa, kanske 100, om man inte gör något för att stoppa smittspridningen (hittills har man ju i Sverige inte gjort ett skit).
Citera
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Tegnell har saknat förmågan att kommunicera - men det är inte hans fel att han står där och framstår som en killgissare.
Saken är bara den att det har saknats en strategi och därmed också taktik från de som är satta att styra vårt land.

Tvärtemot vad våra styrande sagt, så styrs våra ”experter” direkt eller indirekt av politiker. Misstänker att man ”bett” AT att fronta och gett honom vissa ”råd”. ”riktlinjer” och ”rekommendationer” att förhålla sig till, mens man själva funderar över vad man ska göra när man nu står där med skägget i brevlådan.

Vad det gäller experterna du länkar till står det dem fritt att spekulera. Framtiden är oviss, men innerst inne tänker de att det är lönt att offra en del av befolkning och löpa den linan ut och sen hålla den linjen. Ekorrhjulet måste snurra - kosta vad det kosta vill!
Sen får man kalla det ”flockimmunitet” hur mycket man vill.

Håller med.
Misstänker att den viktigaste riktlinjen är:
-Har alltid ett svar reda vad dom än frågar. Upptäcker dom att vi inte har en aning så är det kört.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Jag tror vi max kommer få se 70-100 döda svenskar per dygn när det är som värst.

Det är vad vi har nu med tanke på att vi inte räknar med folk som dör på ålderdomshemmet och de som har underliggande sjukdomar som får något annat rubricerat.

Siffermagi.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Det är häpnadsväckande att sverige idag snart har dubbelt så många döda per capita jämfört med österrike med tanke på att mycket av smittan kom till sverige från österrike.

(37 jmf med 21 per miljon)
- worldometers
Senast redigerad av Madagascar 2020-04-04 kl. 20:00.
Citera
2020-04-04, 19:58
Medlem
Hexen666s avatar
Siffrorna stiger obarmhärtigt uppåt. Börjar man inte snart uppnå en mättnad på hur många som kan testas per dag? Jag befarar att när väl den mättnaden är nådd så kommer många få panik när dödssiffrorna fortsätter stiga uppåt men inte antal smittade i samma fart. Ration kommer bli alltså bli mycket läskigare
Citera
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CityBangBang
5% under 60 år är rätt så mycket när man fördelar det på några miljoner.. låt oss säga 60-70 % utav de yngre under 60 blir smittade. Lågt räknat blir 60% utav ca 8 miljoner i underkan av 5 milj. 5% utav 5 milj blir ca 250 000

Dödligheten bland yngre verkar vara så pass låg att det knappt kommer märkas. Dags för vissa stollar här inne att sluta jämföra covid med spanskan.
Citera
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Jag har aldrig påstått att det är eftersläpning under helgerna. Men jag menade inte döda utan smittade. Hur många nya bekräftade smittade är det idag? Igår var det 500

Man har börjat testa fler, återigen - vad säger detta dig?
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcarolo
Nej, den är alldeles för hög fortfarande. Vad en "ok nivå" nivå vet ju inte jag vad den kan vara men jag skulle tippa på att man vill ner i åtminstone halva nivån jämfört med nu.
Italienarna har börjat testa mycket mer nu så antalet smittade blir ju högre iom det. Men framför allt handlar det ju om hur många som behöver sjukvård.
Man sa på PK idag att sjukhusen har en bättre situation nu. Att man får in färre sjuka på IVA.

https://www.repubblica.it/cronaca/2020/04/04/news/coronavirus_guariti_morti_positivi_malati-253134515/?ref=RHPPTP-BH-I253137683-C8-P1-S1.8-T1
Precis, och det var också vad experten man hade kopplat upp mot studion på ”Italia, sì!”, att det innebär en möjlighet till andrum för vården.
Citera
Medlem
Citat:
Jag tror vi max kommer få se 70-100 döda svenskar per dygn när det är som värst.
Vi får en siffra i det intervallet på måndag och tisdag. Sedan fortsätter det öka. Vi gör mindre än Italien gjorde i motsvarande skede och kommer därför att drabbas värre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in