2020-04-04, 18:58
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Det planar ut på en mycket hög nivå, och landet är fullkomligt i spillror.

Då ser vi väldigt olika saker. Deras infrastruktur är intakt, det är bara att vänta lite till sen kan de återuppta verksamheten. Visst är ekonomin illa på det, men den har återhämtat sig genom alla kriser i världshistorien. Sverige har inte ens börjat vidta åtgärder, vi ligger minst en månad efter Italien och har tyvärr gjort samma misstag som dem, trots facit på hand.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Varsågod att åka hem då och kom aldrig mer tillbaks.

When this is over, I will. The Swedes have shown their true colors, a government that has no problem with mass-murdering their people — and the people? Don’t get me started.

On one hand, you have the smart ones. The ones who realize that time is of the essence in a response. That this virus requires strong action to suffocate so that society can survive. These aren’t controversial beliefs in other, smarter, less ruined countries like this one.

Then you have the sheep. The ones who believe that the government would never betray them. That despite overwhelming evidence and several countries warning them of what was to come, that such a thing could never happen to them. Pride comes before the fall. Soon these people turned into pussies. Whimpering shells of broken men.

“But how can we survive a lockdown?” They cry. “My god, several weeks inside. Maybe a month or two. It would destroy me! To sit alone, with my family, and my television, games, books, wine. What a disaster!”

It’s almost as if this is the first time terrible things have happened to humanity. It’s because a crisis hasn’t occurred in Sweden and the population is weak-willed and broken. As if they lack a moral strength to guide them, placing a shattered economy up with trembling hands to say “look, look at what we have left! — this is what we must save, the husks of it, the dregs!”.

The economy is already lost. The people already malleable clay to be molded to the whim of the leaders who themselves cower at thought of action. Pathetic.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Vi divergerar vidare från italiens kurva.

Dagens tal 377.
Motsvarande dag i italien, 1266'

Ger ett ratio på 3,35. Igår var det 3,05.

Jag kommer följa denna siffra. Vi rör oss mot faktor 6 som pesimisterna menar vi måste ha för att ha bättre läge än italien. Hm, jag ser inte det kaos i Sverige, som jag såg i Italien

Faktor 3 är första hållpunkt. Den anger ratio för folkmängd stormilano, Lombardiet, kontra Storstockholm. Det går bättre nu.

Talserien igen;

2 april 283-827-2,93

3 april 333-1015-3,05

4 april 377-1266-3,35

Vi ses imorgon.
Vad svamlar du om?
Akta så att du inte går bort dig bland alla krumelurer.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skanstullsmannen
Antalet döda kommer nog till slut vara samma oavsett om det varit karantän eller inte. Spelar ingen roll vad som görs förrän det finnes ett vaccin, om 12-18 månader (minst). Så bättre att få skiten överstökad fort, även om det kommer tära hårt på sjukvården. Flockimmunitet är en bra början då vi i större mån skyddar oss mot eventuella kommande mutationer som de i karantän kommer vara oförberedda på. Cyniskt? ja visst. Men som jag ser det är det bättre att slita av plåstret direkt än dra ut på tiden.

Sett till hur vår omvärld ser ut och det läge vi befinner oss nu, ser jag också det som det minst dåliga alternativet. Men en golgatavandring blir det oavsett.
Citera
2020-04-04, 18:59
Medlem
Citat:
Vi har ca. 400 döda: jämförbara länder som Schweiz, Belgien och Holland har 650, 1300 och 1650. Detta trots att de stängt ner och vi inte.
Nej de är ej jämförbara. Befolkningstätthet spelar roll. Plus att de har mer invånare än oss.
Citera
2020-04-04, 19:00
Medlem
exexexexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Och..?
Ja, alltså, om du missat så handlar mycket av diskussionen just nu om att stänga ned eller inte...
Men det vet jag ju att du inte har.
Citera
2020-04-04, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
Tror VERKLIGEN INTE att de flesta i Sverige har köpt munskydd
Nu menade här i tråden😉
Citera
2020-04-04, 19:01
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Källa på att Sverige skiljer på att dö av eller med? Och kom inte med Dr John Campbell.

Det har vi ju gjort alltid? Bara kolla på hur vi redovisar dödsfall där narkotika finns inblandat.
Citera
2020-04-04, 19:01
Bannlyst
Citat:
Vi är fucked hursomhelst och därför lockdown? Ska jag söka efter logik eller låta det vara?

Vi skall isolera oss själva.

Hur jävla svårt kan det vara?
Citera
2020-04-04, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Då ser vi väldigt olika saker. Deras infrastruktur är intakt, det är bara att vänta lite till sen kan de återuppta verksamheten. Visst är ekonomin illa på det, men den har återhämtat sig genom alla kriser i världshistorien. Sverige har inte ens börjat vidta åtgärder, vi ligger minst en månad efter Italien och har tyvärr gjort samma misstag som dem, trots facit på hand.
Italien knäcktes redan under finanskrisen och har den värsta demografiska ktisen i världen. Landet är skuldsatt uppöver öronen och de investeringar i infrastrukturerna som borde gjorts under tillväxtåren för 30-40 år sedan gick till privatkonsumtion.

Tyvärr, covid med åtföljande karantän knäckte Italien. Priset för lockdown är ofattbart högt, tänk på det alla ni som lättvinnigt efterlyser en sådan åtgärd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Men det där med att sätta halsdukar, balaklavor etc framför munnen som man vill i USA måste väl ändå vara totalt trams? Jag har en "Buff" som jag testade att sätta framför mun och näsa idag och det blir varmt och fuktigt av utandningsluften och filtrerar nog inte ett skit. Tror det bara drar åt sig mer skräp och virus än om man inte har något framför ansiktet.
En tygbit kan fånga upp en liten del av det du själv andas ut om du är sjuk... Säger de åtminstone.

Är man frisk tror jag som du, det borde nästan samlas ännu mer skit där i.

Men men, för den vidskeplige går nog det mesta bra
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exexexex
Ja, alltså, om du missat så handlar mycket av diskussionen just nu om att stänga ned eller inte...
Men det vet jag ju att du inte har.
Vad är det jag har missat, menar du?
I posten jämfördes äpplen med päron.
Väx upp snorvalp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här