2020-04-04, 19:51
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55

2. Och? Vad finns det för anledning till panik och att skrämma upp svaga bräckliga människor?

3. De extrema åtgärderna är delvis förståeliga, men det kommer att visa sig snart att vi måste öppna upp, man kan inte leva såhär i några längre tider. Dödstalen har ju stabiliserats så vi ser snart uppluckringar .

4. WTF?? vad dillar du om? Ingen med corona springer uta på gatan, är du helt rudis?

2. Du menar att svaga och bräckliga personer blir uppskrämda av dödsprognoser? Det här är ett diskussionsforum. Om man inte klarar av det som postas här så bör man nog hålla sig här ifrån.

3. Vi kan omöjligt stänga ner Sverige någon längre tid. Men det för tidigt att säga att dödstalen stabiliserats. Våren är nog rätt körd tyvärr. Kan bli bättre till sommaren.

4. Rudis? Är ett ord jag aldrig hört någon använda. Är du 08?

Folk kan vara halvsjuka i Covid 19 och sen tvärvänder det och de blir väldigt sjuka rätt snabbt. Det är undantagsfall givetvis att de dör på gatan. Men det finns ställen där de lagt ut döda på gatan för upphämtning om jag minns rätt.
Citera
2020-04-04, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jo, mask som är en riktigt mask köper jag att det funkar, kanske vanliga "kirurgmasker" också. Jag tänker de som bara tar en halsduk för ansiktet etc.

Kirurgmasker är jättebra, mycket bättre än hemgjorda varianter. Läste det i något test att de tog åtminstone 80% av partiklarna i testet men minns inte storleken på partiklarna dock... Har för mig de testade 0.1nm.
Citera
2020-04-04, 19:52
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Har de ens en "ok nivå" nu?

Nej, den är alldeles för hög fortfarande. Vad en "ok nivå" nivå vet ju inte jag vad den kan vara men jag skulle tippa på att man vill ner i åtminstone halva nivån jämfört med nu.
Italienarna har börjat testa mycket mer nu så antalet smittade blir ju högre iom det. Men framför allt handlar det ju om hur många som behöver sjukvård.
Man sa på PK idag att sjukhusen har en bättre situation nu. Att man får in färre sjuka på IVA.
Citat:
Conforta un minore afflusso di pazienti nelle terapie intensive: è la prima volta "gli ospedali respirano"
https://www.repubblica.it/cronaca/2020/04/04/news/coronavirus_guariti_morti_positivi_malati-253134515/?ref=RHPPTP-BH-I253137683-C8-P1-S1.8-T1
Citera
2020-04-04, 19:53
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag var ganska tydlig med att jag inte utesluter ett visst mörkertal av döda i corona.

Men det är etablerad vetenskap att psykiska trauman, oro och rädsla för döden ökar dödligheten kraftigt. Exempelvis så har du förhöjd dödsrisk åren efter att du förlorat en partner.
Och partners kommer folk att förlora om man låter smittan spridas ohejdat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Då tror du nog fel, för tittar man på modeller så har det sparats hundratusentals liv att infört dessa inskränkningar.

Nej, när vissa regioner i Italien ligger på helt orimliga z-scores så är det bortom all rimlighet att det är "slump".

Jo, och många av dessa modeller som jag tittat på har larvigt stora 95CI och bygger sedan vidare modellen på dåliga antaganden och/eller andra dåliga siffror genererat i modellen. Felet multipliceras hela tiden så pass att det blir ett oanvändbart resultat. Det är därför du kan se i vissa modeller att det kan vara "allt mellan 1-70 miljoner smittade" - vilket är totalt jävla poänglöst. En ren gissning är exakt lika bra.
Italienarna gjorde en faktisk analys baserad på slumpmässigt urval av befolkningen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
2. Du menar att svaga och bräckliga personer blir uppskrämda av dödsprognoser? Det här är ett diskussionsforum. Om man inte klarar av det som postas här så bör man nog hålla sig här ifrån.

3. Vi kan omöjligt stänga ner Sverige någon längre tid. Men det för tidigt att säga att dödstalen stabiliserats. Våren är nog rätt körd tyvärr. Kan bli bättre till sommaren.

4. Rudis? Är ett ord jag aldrig hört någon använda. Är du 08?

Folk kan vara halvsjuka i Covid 19 och sen tvärvänder det och de blir väldigt sjuka rätt snabbt. Det är undantagsfall givetvis att de dör på gatan. Men det finns ställen där de lagt ut döda på gatan för upphämtning om jag minns rätt.

Hörde av en kompis att det slog ihop en person i en galleria förra veckan i min stad...
Citera
2020-04-04, 19:54
Medlem
Jag tror vi max kommer få se 70-100 döda svenskar per dygn när det är som värst.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Härligt. Här har du ett till

Den grå nya värld som man vaknar upp till på morgonen. När man med hjärtat i halsgropen öppnar nyhetssajterna för att uppdatera sig om virusets spridning och skördade dödsfall i världen. Det är sällan vi möts av några positiva nyheter i flödet, istället så blir det allt mörkare och mer svårmodigt för varje dag som går. Vi har tappat kontrollen helt. Vi står lika värnlösa mot coronaviruset som en knastertorr lövskog mot vilken en rasande brand närmar sig efter några månaders torka. Viruset kommer att bränna igenom hela världen. Det kommer att tränga in i miljoner människors lungor. Viruset kommer att skapa ångest, sorg och tårar hos miljontals människor världen över.

Ingen kärnvapenarsenal på planeten kommer att rädda oss, ingen hypersofistikerad superdator från NASA, inte mänsklighetens totala kunskapsreservoar som som byggts upp av tusentals generationer före oss kan rädda oss just nu. Vi människor är inte längre allsmäktiga härskare på jorden. Vi har blivit ett jagat villebråd. Vi är en flock skräckslagna får som flyr den osynliga och bottenlöst hungriga vargen som lurar bakom varje hörn.

Men vi är alla lika utsatta. Och vi behöver varandra på vår vandring genom den här långa och fasansfulla natten. Det finns en uråldrig skrift i våra celler som evolutionen författat efter tusentals år av prövningar och vedermödor. Det är en skimrande väv av ljus som finns i djupet av alla människors celler. Det är en berättelse om vad det innebär att vara människa. Det är en berättelse om kärlek, om modiga hjältar som vårdar och tar hand om sina medmänniskor i svåra tider av sjukdom och död. Det är en helig och vacker slingrande skrift av ljus i människors celler, som inget virus rår på.

Citat.Den grå nya värld som man vaknar upp till på morgonen.

Gør morgenen lidt mindre grå ved at gå ind på DR1 hver morgen kl.09.00 og bliv oplivet ved at synge med på udvalgte sange sunget af og akompagneret af Philip Faber:

https://www.dr.dk/drtv/episode/morgensang-med-phillip-faber_-det-er-i-dag-et-vejr-og-foraarsdag_176560
Senast redigerad av Moentos 2020-04-04 kl. 19:57.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Tackar. Iltis hör inte till min vanliga diet mera. För svenska läsare så är Ilta Sanomat en kvällstidning, och kanske den litet mer seriösa av dem. Definitivt mer seriös än AB eller Expressen.

Hmm. Första artikeln citerar Aftonbladet som citerar BMJ? Har inget med Sveriges linje att göra övht.
BMJ är dock intressant, måste läsa den närmare (det är alltså artikeln från 2.4 som postulerar 4/5 asymptomatiska, värt att notera är att det är en studie av 166 personer som tidsmässigt sträcker sig kortare än ett dygn).

Iltis nr 2 om England är alltså om rådgivaren Medley's tankar om flockimmunitet (citerar Times, och äldre artikel i The Atlantic) - få se nu, finns här något om Sverige i den... Nej, det verkar faktiskt inte så.

Jag skulle fortfarande väldigt gärna vilja läsa vad finsk press skriver om att Sveriges modell nog är den bästa och värd att ta över.

Ingen skriver (särskilt kanske i Finland) att Sveriges modell är "den bästa". Man skriver att karantän och lock down är problematiska, eftersom de kräver ett exit - vilket man inte har planerat för när man stängde exempelvis skolorna.

Så fort Kina lättade på karantänen i Wuhan och Hubei - då visade sig att de var tvungna att sätta en annan provins i karantän istället (norr om Hubei).
Citera
2020-04-04, 19:55
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Har hört om detta med 5G och eventuella hälsoeffekter av strålningen. Men det enda man hittar i djungeln av info, är huvudlösa konspirationsteorier. Finns det någon strikt forskning i saken som visar att det finns belägg för detta?

Att 5G skulle ligga bakom ett virus är såklart ett huvudlöst påstående.

Har aldrig påstått att 5G skulle ligga bakom Covid-19 😂. Pucko.

Däremot kan jag konstatera av vad jag läst mig till och kan förstå om de frekvenser 5G arbetar på och hur tätt dessa master sitter att det är enormt mycket ”farligare” än Wi-fi , 4G osv osv.

Google är din kompis nu, fråga hen.
Citera
2020-04-04, 19:55
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ja, de visar antalet konfirmerade fall bland 100M invånare.

Men är inte antalet konfirmerade fall egentligen helt meningslöst att prata om? Det visar ju bara hur mycket man testar! Vilket land som helst kan platta ut de kurvan genom att testa mindre.

Det som räknas är antalet dödsfall, och andelen av befolkningen som är smittad. Ju högre andel av befolkningen som är smittad (vid ett visst antal döda) är ju positivt.

Om Sverige har 6500 konfirmerade fall, men experterna bedömer att mellan 5-10% av befolkningen är smittad, så förstår man hur meningslöst det måttet är.

Exakt! Har påpekat detta i flera trådar och förstår inte att detta inte går in i huvudet på många...
Citera
2020-04-04, 19:56
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Är krogarna öppna här i Oslo.., så jag vet om jag kan dra ut ikväll ?

Ingen arning. Men jag förmodar att det hela var en "solskens"protest emot att Osloborna inte får åka ut till sina stugor i helgen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in