2020-04-04, 19:27
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Schweiz har en lägre befolkning än oss. Belgien en gnutta mer.
Sverige har 22 innevånare per kvadratkilometer, Belgien har 379 och Schweiz har 201. Sverige är fyra från slutet, Belgien har den 6:e största tätheten, och Schweiz den 12:e största (Italien ligger 12:a). Listan gäller Europas stater och omfattar 44 länder.
Sånt spelar en stor roll.

https://www.indexmundi.com/map/?v=21000&r=eu&l=sv

Belgien och Schweiz har större turism än Sverige. Dessutom passerar fler personer dessa länder än vad som passerar avkroken Sverige.
Sånt spelar också en stor roll.
Går man på rubrikerna i svenska tidningar så räckte det ju med några smittade återvändande skidturister för att smittan skulle spridas här.

Sverige har helt enkelt en jäkla tur om vi klarar oss lindrigt - allt annat är kvaöificerat skitsnack.
Hade sen vår politiker och berörda myndigheter varit mer på tårna så hade situationen här sett bättre ut än vad den gör.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Vart kan man se Italiens ålderstatistik i dödsfall???
https://www.statista.com/statistics/1105061/coronavirus-deaths-by-region-in-italy/

Nu har ett barn i åldern 1-9 år dött i Italien :-(.

Drygt 10% av de döda är 60-60 år.
Typ 85% är över 70 år. Inte som i början, när 85% var över 85 år.

Vad jag hört, har inte FHM förmedlat dessa siffror ännu. Utan säger att vi ska skydda de "äldre-äldre".
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Ja, och?

Ni/du ska kanske acceptera att vi lever i en värld där pandemier händer då och då ?

Nyss skrev en totaldåre nåt om "döda kroppar på gatorna..." Var kommer alla psykstörda ifrån?
Skulle en pandemi få vårt civiliserade land att falla sönder? Varför skulle nån dödssjuk gå ut på gatan för att dö?

Jag kommenterade en prognos som en annan person postat och tyckte den stämde med mina egna funderingar . Det får dig att flippa ut fullständigt.

1. Jag har bara ett konto på Flashback och Du-reformen införde vi för länge sen i Sverige så du kan skippa Ni. Jag är inte ansvarig för vad andra postar.

2 . Pandemier är något som ständigt återkommer. Men detta är en stor pandemi som har en påverkan på Sverige som vi inte sett sedan andra världskriget.

3. Pandemier och dess efterverkningar kan få länder att falla sönder. Vi vet inte än hur det här kommer att sluta. Men det här är ett mycket stort hot mot vår globala värld och det är därför såna extrema åtgärder tas.

4. Folk kan dö på gatan därför att dör fort. Hjärtstopp exempelvis. Men givetvis kommer de flesta att dö i en säng.
Citera
2020-04-04, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
4 av 5 testade visade sig vara smittade - men symptomfria i Kina

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006464432.html

https://www.bmj.com/content/369/bmj.m1375

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0nyL46/nya-uppgifter-fyra-av-fem-kan-sakna-symtom

Svenska Dagbladet har också skrivit om detta - men ids inte leta efter en länk

"Det är ett litet stickprov och mer data kommer att bli tillgängliga. Men låt oss säga att de kan generaliseras, och även om de är tio procent fel, så talar det här för att viruset är överallt, säger Tom Jefferson, epidemiolog och forskare vid Centret för evidensbaserad medicin vid Oxford-universitet, till BMJ."
Om fyra av fem diagnostiserade med covid10 är symtomfria.. De har testat folk anländande till Kina från första april. Fyra dagar.
Om det är rätt så är det ännu mer oförståligt hur sverige låter viruset peaka så snabbt. Med en utdragen smitta skulle man lätt rädda fler liv.
Citera
2020-04-04, 19:29
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeThinker
Och om flockimmunitet inte fungerar. Ska ni då ta på er ansvaret för att ha infekterat 6 miljoner människor i Sverige?

Blir du först under giljotinen?

Teoretiskt skulle kanske några fler gamla överleva, men till priset av vi förstör liv och framtid för dom yngre generationerna. Ett tveksamt val, kan jag tycka.
Citera
2020-04-04, 19:31
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Okej..(det köper jag !)

-Men UVEX har ingen produktion i Tjina ?
-Vilken modell skall man se på ?

Är nästan helt säker på att det tillverkas i Tyskland. Ska dubbelkolla.

UVEX + FFP3. Bättre kvalité hittar du inte.
Välj mask du tycker ser bra ut.
Instruktioner för hur den ska användas.
https://youtu.be/tO1ahJTFgpo

Så skriver tillverkaren om FFP3

”Skydd mot giftiga och skadliga typer av damm, rök och aerosoler
onkogena och radioaktiva ämnen eller patogener, som virus, bakterier och svampsporer filtreras genom andningsskydd i denna skyddsklass
det totala läckaget får uppgå till högst 5 %
Upp till trettiofaldig överträdelse av yrkesmässiga exponeringsgränser
Andningsskydd med skyddsklass FFP3 ger maximalt skydd mot föroreningar i inandningsluften. Det totala läckaget får uppgå till högst 5 % och de måste filtrera 99 % av alla partiklar som mäter upp till 0,6 μm. Denna typ av mask filtrerar även bort giftiga, onkogena och radioaktiva partiklar. Masker med skyddsklass FFP3 används i arbetsmiljöer som överskrider de yrkesmässiga exponeringsgränserna för branschspecifika värden trettiofalt. De används ofta inom kemiindustrin.”
Citera
2020-04-04, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Lite konstigt att de här fantasierna om att coronaviruset sprids fruktansvärt fort men att dödligheten inte är högre än för den vanliga influensan fortfarande florerar. Nu har snart 0,1 % av Lombardiets invånare dött av viruset enligt de officiella siffrorna (som troligtvis är ganska rejält underskattade).

Samtidigt har dödligheten (CFR) i Sydkorea smugit sig upp på drygt 1,7 %. Hur många har verkligen varit smittade där då? Ingen som vet naturligtvis, men eftersom Sydkoreanerna lyckats bromsa virusets framfart så mycket utan total karantän så måste de faktiskt ha upptäckt en väldigt stor andel av de smittade. Annars hade ju de asymptomatiska och de med milda symptom fortsatt sprida viruset i betydligt högre utsträckning än vad som skett.

Inte konstigt alls, samtliga jag sett argumentera så i den här tråden kan inte ens grundläggande matematik än mindre deklarera vad som är fakta eller åsikter.
Citera
2020-04-04, 19:32
Medlem
stone_sleepers avatar
Expressens korrespondent från NY: "Det ser mörkt ut på New Yorks gator" just när några svarta kvinnor går förbi bakom honom
Citera
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
https://www.statista.com/statistics/1105061/coronavirus-deaths-by-region-in-italy/

Vad jag hört, har inte FHM förmedlat dessa siffror ännu. Utan säger att vi ska skydda de "äldre-äldre".

Siffrorna talar klarspråk. Är du yngre är chansen att dö nästintill obefintlig.
Citera
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Jag kommenterade en prognos som en annan person postat och tyckte den stämde med mina egna funderingar . Det får dig att flippa ut fullständigt.

1. Jag har bara ett konto på Flashback och Du-reformen införde vi för länge sen i Sverige så du kan skippa Ni. Jag är inte ansvarig för vad andra postar.

2 . Pandemier är något som ständigt återkommer. Men detta är en stor pandemi som har en påverkan på Sverige som vi inte sett sedan andra världskriget.

3. Pandemier och dess efterverkningar kan få länder att falla sönder. Vi vet inte än hur det här kommer att sluta. Men det här är ett mycket stort hot mot vår globala värld och det är därför såna extrema åtgärder tas.

4. Folk kan dö på gatan därför att dör fort. Hjärtstopp exempelvis. Men givetvis kommer de flesta att dö i en säng.

1. Ok.

2. Och? Vad finns det för anledning till panik och att skrämma upp svaga bräckliga människor?

3. De extrema åtgärderna är delvis förståeliga, men det kommer att visa sig snart att vi måste öppna upp, man kan inte leva såhär i några längre tider. Dödstalen har ju stabiliserats så vi ser snart uppluckringar .

4. WTF?? vad dillar du om? Ingen med corona springer uta på gatan, är du helt rudis?
Citera
2020-04-04, 19:33
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rainman
Tror du inte ska förlita dig för mycket på avpixlat som källa

Varför inte det? Eller har du möjligen belägg för att de sprider falska nyheter?
Vore bra att veta faktiskt, men då vill jag se källa på det.

De brukar sedermera källhänvisa, till skillnad från många andra siter.
Citera
2020-04-04, 19:34
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen

Åldersfördelning på döda i Sverige finns på FHM:s hemsida
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in