2020-04-04, 18:49
Avslutad
Folk ger blaffen i Oslo!

Det visar att Tegnell har rätt!

Karrantän med tvång hjälper inte en dritt!

https://www.dagbladet.no/nyheter/stappfullt-i-oslo---folk-gir-faen/72334799
Citera
2020-04-04, 18:50
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym523
Ursäkta mig men varför delar dom inte ut hanskar och mask om det är så viktigt?
Det finns inga. Inte ens vården har ju tillräckligt.
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gobigorgohome
Okej, så att redan nu med 40ish döda per dygn som dör med corona ligger vi på närmare 300ish döda per dygn just nu, men det kommer ju stiga givetvis.

Tack för svar

Falskt. Alarmisterna bakar in dessa 40 i de normala 250. Skyller sedan på corona för att få bekräftelse på sin tes om att ett kinesiskt förkylningsvirus slaktar det svenska folket och alla vi andra bara står och ser på.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nu är det bara spekulation, men jag tror att hela situationen med karantän och panik har ökat dödligheten bortom vad corona ställer till med.

Då tror du nog fel, för tittar man på modeller så har det sparats hundratusentals liv att infört dessa inskränkningar.

Citat:
Det är extremt hälsovådligt att skrämma upp och stänga in sköra gamla människor. Siffrorna i enskilda byar kan ha flera förklaringar, och även vara slump, och gammal befolkning.

Nej, när vissa regioner i Italien ligger på helt orimliga z-scores så är det bortom all rimlighet att det är "slump".

Citat:
Uppskattningen kommer från italienska forskare. Mellan 5 miljoner och 20 miljoner kan vara smittade

Jo, och många av dessa modeller som jag tittat på har larvigt stora 95CI och bygger sedan vidare modellen på dåliga antaganden och/eller andra dåliga siffror genererat i modellen. Felet multipliceras hela tiden så pass att det blir ett oanvändbart resultat. Det är därför du kan se i vissa modeller att det kan vara "allt mellan 1-70 miljoner smittade" - vilket är totalt jävla poänglöst. En ren gissning är exakt lika bra.
Senast redigerad av Woozah 2020-04-04 kl. 18:52.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Men hur skulle det praktiskt vara möjligt att hålla det borta därifrån? Skulle man ha låst dörren med personalen kvar? Skulle hemtjänstpersonalen eskorterats mellan sina uppdrag av någon vakt och sedan låsts in i någon kasern på natten? Det är oundvikligt att viruset kommer dit.
Jag har ingen koll på hur de organiserat sig runt äldreboenden och med hemtjänstpersonal,
men jag tror att det finns en del att önska där. Man brukar tro att det alltid är grönare på andra sidan, men det som man sen upptäcker är brister i ganska självklara saker.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Karantän är inte så dramatiskt som det låter. Folk kommer fortsätta gå till jobbet m.m.
De säger själva att det inte är en lockdown i ordets rätta bemärkelse, utan en lightvariant.
I Wuhan gjordes en regelrätt lockdown.
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Haha ska jag behöva säga detta igen. Samma man hävdade att man ej smittade utan sympton. Barn ej smittas och corona aldrig skulle komma t Sverige.
Just de. Peaken var nådd för 2 veckor sedan.

Varför tror du att peaken var nådd för två veckor sedan?

Ingen av våra experter har ju sagt det, och siffrorna stöder inte ditt påstående?

Lite nyfiken vad du grundar ditt påstående på, då det står ut ganska mycket från vad Tegnell (”ja, vi kan ha nått dag 0 där kurvan börjar gå upp nu”) statsministern (”det blir värre innan det blir bättre”) och andra har påstått.

Det vore ju toppen om du har rätt, men känner mig tveksam.
Senast redigerad av Richard-III 2020-04-04 kl. 18:52. Anledning: Stavn
Citera
2020-04-04, 18:51
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Tror de flesta här har köpt nån form av munskydd. Ska kolla amerikanska siter, de har mer utbud. Finns en del på instagram.
Problemet här är väl att det inte finns några.
Synd, tror att det finns pengar att tjäna. Modeskapare/designer folk på h&m borde satsa på att sy upp mer. Skulle sälja som smör!🤠

Ja, tillverkningskostnaden är väl bara en bråkdel av vad de säljs för. Ibland blir det nästan löjligt. Ungefär som med handspriten. Handsprit fattar jag knappt ens varför man köper. Tvål och varmt vatten funkar ju också. ÄR man osäker, så kör lite T-sprit så vore det fan om inte krypen dog!
Citera
2020-04-04, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja så är det, men det är pest eller kolera vi har att välja på. Titta på Italiens kurvor nu, det planar ut. De jävlarna har lidit svårt men nu kan de i alla fall börja se ljuset i tunneln. Vi ser också ljuset i tunneln, men det är tåget som är på väg mot oss.

Editerad!
Det planar ut på en mycket hög nivå, och landet är fullkomligt i spillror.
Citera
2020-04-04, 18:52
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GROKNAK.Ankbonden
Det finns inga. Inte ens vården har ju tillräckligt.

Jo, det finns ju för f-n till och med på ICA
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
De överdöda kan också utgöras av de som inte har covid, men som inte har kunnat få adekvat vård pga överbelastning av vården.
Hursomhelst så är det i vilket fall en konsekvens av covid.

Precis. Så tänker jag också.
Citera
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Någon som köpt munskydd?

Är osäker på om jag gjort bort mig, men köpte sådana här.

https://fyndiq.se/halsa-skonhet/halsa/vard/skydd-stod/munskydd/?search=category&q=mun#42282472-6-pack-3m-skyddsmask-munskydd-klass-f

Ett jävla pris visserligen, men det kan jag ta. Det som gör mig mer fundersam är om det är äkta vara jag köpt. 3M trodde jag var en kvalitetsstämpel, men de här munskydden kom i väldigt enkla plastförpackningar fulla med kinesiska bokstäver. Har 3M sin tillverkning i Kina?

Kan det vara något piratkopierat skit jag köpt? Gör de ens någon nytta trots att de är stämplade med rätt klass?

Jag beställde en 10 pack på ren chansning i torsdags, vi får se vad som händer. I värsta fall duger dom som kaffefilter. Fakturan har iaf kommit via Klarna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in