2020-04-04, 04:22
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Det är nog inget fel på deras IQ i varje fall.
Nä, troligen inte.

Jag anser ändå att Tegnell agerat fel.
Citera
2020-04-04, 04:26
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krautbrain
Tack. Jag arbetar på det dagligen i min karantän. Hoppas hela den här soppan slutar bättre än vad det ser ut att göra. Plasman ifrån friska, de olika antivirala medicinerna som testas. Bara att hoppas att något träffar.

Jag hoppas du klarar dig och får ett bättre liv, du verkar förtjäna det!
Citera
2020-04-04, 04:26
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Tror att kineserna tänker som du gör att man måste få fram ett vaccin. Global Times rapporterade idag följande:

"All 108 Wuhan volunteers for Phase I clinical trials of Chinese COVID19 vaccine have completed injections. 18 have ended their 14-day quarantine as of Thursday and CT examinations and blood tests show they are all in good health. "

Så kanske kineserna blir först med ett vaccin och tjänar storkovan från Europeiska länder.

Vi kan ju alltid hoppas.

Johnson & Johnson satsar enorma summor på att få fram ett vaccin.
Citera
2020-04-04, 04:27
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
https://www.cnbc.com/2020/04/03/who-says-more-and-more-young-people-are-dying-from-the-coronavirus.html?fbclid=IwAR3bL75Y__gvo0JyNyr 9qtgDEo9MgwkZrhv3UjaONUB3ofcRAu0tQ9Ytet0

Till coronaförnekarna.

Mvh era rövhål
TV4:s Marcus Oscarsson tog upp den artikeln på sin Facebook-sida igårkväll.

Inlägget har fått enorm spridning med "likes", delningar och kommentarer i tiotusental. Fler och fler svenskar får nu ta del av allvaret. Det både märks och hörs. I min närmsta ICA-butik är kundstämningen så kompakt att man kan ta på den.

Citat nedanför:

"Varning för obehaglig information.

WHO LÄMNADE OBEHAGLIG INFORMATION VID SIN PRESSKONFERENS IKVÄLL

Världshälsoorganisationen WHO lämnade ikväll tråkig information vid sin presskonferens vid högkvarteret i Genève i Schweiz.

- Vi ser att fler och fler unga personer drabbas av svår sjukdom av viruset. Vi ser data från en rad länder runt om i Europa som visar att yngre personer har avlidit. En del av dem hade underliggande sjukdomar, en del inte, säger doktor Maria Van Kerkhove, chef vid WHO:s Emerging Diseases and Zoonosis-enhet.

Då viruset till stora delar är okänt är det oklart varför en del drabbas svårare och en del inte."
Senast redigerad av Jiren 2020-04-04 kl. 04:31.
Citera
2020-04-04, 04:28
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det kan ju tyvärr bli mycket värre än så om man delar på det genetiska materialet:
https://www.nytimes.com/2020/03/18/nyregion/new-jersey-family-coronavirus.html
[b]

Intressant med det genetiska, enligt artikeln är familjen av italienskt ursprung. Skulle Sverige, på något mirakulöst sätt klara sig lindrigare än vad vi tror så finns svaret i generna, inte i myndigheternas åtgärder.
Citera
2020-04-04, 04:30
Avslutad
Det är för övrigt lite fascinerande hur även Corona förvandlades till nästan vilken politisk agenda-käbbel-debatt som helst. Ingen sida nämnd, ingen glömd. Trodde för ett tag att man skulle slippa det.

Men det är samma trötta strider om ”sanningen” som vanligt, det är uppenbart att vissa har en väldigt låst inställning där det antagligen kvittar hur det utvecklas i realiteten framöver.

Där det antingen är ”no problemo” eller ”1 500 per/dag kommer snart att dö” som gäller. Folk närmast avgudar Tegnell och verkar se honom som en felfri ”pandemi-gud” och den enda man ska lyssna på. ”Lyssna på experterna!”

Trots att det finns massor av experter, forskare och rapporter som är inne på andra vägar och som inte är inne på exakt samma väg.

Nu är jag själv på ”anti” sidan där, men även om nu folk är kritiska så begriper jag mig inte på många av striderna.

Man är ju helt oförmögen att ta till sig ens av väldigt saklig kritik, eller ens öppen för att han kanske kan ha fel om minsta grej.

Det är väl bara en tidsfråga innan folk stämplas som ”Corona-förnekare”... Detta samtidigt som man ska ta det på allvar och lyssna på myndigheternas rekommendationer.

I min värld är det snarare en del som avgudar honom som inte tar det här på allvar och som bagataliserar allvaret. Fast vi samtidigt ska lyssna på myndigheterna, som tvärtom skriver en hel del oroväckande saker i deras rapporter.

Lägg där till alla panikmänniskor som hamstrade som tokar i början. Sedan har vi en kaosartad cocktail som inte kommer lösa ett skit.

Saknar landet lagom, tråkigt som fan, men det var varken panikfolk eller bagatalisering som gällde. Det var saklighet och handling som gällde mot samma mål. Och det var alldeles lagomt så.

Tillägg: Undrar om det hade varit omvända roller om Alliansen styrde idag. Hade andra sidan försvarat Tegnell då? Fast det är ju bara att kolla hur det var pandemin 2009... Anders blev nästan lika kritiserad då och fick stå till svars ihop med en KD-minister i SVT Agenda, pga deras beslut vid massvaccineringen som resulterade i narkolepsifalllen.
Senast redigerad av sjelvefan 2020-04-04 kl. 04:39.
Citera
2020-04-04, 04:31
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Sverige har redan börjat prioritera vad jag förstår. Tror det var aftonbladet (ursäkta värdelös källa) där vårdpersonal meddelade att de numer låter folk dö som de annars skulle ha fortsatt att vårda.
Det var en liten mening i slutet på artikeln, tror ingen orkade läsa så långt.

Triage är en vidrig handling, som vi alla skrivit under på i händelse av krig eller det värsta. Ja visst har vi krig nu mot en osynlig fiende. Men vi borde varit förberedda! Vi har haft 100 år på oss sen spanska sjukan att förbereda oss, nu står vi här med byxorna nere! Vem är ansvarig? Våra politiker eller du och jag som röstat fram dem? Gör om, gör rätt!
Citera
2020-04-04, 04:33
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Intressant med det genetiska, enligt artikeln är familjen av italienskt ursprung. Skulle Sverige, på något mirakulöst sätt klara sig lindrigare än vad vi tror så finns svaret i generna, inte i myndigheternas åtgärder.

Det är en möjlighet, men jag tror faktiskt inte det. Väntar på århundradets gråtfest, önskar jag har fel!
Citera
2020-04-04, 04:40
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awoke11
Hur fan smitter den då när man är asymptomatisk ????

Precis, jag ser numera alla söta småbarn som rena monstren som häver ur sig aerosoler som mördar sina närmaste. Barn är monster, hur söta dom än är! Men det kan vi ändra antingen genom att svälta ut skiten eller ett vaccin! I dagsläget har vi inget vaccin, så då återstår ett alternativ. Skärselden (Tegnells väg) det är inget alternativ, då kollapsar sjukvården! Lockdown!
Citera
2020-04-04, 04:44
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryffelhund
Kortsiktigt lär det innebära att partierna närmar sig varandra och gör breda överenskommelser vilka åtgärder som behövs för att hantera krisen.

På längre sikt tror jag det kommer sätta stopp för den nyliberala våg vi sett i västvärlden och inte minst i Sverige sedan millennieskiften. Jag tror vi kommer få se en mer traditionell vänsterpolitik från S och en mer traditionell konservativ politik från M. Lite klarare linjer mellan blocken. Jag tror SD blir en del av ett konservativt högerblock.

Folk kommer söka trygghet i beprövad politik som man sett förut. Mer överstatlighet i skola och vård. En restriktivare (normal) invandringspolitik. Men mycket avgörs också av vilka sociala konsekvenser vi kommer få se. Massarbetslöshet och en enorm inflation skulle kunna förändra politiken radikalt. Att folk nu är så tysta och snälla beror på att vi kommer från den längsta högkonjukturen vi sett i landet. Folk är löjligt bortskämda och vet inte än vad dom har att förlora. När jobb försvinner och om pengarna på sparkontot inte längre är värda någonting kommer det börja röra på sig även i ett halvsovande land som Sverige.

EU kan mycket väl falla ihop och upphöra. Om man snor varandras tåglaster med sjukhusmaterial idag när pandemin knappt dragit igång så lär det bli värre. Där kan mycket väl det uppkomma sår som blir svåra att läka efteråt. Om mattransporter skulle bli ett problem kan det bli riktigt smutsigt.

Ja, några saker kommer förändras. Beredskapslager till exempel. Alla länder kommer vara helt fanatiska att köpa på sig munskydd och huvudvärkstabletter. Köp aktier i bolag som tillverkar respiratorer är ett tips.

EU har totalt kört i diket. Får svårt att hämta sig. Har man rånat sina bästa vänner på livsviktig utrustning samt vägrat hjälp i katastroflägen blir det svårt att reparera förhållandet.

Massa tillverkning av skräp kommer flyttas hem. Kinesisk tillverkning kommer för många vara pestsmittad. Svensktillverkat kommer få ett uppsving.

Fattigdomen och brottsligheten kommer breda ut sig något enormt. Kommer helt enkelt inte finnas pengar att strö över alla miljoner araber och afrikaner längre. Räkna med upplopp och kaos. Beväpna er, rån i hemmet blir vardagsmat.

Klimatkris och global uppvärmning kommer mycket få människor bry sig om. Greta är körd, hon kan ta upp gymnasiestudierna, glöm henne.

Invandringspolitiken blir väl tyvärr som förut eller värre. Har den inte minskat efter terrordåd, abnorma kostnader och att hela svenska städer påminner om Mogadishu så kommer nog inte en liten farsot med 20.000 döda ändra något. Hitresta zigenartiggare kanske minskar något dock.
Citera
2020-04-04, 04:50
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Ja, några saker kommer förändras. Beredskapslager till exempel. Alla länder kommer vara helt fanatiska att köpa på sig munskydd och huvudvärkstabletter. Köp aktier i bolag som tillverkar respiratorer är ett tips.

EU har totalt kört i diket. Får svårt att hämta sig. Har man rånat sina bästa vänner på livsviktig utrustning samt vägrat hjälp i katastroflägen blir det svårt att reparera förhållandet.

Massa tillverkning av skräp kommer flyttas hem. Kinesisk tillverkning kommer för många vara pestsmittad. Svensktillverkat kommer få ett uppsving.

Fattigdomen och brottsligheten kommer breda ut sig något enormt. Kommer helt enkelt inte finnas pengar att strö över alla miljoner araber och afrikaner längre. Räkna med upplopp och kaos. Beväpna er, rån i hemmet blir vardagsmat.

Klimatkris och global uppvärmning kommer mycket få människor bry sig om. Greta är körd, hon kan ta upp gymnasiestudierna, glöm henne.

Invandringspolitiken blir väl tyvärr som förut eller värre. Har den inte minskat efter terrordåd, abnorma kostnader och att hela svenska städer påminner om Mogadishu så kommer nog inte en liten farsot med 20.000 döda ändra något. Hitresta zigenartiggare kanske minskar något dock.
Tyvärr ett mycket sannolikt framtidsscenario, särskilt punkten ang fattigdomen. Den sistnämnda känns verkligen som Sverige i ett nötskal.

Greta kanske lyckas hitta ett sätt att synas och höras igen. För några veckor sedan försökte hon ju spinna att hon är en Covid19-surviver. Det fungerade inte så värst bra, men hon kanske kommer på någon ny snilleblixt.
Senast redigerad av Jiren 2020-04-04 kl. 04:54.
Citera
2020-04-04, 04:54
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Finns inget rött, blått eller grönt lag längre, finns bara en nyliberal sörja av olika beskhet. Inget kommer att förändras, mantrat "ekonomin, jobben etc" är väl etablerat. Dödstalen kommer att passera ganska obemärkt, 1/200 (eller vad de blir) är ändå ganska långt borta för de flesta.
Vänta. Tror du att det kommer dö en av 200 om det drar igång utan att människor stoppar spridningen? Eller att ekonomin oavsett inte kommer påverkas? Utöver det tycker jag inte heller att det finns några direkta färger men politikerna låtsas iallafall att det ännu förekommer det. Mantra eller inte, det påverkar människor och människor påverkar politikens riktning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in