Citat:
Ursprungligen postat av
Maharaja79
Hur tror ni Sverige kommer se ut efter Corona? Hur kommer vår politik se ut? Vad kommer det lämna för "sår" i oss som folk, detta som sker?
Ursäkt flummig fråga men skulle vilja höra andras tankar om framtiden i vårt land...
Kortsiktigt lär det innebära att partierna närmar sig varandra och gör breda överenskommelser vilka åtgärder som behövs för att hantera krisen.
På längre sikt tror jag det kommer sätta stopp för den nyliberala våg vi sett i västvärlden och inte minst i Sverige sedan millennieskiften. Jag tror vi kommer få se en mer traditionell vänsterpolitik från S och en mer traditionell konservativ politik från M. Lite klarare linjer mellan blocken. Jag tror SD blir en del av ett konservativt högerblock.
Folk kommer söka trygghet i beprövad politik som man sett förut. Mer överstatlighet i skola och vård. En restriktivare (normal) invandringspolitik. Men mycket avgörs också av vilka sociala konsekvenser vi kommer få se. Massarbetslöshet och en enorm inflation skulle kunna förändra politiken radikalt. Att folk nu är så tysta och snälla beror på att vi kommer från den längsta högkonjukturen vi sett i landet. Folk är löjligt bortskämda och vet inte än vad dom har att förlora. När jobb försvinner och om pengarna på sparkontot inte längre är värda någonting kommer det börja röra på sig även i ett halvsovande land som Sverige.
EU kan mycket väl falla ihop och upphöra. Om man snor varandras tåglaster med sjukhusmaterial idag när pandemin knappt dragit igång så lär det bli värre. Där kan mycket väl det uppkomma sår som blir svåra att läka efteråt. Om mattransporter skulle bli ett problem kan det bli riktigt smutsigt.