2020-04-04, 04:03
Medlem
https://www.cnbc.com/2020/04/03/who-says-more-and-more-young-people-are-dying-from-the-coronavirus.html?fbclid=IwAR3bL75Y__gvo0JyNyr 9qtgDEo9MgwkZrhv3UjaONUB3ofcRAu0tQ9Ytet0

Till coronaförnekarna.

Mvh era rövhål
Citera
2020-04-04, 04:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Hur tror ni Sverige kommer se ut efter Corona? Hur kommer vår politik se ut? Vad kommer det lämna för "sår" i oss som folk, detta som sker?

Ursäkt flummig fråga men skulle vilja höra andras tankar om framtiden i vårt land...

Kortsiktigt lär det innebära att partierna närmar sig varandra och gör breda överenskommelser vilka åtgärder som behövs för att hantera krisen.

På längre sikt tror jag det kommer sätta stopp för den nyliberala våg vi sett i västvärlden och inte minst i Sverige sedan millennieskiften. Jag tror vi kommer få se en mer traditionell vänsterpolitik från S och en mer traditionell konservativ politik från M. Lite klarare linjer mellan blocken. Jag tror SD blir en del av ett konservativt högerblock.

Folk kommer söka trygghet i beprövad politik som man sett förut. Mer överstatlighet i skola och vård. En restriktivare (normal) invandringspolitik. Men mycket avgörs också av vilka sociala konsekvenser vi kommer få se. Massarbetslöshet och en enorm inflation skulle kunna förändra politiken radikalt. Att folk nu är så tysta och snälla beror på att vi kommer från den längsta högkonjukturen vi sett i landet. Folk är löjligt bortskämda och vet inte än vad dom har att förlora. När jobb försvinner och om pengarna på sparkontot inte längre är värda någonting kommer det börja röra på sig även i ett halvsovande land som Sverige.

EU kan mycket väl falla ihop och upphöra. Om man snor varandras tåglaster med sjukhusmaterial idag när pandemin knappt dragit igång så lär det bli värre. Där kan mycket väl det uppkomma sår som blir svåra att läka efteråt. Om mattransporter skulle bli ett problem kan det bli riktigt smutsigt.
Citera
2020-04-04, 04:06
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Alla ni som sitter och gapar att karantän är mer farlig glömmer bort en hel jävla massa viktiga faktorer.

1. OM länder INTE hade haft restriktioner och karantääner” så hade BETYYYDLIGT massor med måånga fler dött. FATTAR NI INTE DET ? Vi pratar 10-15 % av hela länders befolkning.

2. Fattar du hur en familj mår efter att ha förlorat en i familjen ? Är ni dum på riktigt?
Om man inte har karantän och restriktioner så skulle det innebära att en eller flera dig i varannan och var tredje familj. Hur tror du människor skulle må? Kunna sköta sina jobb? Ta hand om varandra ? Vara bra föräldrar till sina barn ?

Holy fuck vilken folkhälsa i botten om man skulle lyssna på er - ”herreguuud ekonomin folket”. Ni är av samma folk som tycker det är fruktansvärt när en polis lägger handfängsel på någon dom griper.

Jag blir galen hur sjukt trög man måste vara som inte förstår vidden av spridning och dödsantalet om ett land inte skulle agera alls och låta allt vara som vanligt. Ni som inte kan ta till er det måste leva i någon fantasivärld.

Det kan ju tyvärr bli mycket värre än så om man delar på det genetiska materialet:
https://www.nytimes.com/2020/03/18/nyregion/new-jersey-family-coronavirus.html

Citat:
Coronavirus Ravages 7 Members of a Single Family, Killing 4
Citat:
The matriarch of the large New Jersey family died Wednesday night without ever knowing that her two oldest children had died before her.
Citera
2020-04-04, 04:06
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Fast takten saktas ned i alla länder när dom kommer upp i större volymer, gör alla rätt? Jag säger inte att det inte har någon effekt, men även om det så släpps fritt så tror jag inte att det är rimligt att det tredubblas konstant...

Jag tror just det är bara så som det ”funkar” Om länder skulle tredubblas konstant skulle alla vara uppe i helt enorma tal på nolltid som är helt orealistiska:

Från 300 till 900 dödsfall/dag. Från 900 till 2 700. 2 700 till 8 100. 8 100 till 24 300. 24 300 till 72 900. Osv.

Varför det inte ökar i samma takt med eller utan karantän kan inte jag förklara, men låter det rimligt med den typen av ökningar och dödstal?

Dessutom är det enorma tal i Italien i antal smittade trots karantäner. Att man hela tiden har haft över 4000-6000 nya fall/dag och ”peakar” där långt efter karantänerna, hur går det ihop?

Jag tycker ingen verkar vara rätt ute med dessa resultat. Varken Italien eller Sverige.

Hade jag kollat på något land så är det inte dom med sämst resultat i världen med 10 000+ döda, utan länder med bäst resultat. Och det är 5-6 länder i Asien med 0-200 dödsfall sedan februari.

Det är ju lite mer intressant att kolla på antalet döda per capita och det dagliga dödstalet per capita för respektive land, lade in data för några länder & Spaniens kurva ser mycket värre ut än Italien.
Italien har ju varit ganska stabilt både i dödstal och bekräftade smittfall den senaste veckan så något gör de ju bra. Nederländerna ser mycket värre ut än Sverige. Sverige är ganska lika USA och Danmark.
Citera
2020-04-04, 04:09
Medlem
Kakap0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
https://www.cnbc.com/2020/04/03/who-says-more-and-more-young-people-are-dying-from-the-coronavirus.html?fbclid=IwAR3bL75Y__gvo0JyNyr 9qtgDEo9MgwkZrhv3UjaONUB3ofcRAu0tQ9Ytet0

Till coronaförnekarna.

Mvh era rövhål

OMFG, en artikel med ifrågasättande fakta som inte är 100% researched
Citera
2020-04-04, 04:12
Medlem
area50s avatar
Här är lite hopp om ett eventuellt botemedel iaf https://www.youtube.com/watch?v=CDBVwqNOBXY
Citera
2020-04-04, 04:13
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
En sak borde väl vara rätt säkert dock (så vida detta inte är orkestrerat av hela västvärlden), och det är att västvärlden INTE kommer att släppa in några fler smittor utifrån, från exempelvis Kina.

När, och man kanske skall tillägga "om", världen återhämtat sig från detta, så kommer vi få nya lagar och regler när det kommer till internationella resor.

Jag tror det kommer att komma åtgärder som att man direkt stänger av alla flyg till ett land som har ett utbrott, som Kina i detta fall.

Och i det fall man väljer att låta inhemsk befolkning åka hem, så lär dessa sättas i strikt karantän såpass länge att det är 100% säkert att släppa ut de.

Jag tror inte västvärlden vill riskera att återuppleva denna historia igen!!!

Det hjälper ju inte om omvärlden stänger, då är vi fångar i vårt eget land. Iofs har jag inget större problem med det, även om det är mycket jag vill se. Sverige är oerhört vackert, det finns massor att se, mer än man mäktar med. Men det är ändå sorgligt.

Edit:
Idag har vi internet och kan se hela världen utan att ens lyfta röven. Det är ganska fantastiskt i sig!
Citera
2020-04-04, 04:17
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Jag bor här men jag är redo att offra mig!!! Stäng in STHLM NU! Låt spånen här få sin jävla immunitet och hoppas skiten drar med sig många journalister, politiker och bloggerskor som den bara kan!
Själv håller jag till i min karantän och hoppas på det bästa.

Jag ger dig tummen upp! !
Citera
2020-04-04, 04:18
Medlem
Hade inte Reinfeldt regeringen förstört 7 miljoner skyddsmasker hade staten kunnat skicka ut dessa till Sveriges samtliga vuxna och lagstiftat att dessa skall bäras på offentliga platser som allmänna kommunikationer och liknande. Smittspridningen i Sverige hade varit världens lägsta.
Citera
2020-04-04, 04:18
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Hade det inte varit smartare att bunkra syrgas istället för morfin? Vad ska man med morfin till? Det är luft som behövs.
Syrgas spelar ju ingen roll eftersom dina lungor inte fungerar och du får även svårt att syresätta ditt eget blod.
Citera
2020-04-04, 04:20
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Intressant. Har du mer info?
Här

För er som kan italienska:

https://m.corrieredellosport.it/news/calcio/2020/03/19-68010146/coronavirus_limmunologo_atalanta-valencia_partita_zero/

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/03/25/det-ar-uppenbart-att-viruset-spreds-i-stor-utstrackning-den-kvallen-hemmafesten-i

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/y3j3Bx/matchen-pekas-ut-som-skalet-till-viruskaoset

Melodifestivalen i Stockholm var den 7e mars.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-04-04 kl. 04:38.
Citera
2020-04-04, 04:21
Medlem
krautbrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag har levt ett bra liv, nu när jag tänker efter och sammanfattar det. Likväl gör det ont i mitt hjärta att se oskyldiga drabbas av ledningens inkompetens, det är skamligt. Jag hoppas ditt liv blir bättre hädanefter och att du får upprättelse!

Tack. Jag arbetar på det dagligen i min karantän. Hoppas hela den här soppan slutar bättre än vad det ser ut att göra. Plasman ifrån friska, de olika antivirala medicinerna som testas. Bara att hoppas att något träffar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in