2020-04-03, 19:24
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
The peak comes because of a lockdown. We can achieve the same effects with a lockdown. Not locking down means our peak will be later and far far larger with long lasting negative effects for our society.

Yes, försökt få fram det tidigare men hela poängen med en lockdown är just det här. Vi kan börja planera mot en peak och också fundera kring hur och vad vårt nästa steg är. Att bara låta skiten springa lös ger oss inga dimensioner och en uppåtstigande kurva fram tills inga fler kan smittas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Sedan när började somalier dra på melodifestivalen eller dö på ålderdomshem..? Heh. Alltså en trådsanning.
Alla de som kom från Iran smittade i de områden!
Citera
Medlem
pentrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Med en hel del familj i riskgrupp + med omvärldens sätt att hantera situationen som motivering tycker jag precis det motsatta.
Tegnell et al. har fått oförtjänt lite skit för deras sätt att "hantera" situationen.

Citat:
Idiot!

Folkhemsstanken att låta de äldre pinas genom att de långsamt kvävs till döds.

Jag hoppas du trollar ditt satans svin

Det var bara en tanke runt de "slappa" åtgärderna. Självklart har Tegnell gjort missbedömningar i en osäker pandemi vi står inför, men att kalla honom inkompetent och idiot är att ta i. Vi får se när detta ebbat ut, hur hanteringen och åtgärder av denna situation skötts.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det man inser att världen KAN inte bli sig lik igen till antingen:
- Flockimmunitet har uppnåtts
- Ett vaccin har tagits fram och givits till en stor del av befolkningen

Fram till dess får vi leva med att viruset studsar fram och tillbaka mellan länder och världsdelar och lägger band på handel, resande, och tillväxt. Spelar ingen roll om ett land aggressivt driver fram flockimmunitet, för vi har ändå inga att handla med.

Så 18-24 månader i detta tillstånd är att vänta.

Exakt så!

Sverige är exportberoende och det finns inga att exportera till.
Citera
Medlem
Lotavoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Ja, är det nån gång det är dags är det nog nu.
Fast kanske inte på gym nu, vet inte hur många har öppna, Börja lite utomhus

Tänkte på det också, kommer inte gå till ett gym finns inte en chans.. Bor i Sthlm dessutom så risken för coronasmittan är än högre här, hade tänkt att framförallt lägga om kosten samt börja springa... Kanske köra lite övningar hemma typ armhävningar, pushups etc för att få in lite styrka i mixen också
Citera
2020-04-03, 19:25
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Finns väl inga bevis mot flockimmunitet. Det kommer gå runt runt. Vi har ingen immunitet mot förkylningsviruseller vinterkräksjuka. Jag tror det behövs vaccin mot de 50 strängar av viruset som är kända.

Mot de coronavirus som orsakar förkylningar (15% av förkylningar är coronavirus) utvecklar vi faktiskt immunitet upp till 12 månader.
Citera
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blåtå
Alla i tråden som trodde det skulle vara slut för längesen. Vad tänker ni nu? " – Vi kommer att få räkna de döda i tusental. Det är lika bra att vi förbereder oss på det, säger Stefan Löfven.
Det låter som ljuv musik i mina öron! Vi har många i Sverige som behöver en sista knuff över kanten, som ändå skulle dött, men några tusen gör ju nästan ingen skillnad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Det kan väl inte vara sant att för- och grundskolan är öppna?
Är det så jävla illa???
Lever du under en sten eller? Jag gick en promenad idag och kunde med egna ögon konstatera att, ja, skolor och dagis är öppna, precis som det sägs.
Citera
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Håller med dig. Tråden går i stort sett ut på att tegnell är en psykopatisk massmördare! Själv tror jag att han underskattade coronan från början, men summa summarum så är det en djävulsk sjukdom som alla länder lider av.....och de andra länderna har ingen tegnell, men likväl lider de av samma orsak som vi.

Det är för bövelen hans jobb att se över kunskapsläget kring Covid-19, eller vad tycker du annars han ska göra för sin lön? Gissa, tro och anta kan jag också göra. Medvetet är han talesperson för att döda svenskar i onödan.
Citera
2020-04-03, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Nu kanske ni blir galna. Men jag är glad att bo i Sverige och kunna gå ut varje dag. Varit i parken och gått var man nu ska. Sett blommorna och känt vinden. Med barnen. Hörde från Spanien, de får inte gå ut alls, varit instängda med sina barn i tre veckor. Det är sjukt och hur klarar man det? Stackars barn och familjer. Hur klarar de det?
Det måste bli utegångsförbud om man har för stor spridning och vill ha ett stopp. Det kan bli så i större svenska städer framöver när viruset goes bananas.
Citera
2020-04-03, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
31 år, tar blodtrycksmedicin , Ej ACE hämmare, Utan medicin 145/80 med medicin 130/65 Bör jag se mig själv som riskgrupp?

Är en person med blodtrycksmedicin och som har stabilt blodtryck i samma risk som en med vanligt blodtryck utan medicin?

Har undrat samma som du då jag också har högt blodtryck men inteär supergammmal än, lite äldre än dig dock.

Så jag har letat mkt info om det. Ta det jag säger med en stor nypa salt, då jag inte är medicinskt kunnig. Men av det jag läst vad expertisen sagt (tror det var i Aftonbladet), så bör ett medicinerat högt blodtryck inte innebära ngn större risk.(med reservation för att sån ACEmedicin ev. kunde vara riskfylld).

Dock kan man även se att runt 30 procent av de som låg på IVA (nyligen häromdan enligt Aftonbladet), hade högt blodtryck. Men, det verkar vara främst hög ålder i kombination med andra riskfaktorer, som är den största risken.

Det verkar som att inte ens experterna är helt och hållet säkra dock, så att ja, man får göra vad man kan för att undvika smitta....
Citera
2020-04-03, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebastiano
Är det nån regel att i varje inlägg man kritiserar ett annat land ska man kritisera sitt eget också eller hur tänker du här

Jag tänker så här - du sitter i Sverige som håller på att sjunka ner i ett moras av värdelös krishantering av en i övrigt inkompetent regering och det vore nästan komiskt hur dåligt dom skött detta om det inte vore för de tusentals personer som hade 20-30 år kvar av sina liv som kommer kvävas till döds med enorm ångest.

Då väljer du att gå all in och kritisera Trump, som för övrigt sköter detta jävligt mycket bättre än Sverige tillsamamns med Fauci och Cuomo.

Men du får såklart gnälla på Trump om du vill men om du hinner får du gärna ge Anders Tegnell och FHM en känga också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in