Citat:
Ursprungligen postat av
rezpekt1057
31 år, tar blodtrycksmedicin , Ej ACE hämmare, Utan medicin 145/80 med medicin 130/65 Bör jag se mig själv som riskgrupp?
Är en person med blodtrycksmedicin och som har stabilt blodtryck i samma risk som en med vanligt blodtryck utan medicin?
Har undrat samma som du då jag också har högt blodtryck men inteär supergammmal än, lite äldre än dig dock.
Så jag har letat mkt info om det. Ta det jag säger med en stor nypa salt, då jag inte är medicinskt kunnig. Men av det jag läst vad expertisen sagt (tror det var i Aftonbladet), så bör ett medicinerat högt blodtryck inte innebära ngn större risk.(med reservation för att sån ACEmedicin ev. kunde vara riskfylld).
Dock kan man även se att runt 30 procent av de som låg på IVA (nyligen häromdan enligt Aftonbladet), hade högt blodtryck. Men, det verkar vara främst hög ålder i kombination med andra riskfaktorer, som är den största risken.
Det verkar som att inte ens experterna är helt och hållet säkra dock, så att ja, man får göra vad man kan för att undvika smitta....