2020-04-04, 02:18
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GROKNAK.Ankbonden
Vad är en gatupratare?

Helt onödiga reklamskyltar som brukar stå på trottoaren utanför affärer. Mycket bra att de äntligen kommer till nytta.
Citera
2020-04-04, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Värme oskadliggör viruset (15 min @ 60 grader), kyla bevarar det. Har du viruset så dämpar kylan ditt immunförsvar, stanna inomhus och öka värmen till max.

= fel. En seglivad myt.
Citera
2020-04-04, 02:19
Medlem
Kakap0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Just nu mörkar Sverige alla siffror för att inte visa internationellt hur illa läget egentligen är i Sverige.

Detta jag varnat för från första början och visste om redan från början vad som skulle hända.

Folk säger att Ryssland döljer siffror, Sverige är 1000x värre.

Sverige är det landet som döljer mest siffror för att "skydda" befolkningen från att få reda på information som är "bättre att dem inte vet om för deras eget bästa"...
Citera
2020-04-04, 02:20
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Trams. Expressens jävla clickbait har jag inget till övers för.

Jag bryr mig inte om ditt tyckande. Kom med mothugg, säg vad du tycker och tänker, oneliners är helt meningslösa och visar inte alls på din mentala kapacitet. Du avfärdar mig när jag ger källor, sen ger du inga källor tillbaka, det är jävligt uselt faktiskt. Jag tar gärna en debatt, men att som du kategoriskt avfärda säger mer om dig, än mig!
Citera
2020-04-04, 02:21
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Regeringar runt om i flera länder inför drastiska öagändringar som kommer skapa totalitära samhällen och kunna "sortera bort" personer som stör den nya ordningen på ett för de flesta främmande sätt. Kolla runt lite på vad som händer i västvärldens politiska rum i spåren av corona.

Mer individbevakning, avlyssning,gps positionering av individer. uppluckrade lagar om tv bevakning/kamerabevakning och mycket mera. Sverige ändrar regeringsform..riksdagen kommer inte längre ha samma makt över regeringen. Stora förändringar i många länder pågår nu..förmodligen hela abledningen till denna uppblåsta "pandemi" som ännu inte tagit livet av speciellt många. Hade media dragit på samma bevakning på ett vanligt influensa virus skulle de kunna skapat samma hysteri som nu.

Skall viruset bli trovärdigt så måste många fler dö än vid en svår banlig influensa epedemi.

Jag ska nu gå och lägga mig efter en lång dag, men jag ska ge dig ett svar:
Du är ute och cyklar och jag hoppas att du söker hjälp för det finns, sköt om dig.
Citera
2020-04-04, 02:21
Medlem
kazangass avatar
Oavsett om Kina mörkar sina siffror eller ej, så finns en intressant dokumentär på CGTN Documentary som heter Critical Care. I den följer man teamen på ett sjukhus i Wuhan.

De är frikostiga med information om ARDS och andra termer som diskuteras här i tråden.

Kanalen finns även på nätet, men jag vet inte programmet finns att se där.
Senast redigerad av kazangas 2020-04-04 kl. 02:24.
Citera
2020-04-04, 02:25
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Well, för majoriteten är det en lättare förkylning. Du vet inte ens hur stort mörkertalet är. En miljon som haft det som inte märkt ett skit?

Det är ju det djävulska med COVID-19 att så många inte uppvisar symptom utan bara smittar vidare. Eftersom ingen smittspridning har skett i Sverige så vet man inte hur många som är smittade. Karolinska institutet talar ju om någon test som de har utvecklat som skall vara klar om några veckor, men jag tror att det knappast kommer att finnas 10 miljoner tester förrän hösten 2020.
Citera
2020-04-04, 02:25
Medlem
Ansiktsmasker/skydd. USA

(Fritt översatt)

Efter veckor av att ha rekommenderat att inte använda skydd för ansiktet har nu Trumps stab ändrat rekommendationer och råder allmänheten att täcka för ansiktet med tyg eller masker (icke-medicinska).

Trump tycker dock inte att det passar honom när han ska träffa diktatorer, kungar m.fl.:

""I don't think I'm going to be doing it," he said, going on to suggest it was hard to envision such a thing in the Oval Office: "Wearing a face mask as I greet presidents, prime ministers, dictators, kings, queens — I just don't see it." "

En ding ding värld...

Källa: CNN https://edition.cnn.com/2020/04/03/politics/trump-white-house-face-masks/index.html
Citera
2020-04-04, 02:28
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gameboyguy
När intensivvårdsplatserna är slut så kommer Hesa Fredrik att ljuda. Då är vi i ett katastroftillstånd.

Då är det bara att baka scones o sätta på tea. O glädjas åt att man varit mer eller mindre isolerad i fyra veckor.

Katastrofen kommer krypande allt närmare. De ansvariga gör allt för att dagligen på pressträffarna få oss att vänja oss vid tanken...
Citera
2020-04-04, 02:28
Medlem
ningudos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Ja det är det men vi är ännu snabbare

https://ibb.co/JCj9r4y
Länderna följer olika kurvor, enligt grafen ovan så har italien mindre tillväxt än Sverige och det stämmer om man utgår från 24:e mars, men varför ska vi utgå från 24e mars? Att börja från 24:e mars är rätt så meningslöst, vi behöver istället ramar som gäller inte goftycklighet. Att börja räkna från 24e mars är godtyckligt. Sedan är Sveriges exponentiella ökning under minskning läs min tidigare kommentar:

Många snackar om exponentiell tillväxt för att befoga deras domedagsprofetior, som t.ex användarna Jeffrey Epstein elller den Osynliga mannen som talade om 1500 döda svanskar per dag nyss.

Men hur ser det ut egentligen? Vi börjar med datumet då vi hade första dödsfallet i Sverige sen räknar vi i snitt var femte dag för att förminska rollen för extremvärden som t.ex. När Stockholm ändrade sitt sätt att räkna hade vi 40+ dödad per dag endast i sthlm , men det speglade faktiskt inte döda i sthlm under en dag utan det speglade snarare deras ändrade sätt att räkna. Imorgon lär vi återigen se siffror kring 20 döda per dag i sthlm.
siffror från c19.se:

Mars 11-15 3/5= 0.6 döda per dag
Mars 16-20 13/5= 2.6 döda per dag ökning med 333% jämfört med föregående period
Mars 21-25 47/5= 9.4 döda per dag ökning med 262%
Mars 26-30 104/5= 20.8 döda per dag ökning med 121%
Mars 31- 4 april ...Uppdaterar sen

Tycker tabellen ovan ger en bättre översiktlig bild över tillväxten av dödsfall. Vi kan konstatera att den exponentiella tillväxten minskar, den ökar inte. Medan vi hade en fördubling varannan dag så ser vi nu en fördubbling nu per femte dag. Snart lär vi ha en fördubbling per tionde dag och sen lär vi inte ha fler fördubblingar för då lär vi befinna os i vår peak.
Citera
2020-04-04, 02:30
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakap0
Detta jag varnat för från första början och visste om redan från början vad som skulle hända.

Folk säger att Ryssland döljer siffror, Sverige är 1000x värre.

Sverige är det landet som döljer mest siffror för att "skydda" befolkningen från att få reda på information som är "bättre att dem inte vet om för deras eget bästa"...

Enig.

Man är rädd för "panik" och "polarisering".
Vilket är ursäkter för att inte vara ärliga om viktiga samhällstillstånd och fakta som kan påverka röster/ilska mot media och politiker.
Men svenskar accepterar ju i stor utsträckning att vara statens hjärntvättade barn.

OnT: Även om Tyskland fortfarande har relativt få dödsfall har det tagit fart den senaste veckan. För några dagar sedan hade de runt 500, nu nästan 1300.
Citera
2020-04-04, 02:30
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetBlirBraSnart
Jag arbetar på en IVA och kan konstatera att de "yngre" vi fått in hitills är uteslutande överviktiga. Kan inte säga att det ser ut då i hela landet eller väröden i stort, men jag tror övervikt är en vattendelare mellan liv & död. Troligtvis därför alla experter initialt menade på att denna sjukdom är ofarlig för yngre. Kinas befolkning är smalare än befolkningar i väst.

Stämmer detta kommer stora delar av Afrika vars befolkning är ung och smal klara denna pandemi relatovt bra trots eftersatt och i många fall ingen sjukvård att tala om.

Det låter trovärdigt. Men om man tillägger Sydafrikas 20% hiv population så kan det nog bli rätt nasty ändå, kan slå random från land till land. Det är bara att avvakta och se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in