2020-04-03, 23:02
Medlem
Durochmolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det räcker att man andas på varandra. Tänk dig själv när de pratar med gamla Agda som hör dåligt. De går nära pratar högt och tydligt, kanske artikulerar lite extra och aerosolerna sprutar över patienten. Lägger du till en invandrare med dålig svenska då säger Agda -"Va?" och så får hon en dos till. Att inte alla i hemtjänsten har munskydd är obegripligt, men samtidigt är det en av våra akilleshälar, det är stigmatiserat här. Det var en katastrof som väntade på att hända.

Men hur mycket droppsmitta finns det i utandningsluften innan det första symtomet? Är det inte mer troligt att personer som hostat och nyst ändå har jobbat på äldreboendena, än att så många har stora utbrott på grund av personal som är påväg att insjukna?

Finns det något land som har genomfört att all personal på äldreboende bär munskydd?
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullerbyn
Lennart Svensson, professor i molekylär virologi vid LiU, är inne på att det beror på genetik hos människor.

Ett projekt handlar om infektionsgenetik:
- Där försöker vi att ta reda på varför vissa personer blir sjuka. Vi studerar specifikt människans genetik kring känslighet och mottaglighet för virusinfektioner. Alla känner någon som nästan alltid är förkyld. Det kan inte bara bero på att man sätter sig på fel stol i bussen varje morgon

Ska man vara hård så är det att evolutionen pågår ständigt, vissa blodtyper har man redan börjat se att de är bättre motståndskraftiga mot både influensa och coronavirus.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Brukar vara jobbigt med många smittade på en liten jordplätt. Hade de inte släppt in smittan från början kanske det hade sett bättre ut?

Tidig karantän...mmmm

En sak borde väl vara rätt säkert dock (så vida detta inte är orkestrerat av hela västvärlden), och det är att västvärlden INTE kommer att släppa in några fler smittor utifrån, från exempelvis Kina.

När, och man kanske skall tillägga "om", världen återhämtat sig från detta, så kommer vi få nya lagar och regler när det kommer till internationella resor.

Jag tror det kommer att komma åtgärder som att man direkt stänger av alla flyg till ett land som har ett utbrott, som Kina i detta fall.

Och i det fall man väljer att låta inhemsk befolkning åka hem, så lär dessa sättas i strikt karantän såpass länge att det är 100% säkert att släppa ut de.

Jag tror inte västvärlden vill riskera att återuppleva denna historia igen!!!
Senast redigerad av EnergizerBunny 2020-04-03 kl. 23:04.
Citera
2020-04-03, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Låt Stockholm få flockimmunitet men tvinga inte på oss andra skiten.

Döpa om Stockholm till Jonestown?

Jag bor här men jag är redo att offra mig!!! Stäng in STHLM NU! Låt spånen här få sin jävla immunitet och hoppas skiten drar med sig många journalister, politiker och bloggerskor som den bara kan!
Själv håller jag till i min karantän och hoppas på det bästa.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
mer för att folk blir av med jobb och företag. För att välfärden försämras och psykiatrin kommer sakna resurser i kanske 15 år framöver.

15 år? Jag vet inte hur gammal du är, men jag är gammal nog att minnas flera svångremstider. Ekonomin återhämtar sig ganska fort.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Alla ni som sitter och gapar att karantän är mer farlig glömmer bort en hel jävla massa viktiga faktorer.

1. OM länder INTE hade haft restriktioner och karantääner” så hade BETYYYDLIGT massor med måånga fler dött. FATTAR NI INTE DET ? Vi pratar 10-15 % av hela länders befolkning.

2. Fattar du hur en familj mår efter att ha förlorat en i familjen ? Är ni dum på riktigt?
Om man inte har karantän och restriktioner så skulle det innebära att en eller flera dig i varannan och var tredje familj. Hur tror du människor skulle må? Kunna sköta sina jobb? Ta hand om varandra ? Vara bra föräldrar till sina barn ?

Holy fuck vilken folkhälsa i botten om man skulle lyssna på er - ”herreguuud ekonomin folket”. Ni är av samma folk som tycker det är fruktansvärt när en polis lägger handfängsel på någon dom griper.

Jag blir galen hur sjukt trög man måste vara som inte förstår vidden av spridning och dödsantalet om ett land inte skulle agera alls och låta allt vara som vanligt. Ni som inte kan ta till er det måste leva i någon fantasivärld.

Det finns ett land som inte öht har agerat.
Citera
2020-04-03, 23:04
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
I morgon är prognosen totalt 455 avlidna i Sverige. Antal avlidna dubbleras ca var 3,2 dag i nuläget jämfört med var 2,6 dag initialt, data från Worldometers. Misstänker dock att det blir färre än 455 eftersom kurvan ser ut att mattas något.

105
110
146
180
239
308
358
455pred

Du kan inte räkna så eftersom siffrorna varierar pga de släpar efter. Du får utgå ifrån att siffrorna är 3-4 dagar efter. Det de rapporterar nu är döda från både 2 dagar efter , eller en dag efter och några från samma dygn. Vi är i början så vi ser ingen kurva som mattas av. Italien som ligger en månad före mattas inte av än så varför ska vi mattas av?
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Vad händer i Frankrike egentligen?
Man har räknat in döda från vårdboenden på ett bräde . Så bara tillfälligt.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Tack för bra respons Grollaren.

1)
Vad Sverige just nu gör enligt mig är helt huvudlöst sett till risken man tar.

2)
London har trots karantän ett nytt problem:

Människor utan underliggande sjukdomar får i vissa fall inte söka vård, de får åka hem och dö hemma.
Spelar ingen roll att du ringer och är supersjuk.

Yngsta som dog (fullt frisk) var 13 år.
Detta fick jag från en polare i London.

Tänk vad som händer när IdiotSverige kommer börja att prioritera.

Usch.

Återigen fritt fram att skita i vad jag påstår, bilda er en egen uppfattning.

Sverige har redan börjat prioritera vad jag förstår. Tror det var aftonbladet (ursäkta värdelös källa) där vårdpersonal meddelade att de numer låter folk dö som de annars skulle ha fortsatt att vårda.
Det var en liten mening i slutet på artikeln, tror ingen orkade läsa så långt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/arets-vanliga-influensa-mildare-an-tidigare

*Säsongen är numera över.

Årets säsong som mäts fram till veck 20 är mild, det stämmer. Så den är inte formellt över men nedåtgående.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/influensa-veckorapporter/aktuell-influensarapport/

Men du ska också komma ihåg att alla dödsfalls om registreras är bara de laboratoriebekräftade. Säsongen 2017-2018 dog strax över 1000 av influensa som var bekräftade på laboratorium. I verkligheten dog många fler av influensa vilket är uppenbart genom att studera överdödligheten under samma säsong.
Citera
2020-04-03, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Jag har en teori om att det smittar med aerosoler, dvs andningsluft och i kallare utrymmen hänger de kvar längre som att du ser smittan när du ser din andedräkt i kyla. I varmare ställen så är omgivande luften varmare och aerosolerna faller snabbare ned mot marken och sedan dör viruset av värmen.

Citat:
Ursprungligen postat av HG
Är övertygad om att du har helt rätt i detta!. Virus trivs väl också i kalla miljöer eller? Är ingen expert och vet inte om det sista stämmer men däremot tror jag att skiten sprider sig lättare på just skidorter.

Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Jeg er sikker på at dere har rett
Jeg leste også noe om at kulde gjør virus stabile.

"Influensaen kommer med kulda
Når temperaturen i lufta synker, bryter sykdommen ut, ifølge svensk forskning."

"Da Sundell og co sammenlignet dataene for sesong og sykdom, så de at de fleste typene virus herjet verst vintermånedene. Og kulde så ut til å være en nøkkelfaktor."

"Virus svever lenger i vinterluft
De svenske forskerne påpeker imidlertid at temperatur henger tett sammen med luftfuktighet.

Når temperaturen ute synker, gjør ofte luftfuktigheten det samme, og forskerne tror dette har stor betydning for spredningen av virus.

I lav luftfuktighet blir de virusbefengte dråpene vi hoster og nyser ut i lufta mindre. Det fører igjen til at virusene holder seg svevende lenger, og dermed har større mulighet til å smitte nye mennesker.

Og kulde ute kan også føre til at virusene smitter lettere inne, argumenterer forskerne. Oppvarmingssystemene i husene våre gjør ofte innelufta tørr, som altså igjen holder virusene lenger i lufta"
https://forskning.no/vaer-og-vind-influensa-virus/influensaen-kommer-med-kulda/371291

Her er også interessant informasjon om virus og temperaturer m.m.
https://forskning.no/sykdommer/koronavirusets-spredning-kan-svekkes-av-varmere-vaer-og-hoyere-luftfuktighet/1657290
Citera
2020-04-03, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Det finns ett land som inte öht har agerat.

Vilket ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in