2020-04-03, 22:41
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Dubbelfel!
Du jämför med Sydkorea som har drygt 20 städer med fler än 500k invånare? Och Kina?

I Sverige har vi en enorm fördel som givetvis ska utnyttjas, vi kan, vid behov, stänga av delar eller regioner och låta de delar av samhället som är mindre drabbade snurra på som vanligt.

Det är givetvis otroligt viktigt att ha ett något så när fungerande samhälle i kampen mot viruset.

Ingen som säger annat än att peaken nås om några veckor, väldigt beklagligt med Tegnellens överoptimistiska tidigare uttalanden då dessa urholkar trovärdigheten kraftigt.

Det gör man även i de länder som bekämpar smittan, men skillnaden är att de aktivt jobbar med att stoppa smittan genom smittspårning och om den missöyckas stänger de ned städer. Den stora skillnaden i sverige är att man är medveten om att smitta sprids fritt i större delen av landet och låter den sprida sig vilket inte andra länder gör.

Detta kommer att resultera i att större delen av landet kommmer inom kort tid att tvingas att stänga ned när antalet döda blir förhögt för att vara politiskt acceptabelt.

Hade önskar att du hade rätt och att man har någon del av landet som fungerar men detta kommer bara vara under några veckor men den utveckling vi har idag i större delen av landet med en fördubbling av antalet döda var 5te dag.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Och den skatten blir nog enorm om vi inför en redan försenad och helt verkningslös karantän.

Helt verkningslös lär den inte bli, eftersom vi lär vara flera månader från att detta är över. Men försenad - definitivt!

Vänta nu i 2-3 veckor så skall vi nog få se på lite kaos inom vården. Äkta jävla kaos där folk dör som flugor. Jag vill verkligen inte bli sjuk av någon anledning och hamna på sjukhuset nu, även om det så bara gäller ett brutet ben.

Stackars cancerpatienter vågar jag inte ens tänka på. Många kommer dö i onödan p.g.a försenade kontroller, behandlingar osv.

Detta virus är en total katastrof för de "svaga".

Men Sverige kommer så klart att frodas efter denna våg har sköljt över oss... så är det ju.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
I det här läget finns väldigt lite fakta. Då får man fundera över rimliga förklaringar. Ska vi sitta och vänta på att ha fakta vad som smittar gamlingarna på äldreboende kommer det inte finnas en levande gamling kvar. Men det kanske är agendan...

Tyvärr verkar agendan just vara att ta död på så många gamla som möjligt. Vi har en statsepidemiolog som inte kunde förutse att vårdpersonal och anhöriga skulle smitta äldre på deras äldreboenden och lägga grogrund för en epidemi. Detta fastän vi hade sett hur smittan exempelvis kunde ta över ett helt kryssningsskepp. Man kan undra hur Tegnell skötte jobbet med Ebolan i Afrika. Undrar om det då också var flockimmunitet som gällde?
Citera
2020-04-03, 22:42
Medlem
selusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetBlirBraSnart
Jag arbetar på en IVA och kan konstatera att de "yngre" vi fått in hitills är uteslutande överviktiga. Kan inte säga att det ser ut då i hela landet eller väröden i stort, men jag tror övervikt är en vattendelare mellan liv & död. Troligtvis därför alla experter initialt menade på att denna sjukdom är ofarlig för yngre. Kinas befolkning är smalare än befolkningar i väst.

Stämmer detta kommer stora delar av Afrika vars befolkning är ung och smal klara denna pandemi relatovt bra trots eftersatt och i många fall ingen sjukvård att tala om.

Du tror inte att stora delar av den ”smala” afrikanska befolkningen har andra hälsorelaterade problem som kan vara till deras nackdel?
Citera
2020-04-03, 22:42
Medlem
Citat:
Jag arbetar på en IVA och kan konstatera att de "yngre" vi fått in hitills är uteslutande överviktiga. Kan inte säga att det ser ut då i hela landet eller väröden i stort, men jag tror övervikt är en vattendelare mellan liv & död. Troligtvis därför alla experter initialt menade på att denna sjukdom är ofarlig för yngre. Kinas befolkning är smalare än befolkningar i väst.

Stämmer detta kommer stora delar av Afrika vars befolkning är ung och smal klara denna pandemi relatovt bra trots eftersatt och i många fall ingen sjukvård att tala om.
det är därför som ärkefläskens Mecka USA ligger så pyrt till. Fullt med fläsk och fetton. Något säger mig även att fetton missköter hygienen dessutom.
Citera
2020-04-03, 22:43
Medlem
Haloumis avatar
Citat:

Verkar inte vara uteslutande så. Såg på gårdagens rapport när två unga, ej överviktiga, var tvungna åka ambulans in.

Däremot vet jag inte om dom fick IVA. Är dina patienter rejält överviktiga eller typ lite runda med hull som en och annan?
Citera
2020-04-03, 22:44
Medlem
Citat:

Intressant. Jag tänker mig detsamma. Det vill säga att de som avlider till större del har en brist på något i kroppen. Antingen är de undernärda eller överviktiga. I andra större städer som New York och London är dessutom luften så oerhört mycket sämre än här i Sverige eller Norden. De två saker jag saknar mest när jag är utomlands är ofta vårt vatten och vår luft. Tacka fan för att få gå en promenad i en fin skog eller park och få andas in bra luft. Tack moder natur!
Citera
2020-04-03, 22:44
Medlem
I natt stänger restaurangerna i Finland men takeaway är ok.
https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/d77159d8-6f37-4af3-af04-226b05ea2044
Citera
2020-04-03, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Hur vore det om vi började fokusera på ”människan” istället för ”företagen”? Nog för att det är sinnessjukt att vår regering gärna offrar oss vid behov, ännu sjukare är att delar av befolkningen både accepterar och hejar på den egna utrotningen. Vad är det för fel på såna som du egentligen? Hatar du dig själv?
Verkligen inte. Men jag tror att en karantän är mer skadlig för människan än viruset i sig. Det leder till psykisk ohälsa, självmord, våld o nära relationer och förstörd välfärd.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Nja, förra säsongen 2018/2019 hade man 505 dödsfall bland laboratoriebekräftad influensa. Eftersom långt ifrån alla testas på ett laboratorium var det sannolikt fler. Övedödligheten pekar 2-3 gånger fler än de laboratoriebekräftade.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/i/influenza-in-sweden/?pub=63511

Citat:
Hittills under vintern (vecka 44-03) har 65 personer registrerats som avlidna i den säsongsrelaterade influensan i Sverige.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/arets-vanliga-influensa-mildare-an-tidigare

*Säsongen är numera över.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Inga döda på Abbey Road, måttligt med trafik.

https://www.earthcam.com/world/england/london/abbeyroad/?cam=abbeyroad_uk

Åkej.
Jag såg en film med liklastning i NY igår. Tänkte om det inträffat i London med.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durochmoll
I kvällens Aktuellt tas det upp att man kan smitta innan man har symtom och ägare till ett av Äldreboende-företagen ger det som förklaring till att smittan spridits på äldreboende.

Men hur skulle det smittvägen gå till? Är det inte droppsmitta? Jag köper att det är stor risk att jag smittar ner min sambo om jag kysser min sambo innan jag har tydliga symtom. Men hur ska personalen smittat de äldre? Krävs det inte att de ska ha kliat sig själv under näsan eller munnen och sen ska de äldre på något sätt fått in de in sin mun? Om det nu inte hostat eller nyst.

Det räcker att man andas på varandra. Tänk dig själv när de pratar med gamla Agda som hör dåligt. De går nära pratar högt och tydligt, kanske artikulerar lite extra och aerosolerna sprutar över patienten. Lägger du till en invandrare med dålig svenska då säger Agda -"Va?" och så får hon en dos till. Att inte alla i hemtjänsten har munskydd är obegripligt, men samtidigt är det en av våra akilleshälar, det är stigmatiserat här. Det var en katastrof som väntade på att hända.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in