2020-04-03, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Frankrie har 1120 dödafall i dag enligt worldometers (stämmer det?)

Italien 766
Spanien 587
UK 684

De hade en ruta igår om att Frankrike räknat annorlunda och att man nu lägger till siffror/uppdaterar i efterhand.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galman
Hur tidigt införde man hyttkarantän? Jag tänker att om man gjorde det när typ 5 eller kanske tom 10% var sjuka så känns siffran på 20% logisk.

Minst 2 veckor efter första konstaterade fall (en person som embarkerat under ett tidigare stopp).

Ja din logik funkar, men behöver bettskena. mkt osannolik givet dynamiken på ett kryssningsfartyg och hur smittsamt viruset verkar vara.

Andra idéer?

mvh
Citera
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Ännu mer begränsningar på folksamlingar, nedstängning av köpcentra samt andra handelsplatser (dags att bunkra upp lite mat nu då, toapapper skiter jag )

Man vill kunna stänga barer, cafeer,gym och sportanläggningar.

Begränsa transporter och tillgången till infrastrukturen, buss, tåg, flyg osv.

Det här vill regeringen ha befogenheter att göra.

Ett new world order med andra ord?
Ungefär som våra sinnesslöa politiker runt om i Europa och många andra länder redan annamat.
Ett totalt kontrollsamhälle där man inte får ses i grupp, enbart göra nödvändiga resor osv. Faan detta är skrämmande på riktigt. Boken 1984 känns inte så far fetched längre.
Och detta trots att inga fler människor dör per dag än det gjorde 2019, eller 2018. Osv
Det enda som skiljer är ett jävla test som visar positivt på nåt, och ett totalt mediadrev som gör att folk inte kan tänka klart.
9/11 var rena rama fisen i rymden jämfört med vad dom gör med oss den här gången.
Citera
2020-04-03, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Verkligen.

339 vårdas dock på IVA om jag har förstått det rätt. Det är en väldigt låg siffra som jag förstår, var ganska säker på att vi i helgen skulle ha 800-900 inskrivna på intensiven.

Det är tydligen ca 450 på IVA nu, dom verkar inte uppdatera det på c19.se
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
1120 nya döda i frankrike enl worldometers.

Jag förmodar siffran, som igår, inkluderar dödsfall från en del äldreboenden.

Inte enligt Worldometers.

Citat:
5233 new cases and 1120 new deaths in France

Igår stod det:

Citat:
2116 new cases and 1355 new deaths in France, including 884 fatalities in nursing homes that occurred over a period of several weeks and that were announced only today.

Så nej, det verkar vara 1120 och inte med dödsfall från en del äldreboenden. Kan dock ha fel.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
https://www.imperial.ac.uk/media/imperial-college/medicine/sph/ide/gida-fellowships/Imperial-College-COVID19-Europe-estimates-and-NPI-impact-30-03-2020.pdf

[Reproduction number] "... 2.64 [1.40-4.18] for Sweden"

jösses. Ja de ger Norge ett nummer under 1

Om det är så att Sverige inte testar äldre som dör, inte redovisar folk som dör "with Corona", så är ju de siffror för avlidna Sverige redovisar till WHO alldeles för små!

Undrar vad WHO tycker om det?

Italien gör väl tvärtom har jag för mig jag läst nånstans, de redovisar alla som dör, även om de inte hinner testa alla som dött?

Vi vet ju genom de konstiga siffrorna de senaste två dagarna att FHM nu har fått order om att få ner dödstalen per dag. Man vill inte att dessa går över 100+ per dag eftersom detta kan väcka panik hos PK folket.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
För att uppnå flockimmunitet måste 60% smittas dvs 6 000 000. Under Spanskan med 5 000 000 invånare dog 38000. Idag skulle alltså ca. 75 000 dö. Om man räknar med bättre behandling idag så borde det bli mindre. Men ändå..

Folk i alla åldersgrupper var i stor utsträckning undernärda i Sverige 1918-1920.
Citera
2020-04-03, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
De hade en ruta igår om att Frankrike räknat annorlunda och att man nu lägger till siffror/uppdaterar i efterhand.

ah just ja. Men många ändå
Citera
2020-04-03, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Den data du söker finns här bland annat:

https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/who-china-joint-mission-on-covid-19-final-report.pdf

Tack för länken!

Från första stycket på sida 14.
Citat:
"Using available preliminary data, the median time from onset to clinical recovery for mild cases is approximately 2 weeks and is3-6 weeks for patients with severe or critical disease. Preliminary data suggests that the time period from onset to the development ofsevere disease, including hypoxia,is 1 week. Among patients who have died, the time from symptom onset to outcome ranges from2-8 weeks."

Jag fick bara 75 minuter sömn i natt, men om jag inte är helt ute och cyklart så står det verkligen att det varit 2-8 veckor från symptom till dödsfall.

Men nu vill jag själv tänka att det främst gäller folk som ligger med diverse maskiner på IVA, som kanske egentligen skulle dött inom 7-14 dagar efter första symptom om de inte fått den typen av vård.

Är jag helt ute och cyklar?
Citera
2020-04-03, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Men hur har då den familjemedlem som smittar ner de andra i familjen först blivit smittad? Denne måste ju ha blivit smittad utanför hemmet.

Tegnell griper efter halmstrån!
Du har rett i at de må ha blitt smittet av noen andre enn noen de bor sammen med. Jeg skulle ønske å få lese de undersøkelsene som Tegnell snakket om :"Det finnes undersøkelser fra Kina og andre land som viser at den store smittespredningen skjer hjemme i familien".

Mennesker i Sverige og i Norge lever heller ikke på samme måte som mennesker i Kina, og det betyr jo at undersøkelser fra Kina ikke trenger å stemme med hvordan det er i Sverige og i Norge.

Jeg vet ikke hvilke "andre land" han tenkte på angående de undersøkelsene. Vet noen av dere? Er det eventuelt undersøkelser fra Italia Tegnell viser til?

Angående Kina. Jeg leste at mange i Kina jobber hjemmefra. Kan det hende at det ofte var barna som ble smittet først (på skolen feks) og at de deretter smittet sine familiemedlemmer?
Citera
2020-04-03, 20:08
Medlem
Medelkasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brokeNCYDE
Jag är nyfiken på denna biten. Tolka inte detta som att jag är skeptisk och kör en klassisk flashback med "KÄLLOR!?!?" för att jag vill bråka. Jag är sjuk dag 18. Började känna mig friskare för några dagar sedan och upplever nu inga symptom, tror jag. Jag har svårt med andningen och tryck över bröstet, men då jag brukar ha lite extra problem med min astma någon vecka efter jag varit sjuk så vet jag inte riktigt vad som är vad just nu. Jag känner att jag borde vara förbi "det farligaste" men jag har ingen aning alls om hur det ser ut med tiden från första symptom till dödsfall och hade gärna tagit del av informaiton om detta och chansar på att du har någon information utifrån det du skriver. Tacksam för svar!
Just treveckorsdelen är högst osäker, och förmodligen i underkant, eftersom äldre verkar ha en tendens till att dö snabbare än yngre från Covid-19, vilket gav upphov till det tidiga statistiska underlaget. Om du menar att du började uppvisa symptom för 18 dagar sedan är det nog ingen större fara för din del, eftersom de flesta som dör blir svårt sjuka (se: hamnar på sjukhus utan förbättring) inom ungefär tio dagar efter de första symtomen:
Citat:
The maximum incubation period is assumed to be up to 14 days, whereas the median time from onset of symptoms to intensive care unit (ICU) admission is around 10 days. Recently, WHO reported that the time between symptom onset and death ranged from about 2 weeks to 8 weeks.
https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30195-X/fulltext
Citera
2020-04-03, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Nej jag är mest sur.

Faktiskt riktigt sur över att ett gäng klåpare som står enormt långt från mig i allt dom gör, HBQT certifiering, genus, humanitär stormakt och all den skiten.

Nu dessutom visade sig vara helt jävla värdelösa på krishantering och utsätter min familj för direkt risk.

det går inte att hitta något positivt här och hade dom små kräldjuren krishanterat bra hade allt varit förlåtet.

Jag är också sur över att jag aldrig får känna stolthet över att vara svensk, det blir liksom bara smäll på smäll och när Sverige ligger ned lyckas landet sparka sig självt mellan benen på något mystiskt sätt.

Jag tror inte på en övergripande konspiration, detta är bara en sluten grupp som glidit för långt ifrån verkligheten.

Ok förstår hur du tänker/känner.
Finns en del att göra mycket bättre i Sverige. Det kan jag hålla med om
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in