2020-04-03, 20:02
Medlem
Madagascars avatar
1120 nya döda i frankrike enl worldometers.

Jag förmodar siffran, som igår, inkluderar ackumulerade dödsfall från en del äldreboenden.
Senast redigerad av Madagascar 2020-04-03 kl. 20:08.
Citera
2020-04-03, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
https://www.imperial.ac.uk/media/imperial-college/medicine/sph/ide/gida-fellowships/Imperial-College-COVID19-Europe-estimates-and-NPI-impact-30-03-2020.pdf

[Reproduction number] "... 2.64 [1.40-4.18] for Sweden"

jösses. Ja de ger Norge ett nummer under 1

Om det är så att Sverige inte testar äldre som dör, inte redovisar folk som dör "with Corona", så är ju de siffror för avlidna Sverige redovisar till WHO alldeles för små!

Undrar vad WHO tycker om det?

Italien gör väl tvärtom har jag för mig jag läst nånstans, de redovisar alla som dör, även om de inte hinner testa alla som dött?
Ja imperial College verkar inte imponeras av Tegnell...
Citera
2020-04-03, 20:03
Medlem
Frankrie har 1120 dödafall i dag enligt worldometers (stämmer det?)

Italien 766
Spanien 587
UK 684
Citera
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
https://www.imperial.ac.uk/media/imperial-college/medicine/sph/ide/gida-fellowships/Imperial-College-COVID19-Europe-estimates-and-NPI-impact-30-03-2020.pdf

[Reproduction number] "... 2.64 [1.40-4.18] for Sweden"

jösses. Ja de ger Norge ett nummer under 1

Om det är så att Sverige inte testar äldre som dör, inte redovisar folk som dör "with Corona", så är ju de siffror för avlidna Sverige redovisar till WHO alldeles för små!

Undrar vad WHO tycker om det?

Italien gör väl tvärtom har jag för mig jag läst nånstans, de redovisar alla som dör, även om de inte hinner testa alla som dött?
Hyfsade felmarginaler på antalet smittade. Det där hade ju jag kunnat slängt ihop. En sån uppskattning betyder ingenting. En model av många.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
I början av tråden, i alla fall första månaden, var där många gamla konto som var uppenbara "krishanterare". Har hållit mig ifrån tråden på senare tid eftersom den är totalt urspårad med alla troll.

Följde fem konto i början och två postade hela dagen fram till kl 3-4 på natten. Samma på båda.
Tre började sitt arbetspass kl 3-4 och körde sen hela dagen, samma struktur som på de andra två kontona. Olika röster och åsikter men målet med postningarna var detsamma.

Lika för alla fem var att det var gamla konto med många poster. Ett hade inte lika många, men gammalt. Inläggen såg inte riktigt samma ut som de tidigare på det konto och där var ett glapp på flera år mellan gamla poster och posterna i denna tråden. Min gissning är att det är hackade konto eller köpta från någon site och sedan använd i någons trollverksamhet.
MSB som "krishanterar" det psykologiska försvaret?
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Var kan du se detta?
Jag tolkar det som att de vill ha möjlighet till att snabbt vidta kraftigare åtgärder. Eller tror du att de vill ha carte blanche för att kunna ge råd om att inte hamstra toapapper..?
Citat:
Regeringen vill ha kraftigt ökade maktbefogenheter för att bekämpa coronapandemin i landet, det kan Expressen nu avslöja.
Man har tagit fram en lagrådsremiss och vänt sig till oppositionen för att få stöd för förändringen.
Moderaterna har dock stora invändningar och varnar för att ”betydande makt förskjuts från riksdagen till regeringen”, och att beslut kan komma att fattas som är ”mycket ingripande för enskilda”.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/regeringen-begar-okad-makt-for-att-stoppa-viruset/
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2020-04-03 kl. 20:06.
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Bara som e empel är inte hela USA i lockdown. Fler och fler börjar snegla på Sverige med tanke på att de inte kan ha lockdown i en evighet. Sverige är ett föredöme och något resten av världen kommer ta efter.

Vi får väl se om Sverige är ett sånt föredöme när vi får massdöd och en ekonomi som ändå kollapsar pga omvärldens stängning.
Citera
2020-04-03, 20:04
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Verkligen.

339 vårdas dock på IVA om jag har förstått det rätt. Det är en väldigt låg siffra som jag förstår, var ganska säker på att vi i helgen skulle ha 800-900 inskrivna på intensiven.

Du får tänka på att personer 80+ oftast dör utan att läggas på IVA öht.
Citera
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Frankrie har 1120 dödafall i dag enligt worldometers (stämmer det?)

Italien 766
Spanien 587
UK 684
Frankrike har ju lagt till folk som dött hemma i efterhand. Det kan mycket väl vara därför deras siffror ser ut att vara så höga.
Citera
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Detär mycket bättre att göra sig av med smittan en gång för alla och hålla igång ekonomin. Vi är beroende av export men det är typ alla länder. Det kommer inte dröja länge innan andra länder kommer öppna upp igen. Men svenska företag har också fördelen av att kunna anpassa produktion efter rådande förhållanden medans företag i tex Italien kommer få börja om från början. Enorma fördelar för Sverige alltså.

Vi kan inte bygga en enda bil just nu. Volvo, Scania, ABB, SKF står stillla Vi är extremt beroende av underleverantörer i Kina, Italien. Frankrike, belgien o.s.v. det finns ingenting att bygga av. Det är en global ekonomi och vår handelspartners måste också vara i gång innan vi kan köra igång. Vi har ingen att köpa eller sälja av just nu. Varför skulle vi kunna vara igång tidigare. Vi ser ut att bli hårt drabbade. Hårdast i Norden, hårdare än Tyskland tex.
Citera
2020-04-03, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
För att uppnå flockimmunitet måste 60% smittas dvs 6 000 000. Under Spanskan med 5 000 000 invånare dog 38000. Idag skulle alltså ca. 75 000 dö. Om man räknar med bättre behandling idag så borde det bli mindre. Men ändå..
Notera att smittan fortsätter efter att flockimmunitet uppnåtts. Förutsättningen för att den skall fungera är ett fåtal smittade personer, dvs man måste strypa smittan lagom till dess. Annars kommer uppåt 90% av befolkningen att smittas.
Citera
2020-04-03, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Jag tror det kommer bli massdöd snart på äldreboenden.
Ja, Sverige kommer följa de flesta andra länder i det avseendet. Tyvärr är det så.

Tyvärr är det väl något ironiskt över att människor kritiserar somaliers "klanboenden" över generationsgränserna i dessa tider för att orsaka dödsfall, samtidigt som vi västerlänningar trycker in alla gamlingar på samma ställe - det blir en sorts tickande bomb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in