2020-04-03, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Norra Italien gick in i "lockdown" 8:e Mars, vilket hindrade smittspridningen. Deras topp kom drygt 18 dagar senare.
Finns inget som talar för att de sett en naturlig dämpning.
Beror lite på vart man tittar. Tittar man enskilda städer och byar finns de som passerade sin peak bara några dagar efter att karantänen inleddes, vilket antyder att smittspridningen avtog några veckor innan 8/3.

I allmänhet, men särskilt när det gäller frågan om flockimmunitet tycker jag det ger en skev bild att titta på större landområden där människor som ingår i "flocken" egentligen aldrig möts - nationella eller regionala siffror är egentligen svårare att tolka av det skälet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Dessa läkemedel är de som de pratar om då de nämner risk att de tar slut. Jag hade fel.

Maja Marklund, direktör på Läkemedelsverket, delar bilden av att det finns en ökad efterfrågan på intensivvårdsläkemedel. Exempel på sådana läkemedel är antibiotika, syrgas, febernedsättande och olika infusionsvätskor.

Samt Propofol och diprivan.
Citera
Medlem
milofos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Sweden

Coronavirus Cases:
6,131
Deaths:
358
Recovered:
205

Misstänker att mörkertalet kring döda är enormt.
Vad tror ni?

Ja, man mörkar. Man har redan börjat "sortera bort" patienter som snällt får dö på äldreboendena.

Thomas Lindén på Socialstyrelsen förklarar att man tagit fram rutiner som minskar "onödig transport" av patienter till sjukhusen:

Pressträff om covid-19 (coronavirus) 3 april 2020 (8:15)

Mer om det kan man läsa här, sid. 6-10:

Nationella Prioriteringar Sjukvården

Om "etisk stress" från ovanstående:

Citat:
Hantering av etisk stress
hos vårdpersonalen
I samband med de svåra beslut som kan krävas utifrån dessa principer kan hälso- och sjukvårdpersonalen uppleva etisk stress. Etiskt väl underbyggda principer kan minska den etiska stressen, genom att vårdpersonalen kan få stöd i att svåra beslut fattas på goda grunder och inte sker godtyckligt. Utöver det kan följande faktorer minska stressen för personalen:
• öppet samarbetsklimat med möjlighet att lyfta etiska frågor
• stöd till ledarskapsfunktioner för att dessa i sin tur ska kunna ge stöd
• möjlighet till återhämtning och vila
• organiserat samtalsstöd och handledning.

Såhär går det till rent tekniskt:

Palliativ farmakologisk behandling vid svår covid-19

Palliativ symtomlindring vid covid-19 i allmän palliativ vård

Och såhär går det till i praktiken:

Hennes mamma god av Corona

Fler kommer dö ensamma

Dessa dödsfall räknas inte som Corona-fall (man dör med corona, inte av corona) och kommer händigt nog att släpa efter i statistiken, vilket gör det möjligt för myndigheterna att hålla de officiella dödsfallen nere genom att göra en sortering i äldrevården:

Svenska palliativregistret och Covid 19

Ett scenario kan se ut ungefär såhär:

Man ringer dig ifrån äldreboendet och förklarar att din mamma blivit lite dålig och testat positivt för corona. Man kanske förklarar att det är ingen fara, att hon har lite feber och att man gett henne några Alvedon. Du kanske frågar om man ska köra in henne till sjukhuset och man förklarar att hon är ju ganska gammal och har inte så lång tid kvar. Det här är personalens introduktion till att förklara att man kommer låta din mamma dö (OM man lämnar en förklaring dvs). Om du protesterar så kör man in henne till sjukhuset där hon nekas IVA men får träffa en doktor som försäkrar henne om att det kommer gå bra.

Samtidigt så är din mamma lite orolig. Hon är sjuk och har svårt att andas. Hon kanske kräver att få åka in till sjukhuset men personalen lugnar henne och pumpar i henne lite morfin. Om hon får panik så ger man henne midazolam och diazepam. Man nekar henne mat och vätska eftersom det kan "förvärra symptomen". Syrgas får hon i en timma men den tas bort om den inte ger effekt. I vanliga fall ställer man upp en fläkt men den kan inte användas nu då smittrisken är för stor. Besök från dig är sannolikt utesluten då personalen inte har skyddsutrustning. Förmodligen kommer personalen själva bara att enbart närvara sporadiskt. Och det otroligt jobbiga i den här situationen, är att din mamma kanske inte alls är redo. Under normala omständigheter hade det kanske inte varit hennes tid, men nu har hon blivit bortprioriterad.

Kontentan:

Man bör vara vaksam på de signaler som skickas från vårdpersonal. Om släktingen inte har så lång tid kvar är det ingen idé att protestera men det kan vara så att det inte alls är passande och då måste man strida för sin rätt.

Alla med någon äldre familjemedlem bör vara medvetna om detta således så att man inte: a) prioriterar bort familjemedlemmen i brist på information, och 2) så att inte myndigheterna låter din mamma eller mormor eller vad det nu kan vara dö i onödan för att man ska kunna snygga till siffrorna och låtsas som att allt är bra.
Senast redigerad av milofo 2020-04-03 kl. 19:52.
Citera
Medlem
CityBangBangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Sweden

Coronavirus Cases:
6,131
Deaths:
358
Recovered:
205

Misstänker att mörkertalet kring döda är enormt.
Vad tror ni?

Det ligger nog en hel del döda i diverse lägenheter nu, vänta tills det börjar klagas på dålig konstig lukt i trappuppgångar, att det lyser hela nätterna i vissa lägenheter etc. Frågan är hur länge det kommer ligga döda i hus och villor etc innan det upptäcks.. snart kommer man börja hitta en och annan uteliggare också.
Citera
2020-04-03, 19:47
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brokeNCYDE
Jag är nyfiken på denna biten. Tolka inte detta som att jag är skeptisk och kör en klassisk flashback med "KÄLLOR!?!?" för att jag vill bråka. Jag är sjuk dag 18. Började känna mig friskare för några dagar sedan och upplever nu inga symptom, tror jag. Jag har svårt med andningen och tryck över bröstet, men då jag brukar ha lite extra problem med min astma någon vecka efter jag varit sjuk så vet jag inte riktigt vad som är vad just nu. Jag känner att jag borde vara förbi "det farligaste" men jag har ingen aning alls om hur det ser ut med tiden från första symptom till dödsfall och hade gärna tagit del av informaiton om detta och chansar på att du har någon information utifrån det du skriver. Tacksam för svar!

Dag 8-10 skall vara då det vänder vad jag förstått. Har du tagit dig förbi det stadiet har du nog en god chans att lösa situationen bra. Men ta inte vad jag skriver för givet utan håll koll på ditt mående!
Citera
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Jag bor själv i Stockholm, söderförort. Jag har tänkt lägga mina cykelpass på 5 mil till natten, startar vid 3.00.

Jag har varit ute någon gång vid fem på morgonen, tomt på folk som bara den.

Strongt! Men det är tillfälligt hoppas jag. Det är inte bra för hälsan på längre sikt.

Funderar nästan på att köra samma taktik. Klarar inte ens av att gå till affären utan skyddsmask.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Hur kommer man hitta igen dessa fall i statistiken? De testas ju varken före eller efter döden.
De syns som överdödlighet jämfört med andra år.
Citera
Medlem
Hej,

Jag har en fråga till er som räknar mycket på detta. Övriga göre sig icke besvär att svara.

När jag tittar på all data och all analys som gjorts avseende Diamond Princess så finns en oförklarad "anomali". Åtminstone anomali i så motto att den knappast idag används som ingående parameter i prognoser för städer/länder etc. Nämligen att antalet bekräftade coronafall i förhållande till totalpopulationen är runt 20%. Detta på ett kryssningsfartyg där det var business as usual åtminstone 2 veckor innan hyttkarantän inträdde. Då pratar vi buffémåltider, kvällens underhållning i auditoriet, hissknappar, ledstänger och allmän rörelse.

Hur skall man förklara detta?

mvh
Citera
2020-04-03, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Fatta att det är ett oerhört smittsamt VIRUS som kommer att döda hundratusentals om inte miljontals i hela världen din dumma fan.

Sluta böla över att viruset även har nått hit och att inte just Sverige är nån skyddad verkstad.

Jävla lipsillar i den här tråden. Fredsskadat land, absolut.

Och vill du så gärna kompensera anhöriga så kan du väl skicka över lite cash till svensk-somaliska föreningen.

Så du tycker att alla andra länder som tar till drastiska åtgärder är idioter och Sverige det enda landet som sköter det här på rätt sätt? Fredsskadat land? Länder i hela världen som är krig med jämna mellanrum skyddar sin befolkning men det gör inte Sverige, borde det inte vara tvärtom din efterblivne jävel?
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
"– Kan du forklare det norske folk hvorfor det er forsvarlig å sitte på kafé og dra til frisøren i Stockholm?

– Ja, for det er ikke der den store smittespredningen skjer. Det finnes undersøkelser fra Kina og andre land som viser at den store smittespredningen skjer hjemme i familien, mellom personer som har symptomer og friske personer. Ikke når du sitter på kafé eller hos frisøren, svarer Tegnell VG."
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/jdEvXb/tegnells-raad-til-norge-kan-vaere-farlig-for-barna-ikke-aa-gaa-paa-skolen

Tegnell sa at det finnes undersøkelser fra Kina og andre land som viser at den store smittespredningen skjer hjemme i familien, mellom personer som har symptomer og friske personer. Mener han at de menneskene (og både barn og voksne?) smitter sine familiemedlemmer hjemme (og altså innendørs i deres bolig)?

Mener han at man må ha symptomer for å kunne smitte andre? For det må man vel ikke?
Men hur har då den familjemedlem som smittar ner de andra i familjen först blivit smittad? Denne måste ju ha blivit smittad utanför hemmet.

Tegnell griper efter halmstrån!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medelkass
Du har inte funderat på varför väldigt många länder har tagit beslutet att isolera befolkningen på (de facto) obestämd tid, trots den "uppenbara" risken för en bestående samhällskollaps? Tycker du ska dra iväg några mail till dem och tipsa dem om din insikt innan de är körda.

De fick panik. Där har du svaret.

Det här viruset är här för att stanna.

Kolla vad som hände i Kina. De eliminerade det i Wuhan och sen helt plötsligt så dyker det upp i en annan stad och den sätts i karantän. När de fått kontroll på den där så kommer den dyka upp någon annanstans.

Bättre att isolera riskgrupper, se till att sjukvården har resurser, ta inte varandra i händerna, testa alla människor varje morgon innan jobbet (finns test där man får svar inom 15 min), öka hygienstandarden socialt och i samhället osv. Finns hur mycket som helst att göra.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brokeNCYDE
Jag är nyfiken på denna biten. Tolka inte detta som att jag är skeptisk och kör en klassisk flashback med "KÄLLOR!?!?" för att jag vill bråka. Jag är sjuk dag 18. Började känna mig friskare för några dagar sedan och upplever nu inga symptom, tror jag. Jag har svårt med andningen och tryck över bröstet, men då jag brukar ha lite extra problem med min astma någon vecka efter jag varit sjuk så vet jag inte riktigt vad som är vad just nu. Jag känner att jag borde vara förbi "det farligaste" men jag har ingen aning alls om hur det ser ut med tiden från första symptom till dödsfall och hade gärna tagit del av informaiton om detta och chansar på att du har någon information utifrån det du skriver. Tacksam för svar!

Den data du söker finns här bland annat:

https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/who-china-joint-mission-on-covid-19-final-report.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in