2020-04-03, 19:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Medelkass
Hur ser siffrorna ut just nu för Sverige? 18% fler dödsfall per dag, och tre veckors genomsnittlig tid tills döden inträffar efter insjuknandet?

Om vi inte tar hänsyn till några andra variabler (kraschad vård, lyckade "stanna hemma"-riktlinjer, etc) så ger det oss följande enkla uppskattning för antalet döda under de kommande tre veckorna:

69*1.18 + 69*1.18^2 + ... + 69*1.18^21 = 14 169.

Med andra ord ungefär vad en miljon smittade med 1.5% dödlighet ger oss. Bättre modeller är välkomna.

Intressant, Har själv suttit och räknat. Dock inte på döda utan på smittade, Och min räkning har stämt väldigt bra.

Gör en ny uträkning när du har 14 169 och kör 3 veckor 457994 kanske orimligt iofs. Men så som svenskar håller på nu att springa runt och låtsas som att allt är som vanligt. Så lär Sverige ha mest Dödsfall/ Miljon i slutändan. Och det är ju det som räknas.
Citera
2020-04-03, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
En docent i anestesi och intensivvård, Mats Ericsson, twitrade för några dagar sedan att direktiv gått ut att svlidna i "hemmet" skall inte testas för C19 och inte registreras som C19 MEN LÄGGAS I LIKSÄCK MÄRKT "SMITTA"

Vad är den regeln om inte avsedd att mörka abtsl döda i C19 !!!???
Fullt logiskt. Man kommer att hitta igen dessa fall i statistiken över dödsfall under året ändå i efterhand. Varför slösa tester på de som redan är döda?
Citera
2020-04-03, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Copernicus
145/80 utan medicin är hur lugnt som helst fattar inte varför du tar medicin överhuvudtaget.
Precis vad jag tänkte!
Citera
2020-04-03, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Jag har ingen kunskap om hur mycket socialtjänster eller försäkringskassor betalar ut. Jag antar bara att det är lika för alla och även lika krångligt numera, att man blir fattigare utan jobb. Även en hel del etniska svenskar bor i "utsatta områden" och det finns även en del normala svenska låginkomsttagarfamiljer som har det svårt. Det är möjligt att en del människor lurar myndigheter men i denna situation är det ju enkelt att avgöra då det är barn som går i skolan som möjligen ska hjälpas.

Det är kristider nu, vem som lurar vem på bidrag är inte riktigt intressant under några månader utan det får dom rensa upp senare. Det är viktigare att stoppa smittspridningen tycker jag. Behövs det så dela ut pengar till människor som behöver så skolor kan stänga och barn kan äta sig mätta.

Låt oss återgå till covid-19 och den krisen.

Bidragstagare har väl inte lägre bidrag nu än före C19, däremot de som arbetar och ska leva på A-kassa får mycket sämre ekonomi.

Är det rätt att bidragstagare kan ha bättre ekonomi än de som arbetar ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medelkass
tre veckors genomsnittlig tid tills döden inträffar efter insjuknandet?

Jag är nyfiken på denna biten. Tolka inte detta som att jag är skeptisk och kör en klassisk flashback med "KÄLLOR!?!?" för att jag vill bråka. Jag är sjuk dag 18. Började känna mig friskare för några dagar sedan och upplever nu inga symptom, tror jag. Jag har svårt med andningen och tryck över bröstet, men då jag brukar ha lite extra problem med min astma någon vecka efter jag varit sjuk så vet jag inte riktigt vad som är vad just nu. Jag känner att jag borde vara förbi "det farligaste" men jag har ingen aning alls om hur det ser ut med tiden från första symptom till dödsfall och hade gärna tagit del av informaiton om detta och chansar på att du har någon information utifrån det du skriver. Tacksam för svar!
Citera
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Det dör cirka 90 000 om året. 15 000 är ingenting. Majoriteten kommer vara äldre äldre som kanske ändå skulle dött i år.

Det viktiga just nu är att rädda ekonomin och att hålla sjukvården flytande så det inte dör onödigt många.

Enig.

Många av de som dör, tragiskt som det är, skulle sannolikt dö i år ändå. Så på sikt kommer spåren bli mer permanenta ekonomiskt än hur viruset i sig drabbar människorna.

Därför är ekonomin avgörande för framtiden.
Citera
2020-04-03, 19:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Enligt Imperial College i London hade vi runt 3% smittade häromdagen. Detta enligt deras modellering. Enligt samma modellering hade Spanien runt 15% och Italien runt 10%. Snabbast smittspridning i Europa enligt deras modeller har Sverige. Norge hade klarat sig väldigt bra enligt dem och har lite smitta och negativ smittspridning (Rt<1).

Hade jag och Björn Olsen fått styra från vecka 1 i februari fram till nu hade vi öppnat upp allt om 15 dagar.

South-east Asian style.
Citera
Medlem
Medelkasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1
Och hur blir planen om 1 månad? 2? 3? 5? 10?

Att vi ska gå in i total isolering i 12 månader är uteslutet. Vi har inget samhälle kvar efter det.

Bättre att vi tar smällen nu, uppnår någourlunda immunitet och sen öppnar upp. Annars måste vi vara på tå hela tiden och "jaga" viruset.
Du har inte funderat på varför väldigt många länder har tagit beslutet att isolera befolkningen på (de facto) obestämd tid, trots den "uppenbara" risken för en bestående samhällskollaps? Tycker du ska dra iväg några mail till dem och tipsa dem om din insikt innan de är körda.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Det här är första gången svenska politiker tvingas vara politiker. Nu kan de inte hålla på och slicka hela världen i arslet mer.
Tänk att det skall behövas ett litet virus för att ruska om träskallarna.
Hoppas viruset ställer till med riktig ordentlig oreda i Rosenbad.
Kanske det äntligen stiger fram en politiker som slår näven i bordet och skriker. LYSSNA PÅ MIG. NU ÄR DET JAG SOM BESTÄMMER, bort med er fittmössor och andra fjollor.
Senast redigerad av gabrielle2 2020-04-03 kl. 19:49.
Citera
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Saltkatt och kalkylatorn95. Är ni Stockholmare?

Ehh… nej. Vad det nu skulle ha med saken att göra.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Kring döda? Nej. Däremot kring både smittade och tillfrisknade.

Det börjar med all säkerhet att krypa fram ett mörkertal kring döda, men det är inget som görs medvetet. Varje gång någon 70+ avlider av corona i sitt hem så är det ett mörkertal. Varje gång någon ringer efter ambulansen, men ingen kommer, så är det ett mörkertal.

Det senare var extremt vanligt i norra Italien under en period av 3-4 veckor. Därför har de nu börjat se att antalet extra personer som har dött jämfört med ett normalår är ca 4 ggr så högt som det registrerade antalet coronadöda. Det är coronan.
Citera
2020-04-03, 19:46
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Fullt logiskt. Man kommer att hitta igen dessa fall i statistiken över dödsfall under året ändå i efterhand. Varför slösa tester på de som redan är döda?

Hur kommer man hitta igen dessa fall i statistiken? De testas ju varken före eller efter döden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in