2020-04-03, 19:00
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Har du själv tagit något ansvar över ditt liv? Har du sett till att hålla dig hälsosam och stark, så du inte behöver oroa dig den dagen ett virus dyker upp? Så att du istället kan hjälpa, skydda och ta hand om de äldre och svagare. Eller är du bara patetisk, ängslig och vill ha något att skylla på när du är ett offer.?

Men det spelar väl ingen roll i vilken kondition han är i och inte heller behöver hans fysiska kondition avspegla sig i vilken grad han på ett teoretiskt plan kan tänkas bidra eller stötta samhället vid en kris. Med ditt sätt att resonera finns endast ett individuellt ansvar och samhället som sådant har inget övergripande ansvar. detta går helt emot Sveriges nuvarande politik där man fråntar människor eget ansvar och ger dem bidrag istället. Sedan kan det vara så att bara för att du är hälsosam och stark så betyder inte det att du behöver ha viljan eller ens möjligheten att hjälpa någon annan utan de kanske är den äldre eller svagare som hjälper istället
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Långt inlägg. Tänkt tanken själv. Kan man sammanfatta det som att stängning av skolor skulle ge fler negativa konsekvenser för samhället pga många problemfamiljer (invandrare men inte alla)
Nej, vi sitter i samma båt nu, invandrare eller inte. Det finns en helt del usla eller fattiga etnisk svenska föräldrar med men det är klart att fattigdommen är större i dessa "utsatta områden".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Du glömde det värsta, sätter sig skiten på hjärnan så finns det risk att man helt sonika slutar andas i sömnen och dör.

En enorm dödsångest under två veckor med andra ord

Min vän. Det känns som att du mår riktigt dåligt över allt detta?
Fan ta en paus från media ett tag.
Vila hjärnan lite och få lite nya krafter.
Citera
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Feber
Förlorande av smak och luktsinne
Hosta (ibland av blod)
Frossa
Sprängande huvudvärk

och det värsta av allt:

Andningssvårigheterna och den eventuella lunginflammationen.
.

Har i princip fått alla symtom förutom andningssvårigheter. Det var inte lätt, men nu mår jag betydligt bättre. Jag hade också enorma värk i hela kroppen.
Citera
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Miljontals forskar på viruset men viruset är tyvärr smartare än oss som ni ser....
Detta kommer bli svårt, varje dag överraskar han världen med nya upptäckter.....

Detta är största hotet i modern tid.

I alla fall just nu....
Citera
2020-04-03, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HrP
OM alla svårt sjuka får tillräckligt med vård och vi uppnår 60% smittade i Sverige så är så är 1% detsamma som 60000 döda i Sverige, även det en ganska hög siffra. Om alla INTE får vård pga fulla sjukhus och brist på personal så blir det betydlig fler än så.
Man kan tro det. Men skillnaden mellan Norditalien där sjukvården nådde bristningsgränsen, och Diamond Princess där sjukvården var top notch är anmärkningsvärt liten. Många av de som beräknas ha dött i Norditalien kom aldrig ens till vården - man tror sig ha identifierat de ungefärliga mörkertalen i dödsfall och räknat in dem - ändå stannar siffran strax över 1%.

Sjukvården räddar liv, men det kanske inte är skillnaden mellan 1% och 8%, sas.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag kommr ihåg att jag skrev här för 1 eller 2 veckor sedan om hur sjukt det var att det var trängsel i det stora köpcentret i min stad. Jag bor i den största staden i en sjukhusregion som just nu har en mycket brant kurva uppåt.

Nu var jag tillbaka i köpcentret vid 17:30-tiden och det var mycket värre än för några veckor sedan. Inser nu att jag borde ha tagit en bild på eländet. Det var definivt mycket mer folk i trängsel och rörelse än en normal fredagseftermiddag före corona-tiderna. Helt sjukt med folk, jag skulle nästan likställa det med julhandel. Några säkerhetsavstånd var det inte tal om! På Systemet hade de iallafall klistrat upp linjer med 1.5 meters avstånd i kassakön. Men en del personer struntade helt i detta och stod alldeles inpå personen före ändå.

Jag förstår inte vad vi håller på med i det här landet. Det är helt sjukt faktiskt. Kan man anmäla sitt eget land någonstans....?

Upplevde samma sak själv idag faktiskt. Men det är väl att alla samlas i just matvaruaffärerna, tyckte det såg rätt glest ut annars i klädaffärer osv.
Dock hade det satts upp markering för att hålla avstånd, men många brydde sig inte ett skvatt. Dessa dumbommar är varför det tillslut kommer krävas hårdare åtgärder här också. Efter allt som skett, när faktiskt t o m FHM varit rätt så tydliga senaste veckan, när de ser vad som sker i resten av världen, så kan nötterna inte ens hålla lite avstånd?

Dessutom dräller det av pensionärer! På spårvagnar, i affärer, överallt. Makalöst.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Copernicus
Har en känsla av att fler kommer att stämma staten för att den låtit tusentals människor att dö. Det som inte går att försvara är att staten inte har vidtagit restriktioner och åtgärder för att undvika massdöd. Hoppas att anhöriga till avlidna personer går vidare och stämmer staten.
Dessa förbannade gnällpellar i vuxenblöja som tror att pappa staten ska skydda dem från allting. Det är ett oerhört smittsamt virus som får folk att dö som flugor världen över. Och så ska svenska skattebetalare betala varandra för att det drabbar även i Sverige. Väx upp.

Gud så tröttsamt.
Citera
Medlem
CityBangBangs avatar
En liten prognos närmaste veckan, vad jag tror..

Jag ser att Spanien får allt värre siffror, de har flera % högre kritiska fall just nu i förhållande till aktiva fall, än vad italien har för närvarande. Så jag tror att det kommer bli en turboknuff i antal döda i spanien relativt snart inom en vecka säkerligen. Bli inte förvånade om dödssiffran per dag tar ett skutt upp till ca + - 1000. Innan helgen är över kommer spanien ha passerat italien när det gäller antal smittade och kommer ligga på drygt 130 000.
I mitten på nästa vecka kommer tyskland passera 100 000 sträcket i antal smittade och sedan är det bara en tidsfråga när antal döda kommer skutta upp till betydligt högre nivåer per dagar. Tippar på högst två veckor, sedan smäller det.
Italien tror jag kommer hålla på minst en vecka till med ca 700-900 döda per dag och sedan får vi se..
Frankrike kommer vara uppe i drygt 80 000 smittade nån gång nästa vecka och antalet döda kommer börja öka takten rejält under nästa vecka, då de har snart dubbelt så många kritiskt sjuka jämfört med spanien i förhållande till antalet aktiva fall.
USA kommer närma sig bortimot 400 000 smittade mot slutet av nästa vecka och dödsfallen riskerar fara iväg och kanske passera italiens siffror per dag..
Det är märkligt att det är så få kritiska fall i UK än så länge.. jag tror nästan att UK om en vecka kommer ligga på ungefär samma nivå som frankrike har just nu, så det kommer börja skena där också.
Belgien och Nederländerna kommer troligen också börja skena iväg senast i slutet av nästa vecka när det gäller antal döda per dag..
När det gäller sverige, så tror jag rimligtvis att dödsantalet per dag nästa vecka kommer passera 100 per dag och ständigt öka närmaste två veckorna..
Även Danmark kommer få en markant ökning i antalet dödsfall.. gissar på bortimot 50 per dag mot slutet av nästa vecka.
Tror faktiskt att turkiet också ökar på rejält de närmaste två veckorna i antal döda per dag.
I sydamerika har det knappt börjat än verkar det som, men om ett par veckor börjar det hända grejer där tror jag..
Totalt antal smittade kommer säkerligen passera 1,5 miljoner nån gång nästa vecka..

Så nu börjar det verkligen bli åka av för världsekonomin..

Tippar även på återfallsfrekvens i kina inom ett par veckor!
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ja jag läste intervjun med Stefan Löfvén och det är väl Tegnells princip som han ansluter sig till. Det låter dock lite otrevligt när han säger att "vi väljer att dra ut på det" och anledningen är då att "för att sjukvården skall klara av det".

Han antyder också att det därigenom KAN bli fler döda. Jag gillar ine resonemanget. Hur FAN gör Israel. Dom har testat fram fler sjuka än Sverige men har bara 39 döda. Har dom så mycket mer sjukvårdsresurser än Sverige?

Folkhälsomyndigheten redovisade alltså 333 döda idag. Då får vi kanske räkna med runt 385 döda i morgon fredag?
Om de testat många och tidigt hittat många positiva, så har de kunnat effektivt isolerat de positiva. De har eventuellt även smittspårat effektivt. Det kan ha gett liten smittspridning och därmed få dödsfall. Och jag skulle tro att de dessutom har massor med intensivvårdsplatser.

Du menar antagligen imorgon lördag. Coronan i sverige smittar och dödar med lägre fart på helgerna. Så du får kanske vänta till måndag.
Citera
2020-04-03, 19:02
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotavos
Jag är överviktig men inte fet som fan, 190 cm 102 kg ungefär... Är 22 år gammal.. om jag får corona menar de alltså att jag skulle ha hög risk att dö bara för att jag käkat någon pizza för mycket? Eller är det mer extremt övervikt vi snackar om?

Det finns ju ingen gräns, risken ökar helt enkelt gradvis ju högre BMI man har. Du har 28.3, högt men inte väldigt högt. Man brukar tala om att 20-25 är bra vikt, 25-30 är övervikt och >30 är fetma.
Citera
2020-04-03, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
https://editorialtools.aftonbladet.se/flourish/?i=1786022&embed=pym

den var bra, jag eftersöker mer hur det ser ut om man ser på andra länders kurvor från första dagen med dödsfall i jämförelse och helst per 1M invånare, där vi t.ex. fortfarande ligger före italien
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in