2020-04-03, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Inte ens 500 har dött men Stefan Löfven säger att tusentals svenskar kommer dö.
Jaha och varför gör Stefan Löfven inget då?? Vill han att tusentals ska dö? Är det planen Folkhälsomyndigheten har??

Och vad tycker du att Stefan, den allsmäktige socialdemokraten ska göra? Det är ju inte så att man rår på naturen bara för att man är statsminister.
Citera
2020-04-03, 18:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Färsk rapport inifrån KS Solna IVA, iofs inte corona avd. men hon (släkting) slutade kl 18 och berättade att det blir i helgen allt kaos kommer att starta, hade varit hyfsat lugnt under dagen men de hade haft en repeterande genomgång av vad som väntas även för vanliga IVA då de mest troligen kommer att få stötta corona IVA.

Iofs. ingen jätte nyhet då media flaggade för det redan igår men nu fick iaf. jag det bekräftat, platserna kommer att ta slut, dödstalen kommer mest troligen att öka snabbare.

Själv sitter man här och undrar lite över andra länders kurvor, om någon har tid att kolla så är jag mycket intresserad av att veta.
Vi ser ju just nu ungefär en dubblering var 3e dag i antal döda och det lär ju dröja innan den avtar.
Över tid, hur ser det ut för andra länder i början och vidare efter de satts i karantän ?

Min teori säger att vår redan branta kurva kommer att bli brantare, än mer nu när det blir fullt på sjukhusen.

Jag tar tacksamt emot alla möjliga siffror, totalt eller per 1M invånare.

https://editorialtools.aftonbladet.se/flourish/?i=1786022&embed=pym
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Israel skall prova ett vaccin mot C19 den första juni, om det fungerar är en annan sak...

A team of Israeli researchers at The Galilee Research Institute (MIGAL) says they could have a coronavirus vaccine ready for human trials by June 1, according to a report by The Jerusalem Post.

It will become available in Israel first, when it is produced for the market.

Dr. Chen Katz, group leader of the MIGAL’s biotechnology group, told the newspaper Thursday, “We are in the final stages and within a few days we will hold the proteins – the active component of the vaccine.”

The group has already developed an effective vaccine against IBV, the avian Coronavirus Infectious Bronchitis Virus. It was during their pre-clinical trials at the Veterinary Institute on the IBV vaccine that the group discovered the genetic similarity of the IBV coronavirus to the human COVID-19 coronavirus, which researchers said uses the same infection mechanism.

KÄLLA.Jewishpress.(Se länk)
https://www.jewishpress.com/news/israel/israeli-scientists-say-coronavirus-vaccine-could-be-ready-for-human-trials-by-june/2020/04/02/

Vacciner testas och följs under lång tid. Att det ska börja testas snart förändrar inget.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Ja nu börjar reportrarna ställa vettiga frågor, ingen drift är så starkt som viljan att överleva

Mitt stalltips är att denna presskonferens inom en vecka kommer ledas av hon som grinstrar lite från socialstyrelsen och sen den olyckliga från alla andra myndigheter som dragit kortaste strået i veckans lottning och där högre chefer har hittat något annat kritiskt viktigta att göra

Det är slutmyst i TV sofforna hos skavlan och agenda, nu gäller det helt klart att börja förbereda svar för vargflocken börjar vittra blod.

Tänk att den tiden är kommen då det inte spelar någon större roll ifall du vinner stort på lotto eller dylikt. Du kan ju ändå inte resa någonstans för att fly undan smittan 🤷🏼‍♀️😩

Iof kan man ju då sluta att arbeta och gå ” all in” och isolera sig.
Citera
2020-04-03, 18:45
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Och vad är detta för symptom du tänker på?

Feber
Förlorande av smak och luktsinne
Hosta (ibland av blod)
Frossa
Sprängande huvudvärk

och det värsta av allt:

Andningssvårigheterna och den eventuella lunginflammationen.

Man kanske inte får alla symptom, men någon får man och de tar förmodligen flera veckor innan man börjar känan sig som en människa igen.

Om risken med sjukdomen bara hade varit ovanstående och ingen dött, hade jag ändå förespråkat karantän och repressiva åtgärder. Nu är det ju lite värre än symtompen ovan.

Sen ska vi inte gå in på de bestående skador som kan uppstå på lungorna om man utvecklar en lunginflammation och överlever.
Citera
Medlem
Ja jag läste intervjun med Stefan Löfvén och det är väl Tegnells princip som han ansluter sig till. Det låter dock lite otrevligt när han säger att "vi väljer att dra ut på det" och anledningen är då att "för att sjukvården skall klara av det".

Han antyder också att det därigenom KAN bli fler döda. Jag gillar ine resonemanget. Hur FAN gör Israel. Dom har testat fram fler sjuka än Sverige men har bara 39 döda. Har dom så mycket mer sjukvårdsresurser än Sverige?

Folkhälsomyndigheten redovisade alltså 333 döda idag. Då får vi kanske räkna med runt 385 döda i morgon fredag?
Citera
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Det går absolut inte att räkna på det sättet. Det finns mörkertal bland såväl smittade som döda - vi testar inte ens brett längre, så testningen ger en kraftig överrepresentation av allvarliga fall - de officiella siffrorna är helt enkelt irrelevanta.

Viruset har en dödlighet på 1-2%, högst troligt i den lägre änden av skalan. Jag säger 1,2%.
Ok då vet du bättre än den globala statistiken, jag litar verkligen på din uppskattning contra det globala snittet...
Ha en trevlig kväll!
Citera
2020-04-03, 18:46
Medlem
joh80s avatar
SÖRMLAND. Mälarsjukhuset i Eskilstuna har hög belastning på sina intensivvårdsplatser. Nu ska krisledningsnämnden i regionen diskuteras om krislägesavtal bör aktiveras, skriver Ekuriren.

Region Stockholm är hårdast drabbat av coronaviruset sett till antal – men när man ser sett till befolkningsmängd är det Sörmland som är hårdast drabbat. Per 100 000 invånare är det Sörmland som sticker ut, skriver Eskilstunakuriren.
Citera
2020-04-03, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Tunnelbana.
Mer självisk befolkning än Göteborg.
Sämre smittspårning i tidigt skede.
Arlanda och inflöde av turister.
Osv

+ fler Somalier per capita i Sthlm än i Gbg.
Citera
2020-04-03, 18:48
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Okej tack Ska studera det han sagt, vid tillfälle
Här är brevet han skrev.

Citat:
A number of coronaviruses have been circulating for a long time – largely unnoticed by the media. [2] If it should turn out that the COVID-19 virus should not be ascribed a significantly higher risk potential than the already circulating corona viruses, all countermeasures would obviously become unnecessary.

The internationally recognized International Journal of Antimicrobial Agents will soon publish a paper that addresses exactly this question. Preliminary results of the study can already be seen today and lead to the conclusion that the new virus is NOT different from traditional corona viruses in terms of dangerousness. The authors express this in the title of their paper “SARS-CoV-2: Fear versus Data“. [3]
https://www.globalresearch.ca/open-letter-professor-sucharit-bhakdi-german-chancellor-dr-angela-merkel/5708004
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Hmm ok. Men 55000 människor har redan dött. Jag vet inte om jag blir speciellt mycket lugnare av den där indiern.
Det gäller väl att lugna en befolkning i Indien på 1,2 miljarder människor där många är djupt fattiga. Detta virus kanske blir som en förkylning efter några år men först efter att ha tagit sin skörd av människor. Jag tror knappast Indien undkommer utan att göra något precis som för alla andra länder.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Ok då vet du bättre än den globala statistiken, jag litar verkligen på din uppskattning contra det globala snittet...
Ha en trevlig kväll!

Olbars har rätt, mörkertalet gällande antalet sjuka är sannolikt enormt. Tror du vi har 3 000 smittade i Sverige? Jag känner flera som har mycket starka skäl att tro att deras sjukdom är Covid-19. Ingen testad givetvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in