Citat:
Ursprungligen postat av
Moretex
Utnyttjande av bidragssystem är en annan diskussion och jag tror inte det utnyttjas allt för mycket numera utan det har helt enkelt blivit för många arbetslösa och fattiga i vissa områden. Att dessa får lite pengar och har svårt att få ekonomin att gå ihop är inte svårt att tänka sig.
Vad som är intressant är jag inte visste att en del barn i vårt land 2020 inte kan vara hemma från skolan utan att hungra. Men en myndighet (troligen med hjälp av socialstyrelsen) visste detta omedelbart och hade detta som en grund att inte stänga skolor. Det talades också om psykisk ohälsa bland barn och en del annat. Hur kunde myndigheter och massmedia inte upplysa folk om detta tidigare kan man undra. Hur kan en Socialdemokratisk regering acceptera detta? Var vi inte ett rikt land med en god välfärd undrar jag nu. Det är mycket skit som flyter upp till ytan nu då denna kris rör om.
Vara grannländer har tydligen inte dessa problem.
För mig är skolstängning ändå enkel om man har vilja och fantasi. Det borde det vara för myndigheter och regering med om nu inte syftet är att smitta ner barnen för den berömda flockimmunitetens skull. Ett cyniskt sätt att utnyttja våra barn och utsätta dom för något okänt (och rikare håller ofta barnen från skolan och barnomsorgen). Att dessa barn sen går hem och smittar ner sina föräldrar som sedan går till sina arbeten är sjukt då en del även arbetar inom vården där tester och skydd nu inte finns. I skolan samlas barn från alla möjliga klasser och yrkesgrupper och om syftet är största möjliga spridning av smitta så hålls naturligtvist skolor öppna.
Hur skulle en stängning se ut med den information man nu har och som FHM anser omöjligt? Man ser helt enkelt till att föräldrar som har det svårt eller har samhällsviktig yrken får barnomsorg. Skolan delar ut frågeformulär där föräldrar fyller i om behov finns. De barn som inte kan vara hemma sätts i mindre grupper med de lärare som är kvar. Barn från fattiga förhållanden och deras föräldrar ska naturligtvist få ekonomiskt stöd av staten för att kunna föda sina barn. Kommer barnen från drogmissbrukande eller misshandlande föräldrar kanske det är dags för samhället att ställa krav eller omhänderta dom enligt lagar och regler så att dom kan få en bättre framtid. Det där som borde ha fungerat tidigare.
Visst ska tänka på våra barn och hålla dom friska men vi ska göra detsamma men våra gamla och sjuka. Sen vet vi inte tillräckligt om risker i övrigt med detta nya virus för alla andra grupper och vad som händer i framtiden. Det är viktigt tycker jag att samhället gör allt man kan för att minska smittspridning och risken att dö nu. Det gäller inte bara för dom som drabbas av covid-19 utan alla andra som blir sjuk eller skadade om vården blir överbelastad eller helt faller ihop. Tankar om att några barn kanske går hungriga eller springer omkring och busar i fyra veckor känns småaktigt om man jämför med liv och död. Detsamma gäller ekonomin och här kommer regeringen verkligen med många kraftfulla åtgärder men nästan inget för att stoppa smittspridning. Ekonomin stoppar i princip likadant som en kontrollerad nerstängning eller karantän av en stad om vården kollapsar och folk blir livrädda. Ett haveri kan också leda till våldsamheter och plundringar och vad ska våra barn då göra.
Långt inlägg. Tänkt tanken själv. Kan man sammanfatta det som att stängning av skolor skulle ge fler negativa konsekvenser för samhället pga många problemfamiljer (invandrare men inte alla) än vad covid-19 skulle innebära..?
De skulle ju kunna erbjuda lunch som de gör i USA, så det kan ju inte bara handla om maten.
Är de rädda för upplopp, revolter, misär, plundring?