2020-04-03, 18:56
Medlem
okok1s avatar
Citat:
SARS-CoV-2: fear versus data.

Abstract
SARS-CoV-2, the novel coronavirus from China, is spreading around the world, causing a huge reaction despite its current low incidence outside China and the Far East. Four common coronaviruses are in current circulation and cause millions of cases worldwide. This article compares the incidence and mortality rates of these four common coronaviruses with those of SARS-COV-2 in Organisation for Economic Co-operation and Development countries. It is concluded that the problem of SARS-CoV-2 is probably being overestimated, as 2.6 million people die of respiratory infections each year compared with less than 4000 deaths for SARS-CoV-2 at the time of writing.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/32201354
Citera
Medlem
Lotavoss avatar
Jag är överviktig men inte fet som fan, 190 cm 102 kg ungefär... Är 22 år gammal.. om jag får corona menar de alltså att jag skulle ha hög risk att dö bara för att jag käkat någon pizza för mycket? Eller är det mer extremt övervikt vi snackar om?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Feber
Förlorande av smak och luktsinne
Hosta (ibland av blod)
Frossa
Sprängande huvudvärk

och det värsta av allt:

Andningssvårigheterna och den eventuella lunginflammationen.

Man kanske inte får alla symptom, men någon får man och de tar förmodligen flera veckor innan man börjar känan sig som en människa igen.

Om risken med sjukdomen bara hade varit ovanstående och ingen dött, hade jag ändå förespråkat karantän och repressiva åtgärder. Nu är det ju lite värre än symtompen ovan.

Sen ska vi inte gå in på de bestående skador som kan uppstå på lungorna om man utvecklar en lunginflammation och överlever.

Du glömde det värsta, sätter sig skiten på hjärnan så finns det risk att man helt sonika slutar andas i sömnen och dör.

En enorm dödsångest under två veckor med andra ord
Citera
2020-04-03, 18:57
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Jag baserar min gissning på de siffror som finns från specifika populationer där sjukdomen gått hela varvet runt. Diamond Princess hade 1% dödlighet. Byar och småstäder i Norditalien som sedan länge passerat peaken hade något liknande.

Så nej, 3,4% som det pratas om är ett worst-case scenario. WHO var rätt ute hela tiden i sin lägre uppskattning, de hade precis som jag uppskattat dödligheten till 1-2%. Jag står knappast ensam här.
Ok då noterar jag det i mitt minne.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Tydligen är det ett väldigt starkt virus. Hög överlevnad. Men också "stort" så bra ansiktsmasker kan stoppa det. (typ såna som vanligt folk inte har)

Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Var har du hört det, han sa 2-3 veckor innan peak idag.

Den 5 mars började svamlandet.
Det finns en bra sammanställning (han har gjort en tidslinje med alla intressanta uttalanden A.T. gjort från januari till nu) av hans framträdanden som EnergizerBunny gjort.
Den är mycket bra. Den stämmer för det jag sett i denna sammsnställning överensstämmer med det jag sett och hört där jag läst.
Börja med 5 msrs och en vecka framåt så inser du vilken trovärdighet A.T. besitter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Utnyttjande av bidragssystem är en annan diskussion och jag tror inte det utnyttjas allt för mycket numera utan det har helt enkelt blivit för många arbetslösa och fattiga i vissa områden. Att dessa får lite pengar och har svårt att få ekonomin att gå ihop är inte svårt att tänka sig.

Vad som är intressant är jag inte visste att en del barn i vårt land 2020 inte kan vara hemma från skolan utan att hungra. Men en myndighet (troligen med hjälp av socialstyrelsen) visste detta omedelbart och hade detta som en grund att inte stänga skolor. Det talades också om psykisk ohälsa bland barn och en del annat. Hur kunde myndigheter och massmedia inte upplysa folk om detta tidigare kan man undra. Hur kan en Socialdemokratisk regering acceptera detta? Var vi inte ett rikt land med en god välfärd undrar jag nu. Det är mycket skit som flyter upp till ytan nu då denna kris rör om.

Vara grannländer har tydligen inte dessa problem.

För mig är skolstängning ändå enkel om man har vilja och fantasi. Det borde det vara för myndigheter och regering med om nu inte syftet är att smitta ner barnen för den berömda flockimmunitetens skull. Ett cyniskt sätt att utnyttja våra barn och utsätta dom för något okänt (och rikare håller ofta barnen från skolan och barnomsorgen). Att dessa barn sen går hem och smittar ner sina föräldrar som sedan går till sina arbeten är sjukt då en del även arbetar inom vården där tester och skydd nu inte finns. I skolan samlas barn från alla möjliga klasser och yrkesgrupper och om syftet är största möjliga spridning av smitta så hålls naturligtvist skolor öppna.

Hur skulle en stängning se ut med den information man nu har och som FHM anser omöjligt? Man ser helt enkelt till att föräldrar som har det svårt eller har samhällsviktig yrken får barnomsorg. Skolan delar ut frågeformulär där föräldrar fyller i om behov finns. De barn som inte kan vara hemma sätts i mindre grupper med de lärare som är kvar. Barn från fattiga förhållanden och deras föräldrar ska naturligtvist få ekonomiskt stöd av staten för att kunna föda sina barn. Kommer barnen från drogmissbrukande eller misshandlande föräldrar kanske det är dags för samhället att ställa krav eller omhänderta dom enligt lagar och regler så att dom kan få en bättre framtid. Det där som borde ha fungerat tidigare.

Visst ska tänka på våra barn och hålla dom friska men vi ska göra detsamma men våra gamla och sjuka. Sen vet vi inte tillräckligt om risker i övrigt med detta nya virus för alla andra grupper och vad som händer i framtiden. Det är viktigt tycker jag att samhället gör allt man kan för att minska smittspridning och risken att dö nu. Det gäller inte bara för dom som drabbas av covid-19 utan alla andra som blir sjuk eller skadade om vården blir överbelastad eller helt faller ihop. Tankar om att några barn kanske går hungriga eller springer omkring och busar i fyra veckor känns småaktigt om man jämför med liv och död. Detsamma gäller ekonomin och här kommer regeringen verkligen med många kraftfulla åtgärder men nästan inget för att stoppa smittspridning. Ekonomin stoppar i princip likadant som en kontrollerad nerstängning eller karantän av en stad om vården kollapsar och folk blir livrädda. Ett haveri kan också leda till våldsamheter och plundringar och vad ska våra barn då göra.

Långt inlägg. Tänkt tanken själv. Kan man sammanfatta det som att stängning av skolor skulle ge fler negativa konsekvenser för samhället pga många problemfamiljer (invandrare men inte alla) än vad covid-19 skulle innebära..?
De skulle ju kunna erbjuda lunch som de gör i USA, så det kan ju inte bara handla om maten.
Är de rädda för upplopp, revolter, misär, plundring?
Citera
2020-04-03, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Copernicus
Hej

Vi kan ju i alla fall våra stolta över att det svenska folket har agerat försökskaniner för omvärlden. Ännu en gång som Sverige utmärker sig fast kanske inte så positivt i det här läget :/

Hur vet du det? Det är inte så att detta är över och vi har facit. Ja, det kommer att dö en del fler gamla, sjuka och svaga, än i den vanliga flunsan. Vi andra 80% som inte kommer behöva någon vård när vi har viruset får summera framåt hösten.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Kom igen nu! Han är inte den främsta experten i Tyskland. Han är pensionerad (emiritus).

Han har även fått kritik för att vara ovetenskaplig.

https://de.wikipedia.org/wiki/Sucharit_Bhakdi#COVID-19-Pandemie

Det räcker med att kolla på sjukhusen för att se att man måste vara efterbliven om man relativiserar coronaviruset med andra förkylningar. Soya negern bör omgående giljotineras.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Håller med honom. Intressant.

Genialt, Stefan Sauk: https://www.youtube.com/watch?v=E0wKOFDo04U
Citera
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Jadå klart det är positivt! Men om vi vill se till hopp inom det närmaste året tror jag det är större sannolikhet att man hittar antivirala som fungerar att behandla med. Många preparat testas just nu.
Ok jag lovar att aldrig mer posta ett inlägg som antyder att man kan vara påväg mot ett vaccin, kan inte någon lära mig vad jag får och inte får posta!?
Citera
2020-04-03, 18:59
Avslutad
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Pepparkake
c19.se anger 358 döda, du kan nog räkna med 385 framåt 22 tiden ikv

här är dödssiffran uppdaterad från 333 även smittade är ändrat .först stod det 333 och annat på smittade nu ser det ut såhär
https://www.worldometers.info/coronavirus/?fbclid=IwAR3ayXhdnOUnmEU7i_Eso_fOl9G8ie2Vbtsnff-LJ3TNyJF0ucr9cyT_AA4#countries
Citera
2020-04-03, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Färsk rapport inifrån KS Solna IVA, iofs inte corona avd. men hon (släkting) slutade kl 18 och berättade att det blir i helgen allt kaos kommer att starta, hade varit hyfsat lugnt under dagen men de hade haft en repeterande genomgång av vad som väntas även för vanliga IVA då de mest troligen kommer att få stötta corona IVA.

Iofs. ingen jätte nyhet då media flaggade för det redan igår men nu fick iaf. jag det bekräftat, platserna kommer att ta slut, dödstalen kommer mest troligen att öka snabbare.

Själv sitter man här och undrar lite över andra länders kurvor, om någon har tid att kolla så är jag mycket intresserad av att veta.
Vi ser ju just nu ungefär en dubblering var 3e dag i antal döda och det lär ju dröja innan den avtar.
Över tid, hur ser det ut för andra länder i början och vidare efter de satts i karantän ?

Min teori säger att vår redan branta kurva kommer att bli brantare, än mer nu när det blir fullt på sjukhusen.

Jag tar tacksamt emot alla möjliga siffror, totalt eller per 1M invånare.
när det blir fullt på sjukhusen dör folk hemma och på äldreboenden och dessa kommer EJ att registreras som" corona"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in