2020-04-04, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Låter det inte lite som spanska sjukan?

Japp, första vågen av spanska sjukan. Den milda vågen är den vi ser nu. Total shitstorm kommer vid nästa våg. Dock är detta covid19 virus inte ett influensavirus typ A som var det som orsakade spanska sjukan.
Senast redigerad av gameboyguy 2020-04-04 kl. 02:56.
Citera
2020-04-04, 02:55
Bannlyst
Tyckte jag läste någonstans ikväll att viruset har muterat och att det även är luftburet.
Citera
2020-04-04, 02:56
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Kommer paja enormt för många. Take Away står inte för 5% av intäkterna.

Vad vet du om det, har du levt under undantagstillstånd?
Citera
Medlem
HGs avatar
Sitter på mitt jobb nu kl 3 på natten och det är kaos må jag säga. Anhöriga till sjuka ringer in och säger att de inte får någon hjälp att flytta in sjuka till sjukhuset via 112. Min arbetsuppgift är inte att ta dessa samtal men kollegor kommer och undrar vad våran policy är.

Som det är just nu så säger jag att det är bara ambulanser eller privata transporter som kan ta in folk till akuten. Många frågar vilken akut man skall köra till och detta är en jäkligt svår fråga! KS har ju stängt ner vuxenakuten och hänvisar till gamla barnakuten på ALB eller Sankt Göran.

Känner att det kommer att bli kaos till helgen.
Citera
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
Länderna följer olika kurvor, enligt grafen ovan så har italien mindre tillväxt än Sverige och det stämmer om man utgår från 24:e mars, men varför ska vi utgå från 24e mars? Att börja från 24:e mars är rätt så meningslöst, vi behöver istället ramar som gäller inte goftycklighet. Att börja räkna från 24e mars är godtyckligt. Sedan är Sveriges exponentiella ökning under minskning läs min tidigare kommentar:

Många snackar om exponentiell tillväxt för att befoga deras domedagsprofetior, som t.ex användarna Jeffrey Epstein elller den Osynliga mannen som talade om 1500 döda svanskar per dag nyss.

Men hur ser det ut egentligen? Vi börjar med datumet då vi hade första dödsfallet i Sverige sen räknar vi i snitt var femte dag för att förminska rollen för extremvärden som t.ex. När Stockholm ändrade sitt sätt att räkna hade vi 40+ dödad per dag endast i sthlm , men det speglade faktiskt inte döda i sthlm under en dag utan det speglade snarare deras ändrade sätt att räkna. Imorgon lär vi återigen se siffror kring 20 döda per dag i sthlm.
siffror från c19.se:

Mars 11-15 3/5= 0.6 döda per dag
Mars 16-20 13/5= 2.6 döda per dag ökning med 333% jämfört med föregående period
Mars 21-25 47/5= 9.4 döda per dag ökning med 262%
Mars 26-30 104/5= 20.8 döda per dag ökning med 121%
Mars 31- 4 april ...Uppdaterar sen

Tycker tabellen ovan ger en bättre översiktlig bild över tillväxten av dödsfall. Vi kan konstatera att den exponentiella tillväxten minskar, den ökar inte. Medan vi hade en fördubling varannan dag så ser vi nu en fördubbling nu per femte dag. Snart lär vi ha en fördubbling per tionde dag och sen lär vi inte ha fler fördubblingar för då lär vi befinna os i vår peak.

Ja, naturligtvis var grafen ett snapshot och jag håller med om att kurvan är något subexponentiell. Jag valde 24 mars som startdatum för då hade Sverige och Danmark nästan exakt lika många fall. Om vi tar Mars 31-3 april blir det (358-167)/4= 48 per dag. En ökning med 129% så tyvärr har den procentuella uppgången slutat avta den sista veckan.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Så lär det bli så länge vi inte gör något. Hemska tanke. Men just nu är den en realitet.

Och jag tänker att i och med att antal döda om 1 månad redan är "bestämt" idag, så är det skit samma vad vi gör nu och framåt.
Det som kommer att ske upp till en månad från och med idag, det kommer att ske, även om så Sverige stängs ner totalt med husarrest för varenda kotte från och med nu.

Däremot, om de börjar agera nu, så kanske det kan börja dala om 1 månad, vilket ju vore bra.
Citera
2020-04-04, 02:57
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Jag har mat för ca 6 mån men jag hoppas att vi båda har fel.

Håller helt med dig. Men tror dock att vi kommer att se väldigt mycket skit de kommande månaderna!
Citera
2020-04-04, 02:58
Bannlyst
Om regeringen nu får till den snabba lagändringen som media skriver om, då kan vi prata om total nedstängning av landet.

Ekonomin är körd i botten totalt för många år framöver!
Citera
2020-04-04, 03:00
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Och jag tänker att i och med att antal döda om 1 månad redan är "bestämt" idag, så är det skit samma vad vi gör nu och framåt.
Det som kommer att ske upp till en månad från och med idag, det kommer att ske, även om så Sverige stängs ner totalt med husarrest för varenda kotte från och med nu.

Däremot, om de börjar agera nu, så kanske det kan börja dala om 1 månad, vilket ju vore bra.

Ja det är handbromsen som gäller, tjock-steffe söker stöd för det nu, men det är en månad för sent. Han tror att han kommer att få sympati som en landsfader för att han drog i handbromsen. Men tusentals kommer att dö, det är en realitet. Det kommer att bli hans arv!
Citera
2020-04-04, 03:01
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
....

Har haft mässlingen och det var ingen rolig sak. Vattkoppor är ju också ett virus men jag vet inte om några ungdomar har dessa sjukdomar idag?
Citera
2020-04-04, 03:02
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Jag bor här men jag är redo att offra mig!!! Stäng in STHLM NU! Låt spånen här få sin jävla immunitet och hoppas skiten drar med sig många journalister, politiker och bloggerskor som den bara kan!
Själv håller jag till i min karantän och hoppas på det bästa.
Det är e god idé, speciellt med tanke på att det inte finns någon immunitet att få mot ett nytt virus som ingen haft förut och som muterar hela tiden.
Citera
2020-04-04, 03:03
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Har haft mässlingen och det var ingen rolig sak. Vattkoppor är ju också ett virus men jag vet inte om några ungdomar har dessa sjukdomar idag?

Vattkoppor är inte helt ovanligt nej. Både yngre och vuxna drabbas, än idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in