2020-04-03, 18:24
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Dödstalen idag med ca 50-60 döda är en eftersläpning med ett par veckor.
Dvs det antal som blev/var smittade då speglar antalet döda idag.
Låt säga att det var 25 000 faktiska smittade för 2 veckor sedan. (Obs! Bara en spekulation)
Och att den siffran fördubblats var 3e dag sen dess.
Då skulle vi idag ha ca 600-800 000 smittade.
Med dessa antalet smittade idag så ser det inte ljust ut på antalet som dör per dag om 2 veckor.
Detta går inte att ducka för.
Du och Tom Britton verkar ha likadana siffror, tror du liksom Tom att vi kommer att ha 5 miljoner smittade i slutet av april?
Och hur räknar du ut att vi ska ha 6-800,000 smittade idag?
Det betyder att vi kommer att ha närmare 40,000 döda innan sista april, men det är fullt möjligt enligt dina beräkningar!?
Citera
2020-04-03, 18:24
Medlem
Hej

Vi kan ju i alla fall våra stolta över att det svenska folket har agerat försökskaniner för omvärlden. Ännu en gång som Sverige utmärker sig fast kanske inte så positivt i det här läget :/
Citera
2020-04-03, 18:25
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Inte ens 500 har dött men Stefan Löfven säger att tusentals svenskar kommer dö.
Jaha och varför gör Stefan Löfven inget då?? Vill han att tusentals ska dö? Är det planen Folkhälsomyndigheten har??
Jag tror den officiella linjen numera är "jättemånga kommer att dö men vi har haft en klok strategi och hade vi inte haft den hade ännu fler dött".

Vi får se hur länge den linjen håller - med tanke på journalisternas lojalitet med makten så är min gissning ett litet tag till.
Citera
2020-04-03, 18:25
Medlem
joh80s avatar
Ytterligare 25 personer har dött i covid-19 i Region Stockholm, enligt dagens rapport frpn regionen. Därmed har sammanlagt 204 personer avlidit i sjukdomen.

233 nya fall har konstaterats, vilket betyder att totalt 2 662 personer nu bekräftats smittade i regionen.
Citera
2020-04-03, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Ja det var en spansk klubb och ett av de två event som tog coronaviruset till spanien.

Sen har vi ju superspridaren matteo i Italien och visselpipan i Ischgl.

Blir nästan kul så här i efterhand när man kan härleda ett helt utbrott till en pigg 30-åring rejvare och en grön visselpipa.

Ja, har alltid tyckt de där skidbarerna är ofräscha för att inte tala om dem bakom disken Han har väl aldrig trätt fram?
Fotbollen var ny för mig. Jobbigt för dem.
Citera
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Märks att paniken börjar växa nu bland våra förtroendevalda.

Smittar coronaviruset under inkubationstiden? Folkhälsomyndigheten har tidigare svarat nej på den frågan, men har ändrat sig och gör nu samma bedömning som andra länder.
Att det smittar innan sjukdomen ingår för fan i allmänbildningen. Det gäller all smitta och det har jag vetat om så länge jag kan minnas. Hur fan kan man inte känna till det på fd smittskyddsinstitutet?
Det sjukaste är ju svensk media som inte ställer kritiska frågor.
Senast redigerad av godhetsaposteln 2020-04-03 kl. 18:30.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Dödstalen idag med ca 50-60 döda är en eftersläpning med ett par veckor.
Dvs det antal som blev/var smittade då speglar antalet döda idag.
Låt säga att det var 25 000 faktiska smittade för 2 veckor sedan. (Obs! Bara en spekulation)
Och att den siffran fördubblats var 3e dag sen dess.
Då skulle vi idag ha ca 600-800 000 smittade.
Med dessa antalet smittade idag så ser det inte ljust ut på antalet som dör per dag om 2 veckor.
Detta går inte att ducka för.

nej det går inte att ducka för, när viruset hade slingrat sig in på ålderdomshemmen så var det game over.

Nu finns det inga mer verktyg i lådan, dom valde att göra ingenting för länge.

antalet allvarligt sjuka kommer vida överstiga iva platserna och man kommer precis som i italien få söva ned och avliva i övrigt friskan människor med 20-30 års liv kvar.

I panik så kommer sedan någon stänga ned Stockholm men det kommer inte få avsedd effekt, för lite för sent.

Någonstans här så kommer de ryggradslösa kräldjuren helt plötsligt bli vilda försvarare av sin egen strategi (som dom skriver om där det behövs) och att dom är utsatta för "hot och hat".

Detta kommer bli det mest effektiva dom gjort under hela krisen och tvättandet av google och sociala-medier krishanterginsgruppen kommer vara som en väloljad spetznaz brigad när detta är över, eliternas elit.

Jag kan snart pensionera mig från dagjobb så jag tänker fan jobba heltid med att jaga dessa kräldjur till världens ände.
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Du och Tom Britton verkar ha likadana siffror, tror du liksom Tom att vi kommer att ha 5 miljoner smittade i slutet av april?
Det betyder att vi kommer att ha närmare 40,000 döda innan sista april, men det är fullt möjligt enligt dina beräkningar!?
Snarare 4000 i så fall
Citera
2020-04-03, 18:27
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Inte ens 500 har dött men Stefan Löfven säger att tusentals svenskar kommer dö.
Jaha och varför gör Stefan Löfven inget då?? Vill han att tusentals ska dö? Är det planen Folkhälsomyndigheten har??

Nu när han har sagt detta och Tegnell, så då borde de väl bli stora åtgärder redan nästa vecka, annars så fattar ingen någonting?Men åtgärderna borde ha gjorts mycket tidigare, de räcker inte bara att säga tvätta händerna och undvik att träffa äldre.
Citera
2020-04-03, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi

Jag är inte säker på detta.
Gjorde några antaganden och uträkningar. Som är logiska om:
*25 000 var smittade för två veckor sedan.
*En exponentiell ökning av smittade med en fördubbling var 3:e dag
*Dödstalen idag är eftersläpning på 2 veckor (tiden från smitta till död)
Citera
2020-04-03, 18:28
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Varför går det sämre för dagspressen nu? De ska också få stöd.
Citera
2020-04-03, 18:28
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
766 döda i Italien igen idag.
Stabilt.

Men vi ska hålla utkik så att inte andra regioner i Italien förutom Lombardiet drar iväg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in