2020-03-31, 15:33
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Bill gates i praktiken behöver inte pengar från sociala medier utan han är bara där för att nå ut till dem som bryr sig om välgörenhet som du säger

Hela hans liv har gått ut på att förse alla oss som sitter på Flashback bla att ha tillgång till ett operativsystem som ger oss friheten att göra vilken karriär vi vill.

Greta Thunberg är med i sociala medier för att få in pengar till sig själv och hela hennes familj.

Seriöst, jag hoppas verkligen att du lägger ner mer tankeverksamhet på dina argument och analyser i din nuvarande utbildning än du gör här. För... seriöst alltså:

1. Vad jag minns från samtliga dokumentärer och semidokumentärer om Microsoft vs Apple tiden på 70- till 90-talet så var varken Gates eller Jobs några altruistiska mjukvaruguru utan hårda affärsmän som snabbt och enkelt körde över en hel del nördar som faktiskt tillhörde gruppen som fördjupar sig i sin sak och delar gärna med sig av sina fynd... vilket vad även vanligare på den tiden. Så att få Microsoft framstå som någon jävla mecka av open source och altruism är lite väl magstarkt.

2. Greta, av det lilla jag såg på hennes flöde som var överfylld av retweets så man tappar suget efter två skärmar, har inga länkar till något som genererar pengar direkt. Ingen egen webshop, ingen patreon, inga crowfunding kampanjer för hennes eviga skolkande för miljön och inte heller några länkar till hennes mors bok. För det är väl därifrån hon får sina pengar, likt Bill Gates kommer hon från den välbärgade övre medelklassen och behöver inte oroa sig för finansieringar än.

3. Bill Gates däremot gör referenser och reklam för sin stiftelse, även om det görs oftast mest diskret i form av "vår stiftelse ökar donationer till X miljoner för att bekämpa #senasteProblemet" vilket indirekt lägger till ett osynligt "...så varför gör inte du det?". Vilket är helt okej och precis så sociala medier ska användas.

4. Din Boyan Slat har däremot väldigt nyligen en tweet om hur man kan stödja hans projekt: https://twitter.com/BoyanSlat/status/1225095701941641216 så det finns tydligen fler som försöker få in pengar till sig själva och sina projekt, äh?

4.1 Vänta lite, Boyan Slat har väldigt aktiv twitter, instagram och facebook... innebär det att han inte är en riktig entreprenör?

Bättre än så kan du! Beteende att "tigga" pengar på sociala medier är ganska vanlig bland många indies inom underhållningsbranschen (journalister, musiker, spelskapare, filmare, komiker, serieritare, etc) där man klämmer in ett "stöd mig via patreon/någonNyInbetalningstjänstMedTveksammaSkattekontrol ler"... som en argBlatteTalar.

Citat:
Ursprungligen postat av terwaloo
Förutom tomma tunnor skramlar mest, som redan nämnts, så är det väl också fråga om kvalitet framför kvantitet. Och även det övriga som nämnts tråden.
Jag söker jobb just nu och jag har märkt att de flesta seriösa arbetsgivare/ företag håller sig undan sociala medier så långt det är möjligt.
Det är också något mycket omoget över sociala medier och enligt mig är det mest något för ungdom att syssla med.
Internet är nog ingen tillfällig fluga, men sociala medier kan jag tänka mig är det.
Eller: Vem vill göra en karriär som t. ex Jockiboi gjort?:-/
Och förresten så ser man väl samma också på det privata planet, hur många levererar socialt i verkliga livet av dem som hänger på sociala medier?

Hur är det med lustig/personlig/imageskapande reklam i tv och radio där företaget inte endast säger "korv och bildäck, 29:90 kr" utan har lite fluff, är det också en fluga?

Utöver Jockiboi, hur är det med PewDewPie, Poeis för Fiskar/Crazy Pictures och Khan? Sedan finns det säkerligen tusentals komiker, musiker, serieskrivare, spelutvecklare, och andra underhållare eller informatörer som börjar sitt CV med att producera "gratis" innehåll för att synas och skapa kundkrets.

Att de flesta internationella företag inte har sociala medier som facebook, twitter och delvis youtube eller annan videokanal är jag tveksam till, det beror nog på branscher. Underhållningsbranschen och delvis mjukvaru/tech branscher brukar vara ganska så på. Samma sak märker jag med många restauranger som använder twitter och insta för reklam, kundkontakt och nyhetsbrev. Många sportföreningar använder samma medier för visa sig för publiken och som kontaktkanal för motionärer, rätt länge sen man var tvungen att ringa till föreningen istället för att skicka på messenger.

Sen finns det förstås olika synpunkter på vilket innehåll som passar och inte passar samt gränsdragning mellan det privata och det offentliga. En hel del journalister och proffstyckare i spelbranschen fick snabbt redigera sina tweeter när det visade sig att medan de år 2020 tycker att osmakliga skämt är riktigt dåligt, så har de själva inlägg från 2010 med väldigt edgy innehåll. Så ja, omogenhet på sociala medier är en barnsjukdom som inte är helt botad än.
Citera
2020-04-01, 08:04
Avslutad
Varför jag tog upp Boyan Slat är för att han gör något som tillför världen. De pengar han försöker "tigga" går ju till att lösa allvarliga problem för miljön

Nu har Greta indirekt vunnit pga coronakrisen, inga flyg går på bekostnad av finanskris. Jag tror och hoppas att dessa miljöpartister inte påpekar efter coronan att miljön var anledningen till det.

Däremot är det ingen hemlighet att kinesiska överklassen har ökats och fler av dem reder nu än någonsin till bla Skandinavien under vintertiden. Om tio år till kommer var tredje turist i princip bestå av en kines
Citera
2020-04-01, 16:42
Avslutad
Ett bra exempel är vissa reklambyråer som spammar lokaltidningar att de har anställt en ny strateg, brand marker analyser och alla häftiga titlar för att göra sig väsentligt

Sedan finnas det pr byråer som inte syns men levererar.

I grund och botten, vem fan bryr sig om en reklambyrå har anställt någon då jag läser en lokaltidning på internet?
Citera
2020-04-01, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EricssonS700
Resultaten talar för sig själv. Och sen så är dessa lite egna.

Elon Musk tex. Kan jag tänka mig att han inte har någon tid för social media. Det första han gör så fort som han vaknar är nog att gå upp ur sin säng och direkt börja knåpa.

Det blir så när man är riktigt fokuserad.

Elon Musk är urskön på Twitter men inte precis jätteaktiv. Anime profilbild och lite småtrollande, skönt med seriösa personer som inte tar sociala medier på allvar.

Notch är väl i en klass för sig dock, men tror långt ifrån alla förstår honom....
Citera
2020-04-02, 00:16
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Varför jag tog upp Boyan Slat är för att han gör något som tillför världen. De pengar han försöker "tigga" går ju till att lösa allvarliga problem för miljön

Du tog väl upp honom som en motvikt till Greta?!

Du hade framfört tesen i din ts att de entreprenörer som gör något vettigt inte finns/använder sociala medier i för stor utsträckning. Förklaringarna blir då att antingen är de vettiga entreprenörer inte intresserade av sociala medier eller så sänker sociala medier ens produktivitet och gör en mindre vettig. Du hade också ett kriterium att vettiga entreprenörer är de som tjänar egna pengar och inte lever på inkubatorer med sina "idéer" som inte leder någonvart.

Så vi får anta att Greta är någon som överanvänder sociala medier utan att göra något vettigt medan Boyan är någon som inte använder sociala medier utan är istället vettig. Därefter kom även jämförelse mellan Bill och Greta där en av de inte behövde pengar medan den andra tigger pengar för sin överlevnad, vilket borde innebära att Boyan inte heller tigger pengar.

Dessvärre så har både personerna helt olika roller, båda använder sociala medier rätt frekvent i för att nå sina mål och endast en person har någon tydlig tweet som delvis berör sponsring och finansiering. Greta är informatör och ska agera signalbooster så hennes roll är egentligen att synas, väsnas och vara ungas röst i klimatkrisen. Än såg jag bara massa skolkprojekt men det borde utvecklas till Gudomliga Gretas Gåva där hennes stiftelse delar ut stipendier till unga som arbetar för miljön generellt eller mot växthuseffekten specifikt. Om hon utökade sin position till alla miljöföroreningar så skulle hon vara den person som kunde boosta Boyans projekt. För han är en entreprenör med funktion att vara ett lösningsförslag medan hon är en informatör med funktion att vara en problembeskrivning.

Så, det hade varit intressant att se hur olika personer i olika roller och i olika branscher använder sociala medier och hur de inte använder dessa men hittills har det varit lite väl vida höftskott med breda uttalande och massa brus som:

Citat:
Nu har Greta indirekt vunnit pga coronakrisen, inga flyg går på bekostnad av finanskris. Jag tror och hoppas att dessa miljöpartister inte påpekar efter coronan att miljön var anledningen till det.

Citat:
Däremot är det ingen hemlighet att kinesiska överklassen har ökats och fler av dem reder nu än någonsin till bla Skandinavien under vintertiden. Om tio år till kommer var tredje turist i princip bestå av en kines

Vad har dessa uttalanden med entreprenörskap och sociala medier?

Citat:
Ett bra exempel är vissa reklambyråer som spammar lokaltidningar att de har anställt en ny strateg, brand marker analyser och alla häftiga titlar för att göra sig väsentligt

Sedan finnas det pr byråer som inte syns men levererar.

I grund och botten, vem fan bryr sig om en reklambyrå har anställt någon då jag läser en lokaltidning på internet?

Är du förvånad över att reklam och pr byrå gör... reklam för sig själva?! Att diskret positionera sig som det byrå som nu kan ta hand om kundens varumärke, speciellt om det redan finns kända aktörer som inte längre gör reklam, är väl endast klokt.

Och med tanke på att lokaltidningar, som för övrigt inte är sociala medier, kostar pengar att marknadsföra sig i till skillnad från facebook, twitter, etc., så måste det väl föreligga någon anledning till varför byråer strör sina pengar?
Citera
2020-04-02, 06:50
Bannlyst
Citat:
Vad är det som gör att de som sällan använder sociala medier kan leverera så bra inom företagande?

Bra ideer.

Möjligen att sociala medier kan fungera som reklamblad åt tjänster, produkter och knäppa ideer (exempelvis kommunism) som inte säljer sig själva.
Citera
2020-04-02, 17:09
Avslutad
Daniel Ek från Spotify verkar inte ha IG

Att fota sina fötter framför en brasa och stoltserar att se njuter fredagen med ett glass whisky verkar inte vara hans grej.

Alla krögare verkar ju annars skylta med det på Stureplan
Citera
2020-04-02, 17:18
Medlem
Det beror väl helt på bransch
Entreprenörer inom massaindustrin behöver sällan instagram liksom.

Elon musk däremot är ju en flitig användare av tex twitter. Men så säljer han bla livstil till konsument där det gäller att, som det så fint heter, gäller att bygga varumärke, mot oss konsumenter.
Citera
2020-04-02, 17:40
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Daniel Ek från Spotify verkar inte ha IG

Att fota sina fötter framför en brasa och stoltserar att se njuter fredagen med ett glass whisky verkar inte vara hans grej.

Alla krögare verkar ju annars skylta med det på Stureplan

... eller så har han en privat insta så han delar upp sin persona i privat och offentlig. Eller så är den kanske inte så privat då man kan se genom att följa honom men det får någon annan göra:

https://twitter.com/eldsjal
https://www.instagram.com/eldsjal/

Och återigen så är hans hans twitter mer fokuserad på hans nisch: spotify, musik som berör spotify, händelser som berör spotify, händelser i techbranschen i stort, personer som han nätverkar med och signalboostar.

Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Det beror väl helt på bransch
Entreprenörer inom massaindustrin behöver sällan instagram liksom.

Elon musk däremot är ju en flitig användare av tex twitter. Men så säljer han bla livstil till konsument där det gäller att, som det så fint heter, gäller att bygga varumärke, mot oss konsumenter.

Det verkar som det finns fler människor som ser nyanserat på marknadsföring och sociala medier utöver "Riktiga företager är riktiga män och riktiga män twittrar inte!".

Intressant också se hur deras ålder påverkar deras användning av sociala medier: Musk och Gates var ju redan framgångsrika, bara rika och väldigt kända när fb, ig, tw slog igenom. Så deras användning kan generaliseras till "framgångsrika auktoriteter" som sprider sitt budskap och som du säger skapar en livsstilsvision för andra. Funkar för dem men knappast för Pelle P22 som precis avslutat sin kandidat och ska sälja banbrytande mjukvara som ingen vet och vill ha än.
Senast redigerad av one_size 2020-04-02 kl. 17:48.
Citera
2020-04-02, 18:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av one_size
... eller så har han en privat insta så han delar upp sin persona i privat och offentlig. Eller så är den kanske inte så privat då man kan se genom att följa honom men det får någon annan göra:

https://twitter.com/eldsjal
https://www.instagram.com/eldsjal/

Och återigen så är hans hans twitter mer fokuserad på hans nisch: spotify, musik som berör spotify, händelser som berör spotify, händelser i techbranschen i stort, personer som han nätverkar med och signalboostar.

Det verkar som det finns fler människor som ser nyanserat på marknadsföring och sociala medier utöver "Riktiga företager är riktiga män och riktiga män twittrar inte!".

Intressant också se hur deras ålder påverkar deras användning av sociala medier: Musk och Gates var ju redan framgångsrika, bara rika och väldigt kända när fb, ig, tw slog igenom. Så deras användning kan generaliseras till "framgångsrika auktoriteter" som sprider sitt budskap och som du säger skapar en livsstilsvision för andra. Funkar för dem men knappast för Pelle P22 som precis avslutat sin kandidat och ska sälja banbrytande mjukvara som ingen vet och vill ha än.

Förvisso var väl Daniel Ek redan igång med Spotify innan fb blev etablerat I Sverige som var runt 2007 hösten.

Det jag är ute efter i denna tråd är att de som syns och hörs mest i sociala medier knappast har något intressant att visa upp generellt och att de utnyttjar sitt företag med sin narcissism. Det kan vara att man tar en bild på X personer där man skriver "efter långt möte med X-person har jag tagit del av hens kunskaper och nu är det dags att åka hem och jobba"

Vissa startups jag har stött på privat i universitetstäder verkar byggs upp något som låter bra men kan aldrig leverera utan går efter ramar som tex Almi är ute efter.

Fanns en korkad person i Umeå som driver Zlingit där de minsann ville visa att de bryr sig om Coronakrisen med att hjälpa företag och idrottsföreningar och fick lite luft i media. Tittar man på antal följare på fb är det 91 personer som bryr sig om local heroes Umeå gentemot Piteå som har över 6000 följare på Facebook utan att ha någon start up bolag som skyltar med det

Exakt det jag menar, att bara för att du har en start up och jobbar med hållbar utveckling skall du fan inte tro du har mer status och gör något mer betydelsefullt än en lanthandel i ett by i Skåne för att dra ett exempel

En bra start up bygger på att fokusera på sin tjänst/produkt till den grad att du går med vinst, när du gör det då kan du gå ut och låtsas vara väsentlig i media. Hade Daniel Ek varit 10 år yngre och kommit i gång med Spotify är jag tveksam till att han hade spammat media. Han hade enbart gjort det då. Spotify som produkt är färdig för att leverera till kund

Sociala medier har skapat en form av grisen-i-säcken mentalitet.
Citera
2020-04-02, 20:14
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Förvisso var väl Daniel Ek redan igång med Spotify innan fb blev etablerat I Sverige som var runt 2007 hösten.

Har ingen lust att gå igenom vare sig hans twitter eller facebook men det beteende du talar om längre ner återkommer förmodligen även hos honom: semesterbilder, uppvisande av var man har varit/deltagit i något, politiska uttalande etc.

Citat:
Det jag är ute efter i denna tråd är att de som syns och hörs mest i sociala medier knappast har något intressant att visa upp generellt och att de utnyttjar sitt företag med sin narcissism. Det kan vara att man tar en bild på X personer där man skriver "efter långt möte med X-person har jag tagit del av hens kunskaper och nu är det dags att åka hem och jobba"

Att allt som glimtar är inte guld är förstås sant men av det kan du inte dra slutsatsen att inget som glimtar är guld. Först får du definiera "syns i sociala medier" då deras inlägg blir oftast länkade/delade/retweetade och vad jag minns så syntes både Musk och Rosling med deras Ted talk och andra video i sociala medier. Pratar vi däremot om att de som publicerar mycket innehåll i olika sociala medier så kan du säkerligen ha rätt, men det beror också på bransch: en serieskapare eller författare bör synas med text/bilder för att ge både locka läsare och vänja de vid deras verk. Reklam och pr helt enkelt.

Däremot har nog de flesta sett blivande innovatörer och entreprenörer som är så högfärdiga som du beskriver och som främst försöker odla sin image. Hur hög andel av de lyckas i förhållande till de ödmjuka eller de tystlåtna (innebär ej att de inte har höga tanker om sig själva och sin idé) vet jag dock inte, finns det något arbete om det?

Citat:
Vissa startups jag har stött på privat i universitetstäder verkar byggs upp något som låter bra men kan aldrig leverera utan går efter ramar som tex Almi är ute efter.

Fast bara 10 - 15 % av nya företag lyckas att överleva sina första år så visst förekommer de som utnyttjar läget. Samma sak som bidragsbedrägeri eller skattefiffel.

Citat:
Fanns en korkad person i Umeå som driver Zlingit där de minsann ville visa att de bryr sig om Coronakrisen med att hjälpa företag och idrottsföreningar och fick lite luft i media. Tittar man på antal följare på fb är det 91 personer som bryr sig om local heroes Umeå gentemot Piteå som har över 6000 följare på Facebook utan att ha någon start up bolag som skyltar med det

Exakt det jag menar, att bara för att du har en start up och jobbar med hållbar utveckling skall du fan inte tro du har mer status och gör något mer betydelsefullt än en lanthandel i ett by i Skåne för att dra ett exempel

Fast om du lägger Jante på hyllan, hur skiljer det sig från din Slat som verkade ha stora problem fram till alldeles, alldeles nyligen med att realisera sitt projekt? Ingen aning vad Zlingit ska göra och varför de har så få följare men detta gäller ju väldigt många innovatörer dessvärre, både riktiga och falska, att de saknar en röst.

Sedan kommer frågan: är du säker på att enda skillnaden mellan rörelsen i Umeå och Piteå är att Umeå hade stöd av Zlingit medan Piteå hade ingen stöd och reklam alls? För annars visar du bara att ett företag antingen hade få kunder eller få kunder som tillhör gruppen som kan tänkas stödja localheroes.

Citat:
En bra start up bygger på att fokusera på sin tjänst/produkt till den grad att du går med vinst, när du gör det då kan du gå ut och låtsas vara väsentlig i media. Hade Daniel Ek varit 10 år yngre och kommit i gång med Spotify är jag tveksam till att han hade spammat media. Han hade enbart gjort det då. Spotify som produkt är färdig för att leverera till kund

Sociala medier har skapat en form av grisen-i-säcken mentalitet.

Nja, nej du. Att varken ha en potentiell kundkrets eller en återkoppling på sin omvärldsanalys låter väldigt dumt och ett säkert sätt att sitta med sin produkt, digital eller fysisk, i knät medan ökenbusken symboliskt rullar förbi. I många fall behöver man skapa hype långt tidigare för att få medvetenhet hos folket... läser du verkligen turism och marknadsföring nu?

Grisen i säcken stämmer oftare med crowdfunding, förbeställningar av ny produkt utan tillgängliga prototyper samt de däringa lootboxes i spel, speciellt mobilspel, där du pröjsar för en chans att få något vettigt. Att enbart berätta om sin kommande produkt eller idé tvingar ingen till köp eller investeringar, däremot kan man misslyckas och bli utskrattad efteråt.
Citera
2020-04-03, 18:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av one_size
Har ingen lust att gå igenom vare sig hans twitter eller facebook men det beteende du talar om längre ner återkommer förmodligen även hos honom: semesterbilder, uppvisande av var man har varit/deltagit i något, politiska uttalande etc.

Att allt som glimtar är inte guld är förstås sant men av det kan du inte dra slutsatsen att inget som glimtar är guld. Först får du definiera "syns i sociala medier" då deras inlägg blir oftast länkade/delade/retweetade och vad jag minns så syntes både Musk och Rosling med deras Ted talk och andra video i sociala medier. Pratar vi däremot om att de som publicerar mycket innehåll i olika sociala medier så kan du säkerligen ha rätt, men det beror också på bransch: en serieskapare eller författare bör synas med text/bilder för att ge både locka läsare och vänja de vid deras verk. Reklam och pr helt enkelt.

Däremot har nog de flesta sett blivande innovatörer och entreprenörer som är så högfärdiga som du beskriver och som främst försöker odla sin image. Hur hög andel av de lyckas i förhållande till de ödmjuka eller de tystlåtna (innebär ej att de inte har höga tanker om sig själva och sin idé) vet jag dock inte, finns det något arbete om det?

Fast bara 10 - 15 % av nya företag lyckas att överleva sina första år så visst förekommer de som utnyttjar läget. Samma sak som bidragsbedrägeri eller skattefiffel.

Fast om du lägger Jante på hyllan, hur skiljer det sig från din Slat som verkade ha stora problem fram till alldeles, alldeles nyligen med att realisera sitt projekt? Ingen aning vad Zlingit ska göra och varför de har så få följare men detta gäller ju väldigt många innovatörer dessvärre, både riktiga och falska, att de saknar en röst.

Sedan kommer frågan: är du säker på att enda skillnaden mellan rörelsen i Umeå och Piteå är att Umeå hade stöd av Zlingit medan Piteå hade ingen stöd och reklam alls? För annars visar du bara att ett företag antingen hade få kunder eller få kunder som tillhör gruppen som kan tänkas stödja localheroes.

Nja, nej du. Att varken ha en potentiell kundkrets eller en återkoppling på sin omvärldsanalys låter väldigt dumt och ett säkert sätt att sitta med sin produkt, digital eller fysisk, i knät medan ökenbusken symboliskt rullar förbi. I många fall behöver man skapa hype långt tidigare för att få medvetenhet hos folket... läser du verkligen turism och marknadsföring nu?

Grisen i säcken stämmer oftare med crowdfunding, förbeställningar av ny produkt utan tillgängliga prototyper samt de däringa lootboxes i spel, speciellt mobilspel, där du pröjsar för en chans att få något vettigt. Att enbart berätta om sin kommande produkt eller idé tvingar ingen till köp eller investeringar, däremot kan man misslyckas och bli utskrattad efteråt.

Det jag är ute och fiskar här är begreppet social entreprenör, helt plötsligt har en sosse en möjlighet att driva ett företag som vill satsa på hållbar utveckling och de har förstått innebörden med sociala medier. En annan hade kunnat vara före Greta Thunberg för 10 år sedan men troligtvis såg Gretas föräldrar vad som är trendigt och det är allt som har man social hållbarhet att göra.

Dessa entreprenörer har för det mesta lyckats att få finansiering på våra skattepengar på affärsidéer som låter bra då du hör det men om du tittar på allabolag går det back så inåt helvete

Sedan har du sådana som Alexander Pärleros som struntar i det där och körde sitt race, han har enbart tjänst pengar på sitt driv och blivit miljonär på det utan att fjäska för Almi och andra inkubatorer om att deras affärsidé är så viktigt att lösa

Nu är förvisso Alexander Pärleros en profil i sociala medier, men Innan han blev rik så att säga försörjde han sig inte på att skryta i sociala medier att han har hjälpt Agda med att donera övergivna kakor från en nerlagd fabrik. Allt för att bara synas

Frågan återstår hur viktigt sociala medier är för start ups idag och dess entreprenör. Jag är mer intresserad av att läsa om Karma och dess utveckling än att deras ägare skänker mat till de fattiga i Afrika
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in