Citat:
Bill gates i praktiken behöver inte pengar från sociala medier utan han är bara där för att nå ut till dem som bryr sig om välgörenhet som du säger
Hela hans liv har gått ut på att förse alla oss som sitter på Flashback bla att ha tillgång till ett operativsystem som ger oss friheten att göra vilken karriär vi vill.
Greta Thunberg är med i sociala medier för att få in pengar till sig själv och hela hennes familj.
Hela hans liv har gått ut på att förse alla oss som sitter på Flashback bla att ha tillgång till ett operativsystem som ger oss friheten att göra vilken karriär vi vill.
Greta Thunberg är med i sociala medier för att få in pengar till sig själv och hela hennes familj.
Seriöst, jag hoppas verkligen att du lägger ner mer tankeverksamhet på dina argument och analyser i din nuvarande utbildning än du gör här. För... seriöst alltså:
1. Vad jag minns från samtliga dokumentärer och semidokumentärer om Microsoft vs Apple tiden på 70- till 90-talet så var varken Gates eller Jobs några altruistiska mjukvaruguru utan hårda affärsmän som snabbt och enkelt körde över en hel del nördar som faktiskt tillhörde gruppen som fördjupar sig i sin sak och delar gärna med sig av sina fynd... vilket vad även vanligare på den tiden. Så att få Microsoft framstå som någon jävla mecka av open source och altruism är lite väl magstarkt.
2. Greta, av det lilla jag såg på hennes flöde som var överfylld av retweets så man tappar suget efter två skärmar, har inga länkar till något som genererar pengar direkt. Ingen egen webshop, ingen patreon, inga crowfunding kampanjer för hennes eviga skolkande för miljön och inte heller några länkar till hennes mors bok. För det är väl därifrån hon får sina pengar, likt Bill Gates kommer hon från den välbärgade övre medelklassen och behöver inte oroa sig för finansieringar än.
3. Bill Gates däremot gör referenser och reklam för sin stiftelse, även om det görs oftast mest diskret i form av "vår stiftelse ökar donationer till X miljoner för att bekämpa #senasteProblemet" vilket indirekt lägger till ett osynligt "...så varför gör inte du det?". Vilket är helt okej och precis så sociala medier ska användas.
4. Din Boyan Slat har däremot väldigt nyligen en tweet om hur man kan stödja hans projekt: https://twitter.com/BoyanSlat/status/1225095701941641216 så det finns tydligen fler som försöker få in pengar till sig själva och sina projekt, äh?
4.1 Vänta lite, Boyan Slat har väldigt aktiv twitter, instagram och facebook... innebär det att han inte är en riktig entreprenör?
Bättre än så kan du! Beteende att "tigga" pengar på sociala medier är ganska vanlig bland många indies inom underhållningsbranschen (journalister, musiker, spelskapare, filmare, komiker, serieritare, etc) där man klämmer in ett "stöd mig via patreon/någonNyInbetalningstjänstMedTveksammaSkattekontrol ler"... som en argBlatteTalar.
Citat:
Förutom tomma tunnor skramlar mest, som redan nämnts, så är det väl också fråga om kvalitet framför kvantitet. Och även det övriga som nämnts tråden.
Jag söker jobb just nu och jag har märkt att de flesta seriösa arbetsgivare/ företag håller sig undan sociala medier så långt det är möjligt.
Det är också något mycket omoget över sociala medier och enligt mig är det mest något för ungdom att syssla med.
Internet är nog ingen tillfällig fluga, men sociala medier kan jag tänka mig är det.
Eller: Vem vill göra en karriär som t. ex Jockiboi gjort?:-/
Och förresten så ser man väl samma också på det privata planet, hur många levererar socialt i verkliga livet av dem som hänger på sociala medier?
Jag söker jobb just nu och jag har märkt att de flesta seriösa arbetsgivare/ företag håller sig undan sociala medier så långt det är möjligt.
Det är också något mycket omoget över sociala medier och enligt mig är det mest något för ungdom att syssla med.
Internet är nog ingen tillfällig fluga, men sociala medier kan jag tänka mig är det.
Eller: Vem vill göra en karriär som t. ex Jockiboi gjort?:-/
Och förresten så ser man väl samma också på det privata planet, hur många levererar socialt i verkliga livet av dem som hänger på sociala medier?
Hur är det med lustig/personlig/imageskapande reklam i tv och radio där företaget inte endast säger "korv och bildäck, 29:90 kr" utan har lite fluff, är det också en fluga?
Utöver Jockiboi, hur är det med PewDewPie, Poeis för Fiskar/Crazy Pictures och Khan? Sedan finns det säkerligen tusentals komiker, musiker, serieskrivare, spelutvecklare, och andra underhållare eller informatörer som börjar sitt CV med att producera "gratis" innehåll för att synas och skapa kundkrets.
Att de flesta internationella företag inte har sociala medier som facebook, twitter och delvis youtube eller annan videokanal är jag tveksam till, det beror nog på branscher. Underhållningsbranschen och delvis mjukvaru/tech branscher brukar vara ganska så på. Samma sak märker jag med många restauranger som använder twitter och insta för reklam, kundkontakt och nyhetsbrev. Många sportföreningar använder samma medier för visa sig för publiken och som kontaktkanal för motionärer, rätt länge sen man var tvungen att ringa till föreningen istället för att skicka på messenger.
Sen finns det förstås olika synpunkter på vilket innehåll som passar och inte passar samt gränsdragning mellan det privata och det offentliga. En hel del journalister och proffstyckare i spelbranschen fick snabbt redigera sina tweeter när det visade sig att medan de år 2020 tycker att osmakliga skämt är riktigt dåligt, så har de själva inlägg från 2010 med väldigt edgy innehåll. Så ja, omogenhet på sociala medier är en barnsjukdom som inte är helt botad än.