2020-04-03, 18:06
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
San Marino
Spain
Italy
Andorra
Belgium
Netherlands
France
Switzerland
UK
Luxembourg
Saint Maarten

Dessa länder ligger för tillfället sämre till än Sverige. (Gällande dödsfall per miljon invånare.)

- Och Iran.

Än så länge har Iran haft fler dödsfall per befolkningsmängd än Sverige. Men snart kommer Sverige att överträffa Iran. Britterna har redan gått om iranierna.
Citera
2020-04-03, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag hade 59 dödsfall idag, utfallet blev 51.

Men mina dödsfall baseras på att jag tror att 40700 personer kommer att stryka med och så hög kommer inte den officiella siffran att bli. Men redan nu så dör det troligvis ett antal personer per dag på äldreboenden mm som inte räknas in, så dödstalet i corona idag är säkert upp mot 59 eller mer.

Det går inte att mörka något i långa loppet.
Inte för att jag tror att de gör det. Tror att de bara inte prioriterar att lägga energi på det nu.
När året är slut så kommer totala siffrorna fram.
Att jämföra med ca 88000 döda per år i snitt.
Citera
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Klart som fan den stiger, det som händer idag är resultatet av smittspridning för 2-3 veckor sedan. Vad tyska myndigheter däremot säger är att smittspridningen idag minskar kraftigt till följd av stenhårda åtgärder och begränsningar för befolkningen. Detta kan man fastslå i de länder som testar befolkningen ordentligt. I Sverige däremot vet vi inte ett skvatt, är 5, 20 eller 50% av befolkningen smittad? Eftersom ansvariga myndigheter glömt lagra testkit tvingas vi famla i totalt mörker.

I Tyskland smittar nu varje smittad person en person ytterligare istället för som tidigare 5-7 personer. I Sverige smittar varje smittad sannolikt 10-15 personer.
Vad har du för källa på det? LÄNKA!!!
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jesuislilrgt
Skrämmande ökning av ambulanser och stora intensivvårdsbussar ute på vägarna här i Stockholm. Framförallt senaste veckan har det eskalerat. Samtidigt fortsätter allmänheten trängas i solen på uteserveringarna på Medborgarplatsen.
Igår på nyheterna ( svt? Kommer inte ihåg) fick man följa två ambulansförare i Stockholm. De nämnde att de bara hämtat yngre patienter under de senaste två dagarna. Detta gjorde dem väldigt oroliga som jag uppfattade det.

Groteskt sorgligt det hela, för oss alla.
Citera
Medlem
Ett forsok till en liknelse.

Bakgrund : Wuhan har infekteras av ett corona virus och initialt tror en del att det kommer stanna dar. Nar Italien nagon manad senare blir ohyggligt drabbade, snabbt och 'utan varning', borjar varldens ledande pandemi experter oroas och riktlinjer dras fram. Efter ytterligare nagra veckor star det helt klart for i princip alla - man maste stanga ner sa mycket som det bara gar av samhallet. Alternativet ar att kora full rulle och hogst troligt doda en valdigt mycket storre del av sin befolkning an vad som hade kunnat ske.
Den overvaldigande majoriteten av varldens lander satsade sina marker pa att stanga ner sa mycket som mojligt. Sverige satsade pa den fulla rullen, trots att chinos-byxan Tegnell inte hade stod av i princip nagra andra (En sjalvklarhet kan man tycka, da alla prognoser talade for en extrem, farlig och snabbt spridande mordarbakterie, speciellt for de aldre och riskgrupperna.)

Om vi forsoker oversatta det har till travsprak (vilket passar ratt bra, da travet ar valdigt svenskt, for svensken), sa har vi foljande forutsattningar for en manad sen.

Startnummer 1 . SaveTheElderly - kusk 'John T World'
Insprungna prispengar 20.000.000
Resultatrad 104 starter 103 segrar 1 andra plats

Startnummer 2 Covid19 - kusk 'Chino Tegnell'
Insprungna prispengar 626 kronor
Resultrad 220 starter 0 segrar, 0 andraplatser, 0 tredjeplatser, 1 matlap och 219 agg i raden.

Stefan Lofven, Sveriges statsminister, far i uppdrag att valja sin kuse. Stefan valjer snabbt Covid19 med det spannande kusk namnet Chino Tegnell.

- Det dar later intressant, sager Stefan. Visserligen har SaveTheElderly en imponerande rad och foresprakas av all expertis, men vi svenskar tror pa oss sjalva och det vore bannimej markligt om inte 'Chino' kan kuska hem det har loppet, avslutar Stefan med ett nojt flindrag till reportern.

Hur det gick i loppet? Ja, vad tror ni?
Citera
2020-04-03, 18:08
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
I see. Du kollar väl förstås på kronans apotek, apotek hjärtat och apoteket via nätet?

De tog upp det på dagens pressträff att det fanns vissa problem med tillgång på vissa produkter.

Vilket i praktiken betyder att det troligtvis havererar inom 14 dagar...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Vi låg väl på runt 100 döda för en vecka sedan. Nu 350, runt 900 om 1 vecka? 2200 om 2 veckor? 5500 om 3 veckor? 14000 om 4 veckor? Nu tar ju IV platserna slut i helgen så antagligen ökar dödstalen ännu snabbare från och med nästa vecka..
28000 om 5 veckor?
Hur ser det ut om 6 månader?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Länk?

mööööööördare.

https://twitter.com/SvD/status/1246062836738142208

(varför kan du inte googla?)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
Det ska göras tester på allmänheten, inte alla men för att få en bild hur sjukdomsbilden ser ut, vilka som har eller har haft corona. Det kommer nya besked sedan gällande hemkarantän eller om de lättar på den. Jag älskar att vara ute i friska luften så det ser jag framemot men det är inte prio nu som du förstår 😀
Tillåt. Mig att små le.. De testar inte äns sjukhus personal och du tror de ska ha råd att testa vanliga Svensson? Hahaha jag tror jag dör av skratt när den dumme Svensson vill ha tillbaka pride och mello lördag.
Citera
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Vad menar du? Att det finns gift i luften där du bor

Förorenat vart du än bor i Sthlm. Tror du att alla giftiga partiklar vid fabriker och bilvägar tar en fikapaus och stannar kvar vid samma område? De tränger sig in i bostäderna. Hur fint och lyxigt du än bor.
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Eller så märker den att lufttrycket i rummet ändras. Detta för att visa att du har ett fönster öppet exempelvis.

Det är olika.
Den lyser rött när den känner av gifter. Men nu har jag vädrat balkongen. Hastigheten på luftrenaren ändras till turbo sen är det grönt efter nån minut.

Seriöst. Alla som ser det här inlägget. Jag sover mycket bättre, aldrig ont i halsen och känner mig mer utvilad. Vi stadsbor lever inte i naturen. Jag begriper mig inte på att många är så handikappade när det kommer till hälsa och fysik.
Citera
2020-04-03, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Länk?

Mööööööördare.

https://twitter.com/SvD/status/1246062836738142208

(varför kan du inte googla?)

EDIT: Hanif Bali skrev någonting tänkvärt och lägg det på minnet följande dagar,

"bara för att experterna inte visste om detta så betyder inte det att bevisen inte fanns".

Man har känt till asymptomatisk spridning sedan i Januari men FHM har kategoriskt förnekat det.
Citera
2020-04-03, 18:09
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Jo, men jag menar att det borde vara skillnad om där är "långt mellan gårdarna" eller motsatsen, om du förstår vad jag menar.
I en större stad kommer man snabbt upp till 60% medan det i en liten by inte bara tar längre tid att uppnå 60% utan att också sjukdomen hinner dö ut innan.

Problemet i en liten by är att många är gamla och har hemtjänst. Så samma personal åker runt till gamlingarna i byn med risk för att smittan sprids fort. Alla handlar dessutom i samma affär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in