2020-04-03, 17:48
Medlem
1. Äldre människor som tycker det känns enklast och tryggast.

Kanske:

2. Människor med pengar som anser att de tjänar på att pröjsa ett par hundringar för att spara in några minuter (är dock mindre säker på att de handlar på just Elgiganten)?

3. Personer som verkligen är helt oförmögna att klara av liknande på egen hand ens när man läser instruktionerna innantill?
Citera
2020-04-03, 17:49
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrandiLove
I mitt fall skulle det vara extremt idiotiskt att betala bara för att kontrollera att TV'n verkligen är inställd på "game mode" då det är den inställningen jag vill ha, men vet inte kanske det finns avancerade inställningar som andra använder

jag vet att det låter märkligt men en stor del av befolkningen klarar knappt av att byta kanal på en modern tv så jag är inte förvånad att en sån tjänst finns
Förutom att montera och installera TV-apparater så sysslar jag med just teknikhjälp i hemmet och som du säger så är folk betydligt mer tekniskt handikappade än vad man kan tro. Och det gäller fan inte bara äldre.

Citat:
Ursprungligen postat av Hallsakaeft
Det är rätt lätt att gå vilse bland alla bildinställningar o mest ställa till problem har jag själv upplevt.

Det är lite som att börja mixtra med hjulvinklar och dämpare osv på en bil, eller motorcykel, lätt att skruva bort sig och allt blir katastrof

En kompis har tagit den där hjälpen och blev väldigt nöjd.
Lite så är det. Visserligen kan man lätt googla sig till lämpliga inställningar för just sin TV men på en modern TV, där fjärren i vissa fall inte ens har dom knappar som man är van vid, då blir det svårt.
Citera
2020-04-03, 17:52
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Jag har en mycket nära ”vän” som köpte en TV på Elgiganten och som betalade 1000 spänn för att de på <20 minuter skulle ställa in den. Han har noll koll och är helt ointresserad av hålla på med sånt. Han tyckte det var värt det.

Citera
2020-04-03, 17:52
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir_Magnum
Jag uppfattar det som ett bra sätt att ge en återköpt/demo tv bättre klang. I min lokala butik står det många tv-kartonger igentejpade med sån kalibreringstejp. Istället för att behöva sälja den med reducerat pris för att den är ett återlämnat "demo ex" påstår man att tv är varsamt uppackad av personalen för att kunna kalibrera den och det får du som kund betala en tusenlapp extra för! Nej tack
Vet du vad, jag ska forska lite närmare i det där. Det låter lite foliehattigt. Säger inte att det inte händer, säger bara att jag inte tror att alla dumburkar som säljs kalibrerade är demo-ex eller återköpta.
Citera
2020-04-03, 17:54
Medlem
BullensPilsners avatar
Min erfarenhet är att de flesta är ganska kassa på teknik, särskilt den digitala. Har själv jobbat med IT sedan tidigt 80-tal, inom flera branscher, och jag möter folk i alla åldrar, kön, social hemvist och etnicitet, som knappt klar av att ringa, skicka e-post, än mindre använda social media. Tjänstesektorn inom IT är stor.
Citera
2020-04-03, 17:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Inte-nog-PK
1. Äldre människor som tycker det känns enklast och tryggast.

Kanske:

2. Människor med pengar som anser att de tjänar på att pröjsa ett par hundringar för att spara in några minuter (är dock mindre säker på att de handlar på just Elgiganten)?

3. Personer som verkligen är helt oförmögna att klara av liknande på egen hand ens när man läser instruktionerna innantill?

Ser inte problemet. Så länge det finns efterfrågan vill Elgiganten ha tjänsten. Det sista man vill lägga tid på efter en arbetsdag är att läsa en manual.

2. Nu tar det nog lite mer än några minuter för gamla Agda med grå starr att ställa in ett hemmabio system.
Senast redigerad av fiskekatt 2020-04-03 kl. 17:59.
Citera
2020-04-03, 17:58
Medlem
DoungAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Förutom att montera och installera TV-apparater så sysslar jag med just teknikhjälp i hemmet och som du säger så är folk betydligt mer tekniskt handikappade än vad man kan tro. Och det gäller fan inte bara äldre.

Lite så är det. Visserligen kan man lätt googla sig till lämpliga inställningar för just sin TV men på en modern TV, där fjärren i vissa fall inte ens har dom knappar som man är van vid, då blir det svårt.
Läste ditt förra inlägg också. Men citerar detta istället.

Det tog mig typ 5 minuter att googla på telefonen och och läsa om olika filminställningar tex.
Provade lite olika inställningar och hitta den som passade mig. Min polare gilla inte det alls. Men jag gillar inte det som är på hans kalibrerade tv heller. Om det nu är en så unik och speciell inställning borde väl tv-tillverkarna göra den?
Varken elgiganten eller tv-tillverkarna vet dock vad för syn eller hörsel jag har heller. Eller om jag ska spela playstation eller se 4k ultra-hd filmer på tvn. Så vilka inställningar som behövs borde ju isåfall vara något som borde vara inställt från fabrik. Tex "detta funkar i 60% av fallen. Ha den som standardinställning".

Jag kan köpa att nån som är väldigt duktig på tekniken i tvn skulle kunna kalibrera en tv på plats i hemmet åt en person. Ungefär som du berättar gör.
Det är kanske svårt med ljus och kontraster och allt vad det är, samt upplösning och ljud också. Att nån då gör det på plats och fixar bra inställningar just för den personen och omgivningen i deras hem kan jag köpa och förstå.

Men att elgiganten ska kunna det och ställa in tvn efter bästa behov utan att veta vem jag är eller vad jag ska använda tvn till låter i mina öron märkligt. I call bullshit!
Citera
2020-04-03, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoungA
Elgiganten har en tjänst som kostar några hundringar där de ställer in ljud och bild så att det bli allra bäst(enligt dem).
Men vem köper den tjänsten? De som ställer in tvn vet inte hur mitt rum där jag ska ha den är utformat eller hur ljusinsläpp osv är.
De vet inte heller på vilket avstånd den kommer stå. De frågar inte heller om man tänker koppla in ett hemmabio-system.

Vem betalar för denna "kalibrering"? Vem går på det? Varför ställer man inte in den själv hemma på 10 minuter tills man är nöjd?

Varför betalar folk för detta och vilka gör det? Det är ju inte en superAI-dator de ska pilla med precis?
Detta känns som en semi-scam. Alltså helt lagligt, men helt onödigt och marknadsförs som om det vore det självklara och bästa.

Gamlingar?

mvh
Citera
2020-04-03, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Jag har en mycket nära ”vän” som köpte en TV på Elgiganten och som betalade 1000 spänn för att de på <20 minuter skulle ställa in den. Han har noll koll och är helt ointresserad av hålla på med sånt. Han tyckte det var värt det.

Frågan är, om man är så ointresserad är inte bilden tillräckligt bra med standardinställn.?
dem kan ändå inte göra kanalsökning och sånt om det sker i butiken?

Nu använder ju jag game mode så en stor mängd inställningar försvinner bara och finns inte längre i menyn, men jag tänker att om man är ointresserad finns det ju en mängd "presets" som borde fungera med bara några knapptryckningar
Senast redigerad av BrandiLove 2020-04-03 kl. 18:03.
Citera
2020-04-03, 18:02
Medlem
DoungAs avatar
Av en ren slump så bestämde jag mig för att söka på Sweclockers.
De verkar inte tveka på att tex Elgiganten kalibrerar tvn. Alltså gör inställningar.
Men de ifrågasätter också hur personalens kompetens ens kan spegla vad det är för person och vilka inställningar de ska göra.
Kör de en standard på alla? Ännu märkligare isåfall.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1481249-kalibrering-av-ny-oled-lurendrejeri
Citera
2020-04-03, 18:02
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoungA
Läste ditt förra inlägg också. Men citerar detta istället.

Det tog mig typ 5 minuter att googla på telefonen och och läsa om olika filminställningar tex.
Provade lite olika inställningar och hitta den som passade mig. Min polare gilla inte det alls. Men jag gillar inte det som är på hans kalibrerade tv heller. Om det nu är en så unik och speciell inställning borde väl tv-tillverkarna göra den?
Varken elgiganten eller tv-tillverkarna vet dock vad för syn eller hörsel jag har heller. Eller om jag ska spela playstation eller se 4k ultra-hd filmer på tvn. Så vilka inställningar som behövs borde ju isåfall vara något som borde vara inställt för fabrik. Tex "detta funkar i 60% av fallen. Ha den som standardinställning".

Jag kan köpa att nån som är väldigt duktig på tekniken i tvn skulle kunna kalibrera en tv på plats i hemmet åt en person. Ungefär som du berättar gör.
Det är kanske svårt med ljus och kontraster och allt vad det är, samt upplösning och ljud också. Att nån då gör det på plats och fixar bra inställningar just för den personen och omgivningen i deras hem kan jag köpa och förstå.

Men att elgiganten ska kunna det och ställa in tvn efter bästa behov utan att veta vem jag är eller vad jag ska använda tvn till låter i mina öron märkligt. I call bullshit!
Det man gör, det är till exempel att se till så att vitt är vitt och inte har en massa blåstick i sig. Det kan man göra oavsett var TV:n befinner sig. Man ställer inte in skärmen för att den ska ha "bäst" bild utan för att den ska ha så neutral bild som möjligt.

Edit: Så det är väl framför allt ordet kalibrering som är missvisande. Det är inte så att dom inte gör något med TV:n.

Men som jag skrev en bit ovan, jag ska forska lite i det här.
Senast redigerad av BigFatCone 2020-04-03 kl. 18:04.
Citera
2020-04-03, 18:05
Medlem
DoungAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det man gör, det är till exempel att se till så att vitt är vitt och inte har en massa blåstick i sig. Det kan man göra oavsett var TV:n befinner sig. Man ställer inte in skärmen för att den ska ha "bäst" bild utan för att den ska ha så neutral bild som möjligt.

Edit: Så det är väl framför allt ordet kalibrering som är missvisande. Det är inte så att dom inte gör något med TV:n.

Men som jag skrev en bit ovan, jag ska forska lite i det här.
Varför görs inte detta från fabrik?

Edit: Såg din edit. Vore najs med ett lite kvalificerat svar om du lyckas kolla upp det. Tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in