Citat:
Ursprungligen postat av
BigFatCone
Förutom att montera och installera TV-apparater så sysslar jag med just teknikhjälp i hemmet och som du säger så är folk betydligt mer tekniskt handikappade än vad man kan tro. Och det gäller fan inte bara äldre.
Lite så är det. Visserligen kan man lätt googla sig till lämpliga inställningar för just sin TV men på en modern TV, där fjärren i vissa fall inte ens har dom knappar som man är van vid, då blir det svårt.
Läste ditt förra inlägg också. Men citerar detta istället.
Det tog mig typ 5 minuter att googla på telefonen och och läsa om olika filminställningar tex.
Provade lite olika inställningar och hitta den som passade mig. Min polare gilla inte det alls. Men jag gillar inte det som är på hans kalibrerade tv heller. Om det nu är en så unik och speciell inställning borde väl tv-tillverkarna göra den?
Varken elgiganten eller tv-tillverkarna vet dock vad för syn eller hörsel jag har heller. Eller om jag ska spela playstation eller se 4k ultra-hd filmer på tvn. Så vilka inställningar som behövs borde ju isåfall vara något som borde vara inställt från fabrik. Tex "detta funkar i 60% av fallen. Ha den som standardinställning".
Jag kan köpa att nån som är väldigt duktig på tekniken i tvn skulle kunna kalibrera en tv på plats i hemmet åt en person. Ungefär som du berättar gör.
Det är kanske svårt med ljus och kontraster och allt vad det är, samt upplösning och ljud också. Att nån då gör det på plats och fixar bra inställningar just för den personen och omgivningen i deras hem kan jag köpa och förstå.
Men att elgiganten ska kunna det och ställa in tvn efter bästa behov utan att veta vem jag är eller vad jag ska använda tvn till låter i mina öron märkligt. I call bullshit!