2020-04-03, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
.
Det är ju ingen som kan bevisa vad han hade för avsikt, men det är ju iallafall bevisat vad han har gjort och det måste väl betyda att han ska få någon form av straff. Eller är han oskyldig?
Citera
2020-04-03, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Det är ju ingen som kan bevisa vad han hade för avsikt, men det är ju iallafall bevisat vad han har gjort och det måste väl betyda att han ska få någon form av straff. Eller är han oskyldig?

Nu har jag inte hängt med i alla replikskiften här, men jag kan säga såhär:
Den misstänkte nekar ju till Försök till mord, men har medgett Grovt olaga hot. Till detta tillkommer också brottet Grovt vapenbrott. Ser man till bevisningen och den misstänktes "erkännande", så är det definitivt tillräckligt för att dömas till MINST Grovt olaga hot och Grovt vapenbrott. Så någon form av fällande dom är ju redan klart här.

Ser man till brottet Försök till mord, så krävs det rent krasst att skadorna skall ha kunnat vara dödliga och att gärningsmannen skall ha haft för avsikt/uppsåt att döda. Att skadorna hade kunnat vara dödliga står ju tydligt klart. Kvar finns då det som kommer bli knäckfrågan i detta fall, nämligen om den misstänkte hade avsikt/uppsåt att döda - Den misstänkte säger ju att han INTE hade det och åklagaren säger att han HADE det. Sedan finns det ju en liten möjlighet att försvaret lägger in någon form av "nödvärnsinvändning". Då den misstänkte säger att han var tvungen att avlossa skott för att HOL flög på honom. Någonting som känns ganska lönlöst i detta fallet.

Jag tror absolut på fällande dom för Försök till mord.
Citera
2020-04-03, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Sedan finns det ju en liten möjlighet att försvaret lägger in någon form av "nödvärnsinvändning". Då den misstänkte säger att han var tvungen att avlossa skott för att HOL flög på honom. Någonting som känns ganska lönlöst i detta fallet.

Problemet är ju att HOL har större trovärdighet när han hävdar att Billy sköt först och att HOL sedan attackerade det har en avgörande betydelse så du har rätt det blir mordförsök och något annat än minst 8 år är uteslutet.

Men kom ihåg att det är människor som sitter där så man vet aldrig men man kan göra kvalificerade gissningar.

Domstolen skulle ju kunna komma fram till att HOL har misstagit sig i den stressade situationen och att HOL sprang mot Billy som då avlossade skottet som träffade.
Citera
2020-04-03, 15:38
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q2000
Problemet är ju att HOL har större trovärdighet när han hävdar att Billy sköt först och att HOL sedan attackerade det har en avgörande betydelse så du har rätt det blir mordförsök och något annat än minst 8 år är uteslutet.

Men kom ihåg att det är människor som sitter där så man vet aldrig men man kan göra kvalificerade gissningar.

Domstolen skulle ju kunna komma fram till att HOL har misstagit sig i den stressade situationen och att HOL sprang mot Billy som då avlossade skottet som träffade.

Jag tippade på mellan 8-10år men efter noga övervägande så tror jag inte det räcker. Han blir garanterat dömd för mordförsök och grovt vapenbrott, får minst en tolva då han blev skjuten så nära hjärtat och det var bara ren flax att han inte dog.

Får säkert 14 i Tinget och 12 i Hovrätten. Detta är min gissning.
Citera
2020-04-03, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbackare
Jag tippade på mellan 8-10år men efter noga övervägande så tror jag inte det räcker. Han blir garanterat dömd för mordförsök och grovt vapenbrott, får minst en tolva då han blev skjuten så nära hjärtat och det var bara ren flax att han inte dog.

Får säkert 14 i Tinget och 12 i Hovrätten. Detta är min gissning.

Alldeles för högt! Om du letar tror jag inte du hittar speciellt många Försök till mord-domar på varken 12 eller 14 år. Dessutom lär det Grova vapenbrottet "bakas in" i brottet Försök till mord.
Citera
2020-04-03, 15:55
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Alldeles för högt! Om du letar tror jag inte du hittar speciellt många Försök till mord-domar på varken 12 eller 14 år. Dessutom lär det Grova vapenbrottet "bakas in" i brottet Försök till mord.

Ja du kanske har rätt, 8-10 tänkte jag för ett par veckor sedan efter att jag läste Fupen men fått en känsla av att han får mer.

Vad tror du själv att det landar på?
Citera
2020-04-03, 16:00
Medlem
Citat:
Nu har jag inte hängt med i alla replikskiften här, men jag kan säga såhär:
Den misstänkte nekar ju till Försök till mord, men har medgett Grovt olaga hot. Till detta tillkommer också brottet Grovt vapenbrott. Ser man till bevisningen och den misstänktes "erkännande", så är det definitivt tillräckligt för att dömas till MINST Grovt olaga hot och Grovt vapenbrott. Så någon form av fällande dom är ju redan klart här.

Ser man till brottet Försök till mord, så krävs det rent krasst att skadorna skall ha kunnat vara dödliga och att gärningsmannen skall ha haft för avsikt/uppsåt att döda. Att skadorna hade kunnat vara dödliga står ju tydligt klart. Kvar finns då det som kommer bli knäckfrågan i detta fall, nämligen om den misstänkte hade avsikt/uppsåt att döda - Den misstänkte säger ju att han INTE hade det och åklagaren säger att han HADE det. Sedan finns det ju en liten möjlighet att försvaret lägger in någon form av "nödvärnsinvändning". Då den misstänkte säger att han var tvungen att avlossa skott för att HOL flög på honom. Någonting som känns ganska lönlöst i detta fallet.

Tror jag också.
Citera
2020-04-03, 16:29
Medlem
Citat:
Du har rätt men i detta fallet så har ju Billy stått i trappuppgången och väntat mm så det kan ses som allvarligare.

Naturligtvis får man hoppas på så högt straff som möjligt för allt talar för att HOL inte har misshandlat Karin eller liknande och Billy är ett jävla svin som misshandlat oskyldiga bankkunder i rånet 1995 så
Citera
2020-04-03, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q2000
Du har rätt men i detta fallet så har ju Billy stått i trappuppgången och väntat mm så det kan ses som allvarligare.

Naturligtvis får man hoppas på så högt straff som möjligt för allt talar för att HOL inte har misshandlat Karin eller liknande och Billy är ett jävla svin som misshandlat oskyldiga bankkunder i rånet 1995 så

Ja, absolut kan det vara så. Men jag tror att 12-14 år är för mycket. Dels då HOL inte fick några bestående men/skador, han var ju t ex tillbaks i arbete väldigt fort efter detta.
Vi får heller inte glömma att detta är ett brott där hypotesen är att den misstänkte agerat på uppdrag av annan. Och i Sverige finns många domar där "den anstiftade" fått betydligt kortare straff än "anstiftaren", så även det kan göra att straffet dras ned en aning.

För att sätta det i ett sammanhang kan man jämföra med ett väldigt allvarligt fall av Försök till mord, som ansågs ha oerhört många försvårande omständigheter: Sommaren 2019 blev en kvinna brutalt knivhuggen (och sparkad) upprepade gånger mot bröst och ansikte av sin ex-sambo. Detta skedde på en parkering utanför kommunhuset, där ex-sambon stod och väntade, efter att han hade tagit reda på vilken dag/tid kvinnan skulle vara på ett möte på familjerätten. Mordförsöket skedde mitt framför ögonen på deras 3-åriga dotter. Men det stannar inte där! Några månader tidigare hade ex-sambon dömts till fängelse för Grov kvinnofridskränkning mot kvinnan och gick och väntade på att avtjäna sitt fängelsestraff. Anledningen till mordförsöket skulle vara av någon slags hämnd för att ex-sambon hade dömts och inte längre skulle få träffa sin dotter. För detta dömdes ex-sambon till 10 års(!) fängelse, och tar man detta fallet och ALLA dess försvårande omständigheter och jämför med HOL-fallet, förstår ni nog att 12 eller 14 års fängelse är på tok för högt.
Citera
2020-04-03, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Tack för bilden! Hon ser ju ut att ha kul. Det är väl sådär hennes dagar ser ut nu för tiden, som ett stort aprilskämt. Ha ha ha..

Sidan 10

https://docplayer.se/42051480-Grav-ner-leden-har-svettas-kungsholmare-ihop-under-bar-himmel-sa-dukar-du-till-augustis-kra ftfester-sandra-och-nino-flyttade-in-pa-jobbet.html
Citera
2020-04-03, 17:59
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smartart
Om man ska försöka sig på någon annan linje än att joina in i den pågående pajkastningen och försök till att verka expert och veta allt...

Undrar vad Karin gör nu och vart hon är, förutom i denna tråd... fysiskt... är hon kapabel att känna stress och känna sig trängd och eventuellt vara under span? Eller har hon fått psykisk hjälp alternativt rehab för sin alkoholism? Jag menar nu när allt börjar komma på sin spets... när bitar faller på plats och de saknade bitarna är kraftigt eftertraktade och letas efter... om hon är kapabel till de känslorna så borde det vara jobbigt för henne nu, om hon nu inte tror blint på sin egna version... eller... blir det tokfest när domen vinner laga kraft och om mot all förmodan förundersökningen mot henne av någon konstig anledning läggs ner? Det måste hon ju se som en vinst och fira... Att Billy blir dömd är ju en självklarhet tycker ju alla tre sidorna (försvar, målsägande och åklagare). I vinstens rus kanske hon försäger sig till någon som har vett nog att gå vidare med det. Kan vara en möjlighet.

Tror du att hon är aktiv här? I så fall har hon fått en hel del råd som hon borde lyssna på. Själv hoppas jag att hon är på en psykiatrisk avdelning och blir ordentligt utredd. Det är där hon måste börja om hon ska få någon som helst ordning på sitt miserabla liv. Det är inte alla andras fel att allt gått åt helvete.
Citera
2020-04-03, 18:01
Medlem
Citat:
Ja, absolut kan det vara så. Men jag tror att 12-14 år är för mycket. Dels då HOL inte fick några bestående men/skador, han var ju t ex tillbaks i arbete väldigt fort efter detta.
Vi får heller inte glömma att detta är ett brott där hypotesen är att den misstänkte agerat på uppdrag av annan. Och i Sverige finns många domar där "den anstiftade" fått betydligt kortare straff än "anstiftaren", så även det kan göra att straffet dras ned en aning.

För att sätta det i ett sammanhang kan man jämföra med ett väldigt allvarligt fall av Försök till mord, som ansågs ha oerhört många försvårande omständigheter: Sommaren 2019 blev en kvinna brutalt knivhuggen (och sparkad) upprepade gånger mot bröst och ansikte av sin ex-sambo. Detta skedde på en parkering utanför kommunhuset, där ex-sambon stod och väntade, efter att han hade tagit reda på vilken dag/tid kvinnan skulle vara på ett möte på familjerätten. Mordförsöket skedde mitt framför ögonen på deras 3-åriga dotter. Men det stannar inte där! Några månader tidigare hade ex-sambon dömts till fängelse för Grov kvinnofridskränkning mot kvinnan och gick och väntade på att avtjäna sitt fängelsestraff. Anledningen till mordförsöket skulle vara av någon slags hämnd för att ex-sambon hade dömts och inte längre skulle få träffa sin dotter. För detta dömdes ex-sambon till 10 års(!) fängelse, och tar man detta fallet och ALLA dess försvårande omständigheter och jämför med HOL-fallet, förstår ni nog att 12 eller 14 års fängelse är på tok för högt.
Jo det är logiskt men domstolen kommer antagligen tycka att eftersom Billy är rånare och van att handskas med vapen (ha ha ha det kan diskuteras mellan oss här...) så är det försvårande omständigheter plus att HOL är ostraffad advokat. Åklagaren har en lätt uppgift. Minst 10 år måste det bli.

Om inte 10 år så är det för att dom går på vad Billy har sagt att han blev attackerad i trappuppgången (vilket är helt orimligt).

Billy är en sån värdelös skräpmänniska jag hoppas på 10-14 år vilket inte är orimligt eftersom han stod i trappuppgången och väntade vilket kommer ses som försvårande omständigheter. Han kommer ut lagom till pensionen om han inte redan är förtidspensionerad ha ha ha
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in