2020-04-03, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det finns ju ingen alternativ gärningsman. Däremot en mgm, dvs en medgärningsman. Eller kvinna. Hur man nu vill se det. Även om HD inte handgripligen var med, eller ens såg vad som hände, så VET hon av vem och hur detta gjordes. Det har SD berättat för henne. Därav hennes otroligt dåliga minne som jag bara sett hos en gammal vän med alzheimers. Det är inte möjligt att en kvinna i sina bästa år har ett så selektivt och dåligt minne som HD har.

Det har ju föreslagits ett alternativ och då finns det goda skäl att fråga efter det som skulle visa på motiv, tillfälle och indicier som skulle göra det rimligt att denne är GM. Det enda som hittills har framkommit är att det funnits någon form av relation men det är ju, ensamt i sig, inte något motiv. Så långt saknas data som visar om tillfälle fanns eller inte fanns. Någon konflikt dem emellan syns inte till. Men om någon letar upp något sådant är jag fortsatt intresserad. Men så långt ser jag inte att den personen skulle ha något med mordet att göra.
Citera
2020-04-03, 14:20
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det är inte tramsigt, fb är ju till för diskussioner av detta slag. Men själv tror jag att man har rätt gärningsperson. Kan eventuet finnas en medhjälpare/pådrivare.

Övriga tänkbara gärningspersoner är garanterat förhörda och har alibin som är kontrollerade. Vattentäta.

Vi vet att det inte stämmer för coco_c som
var ensam hemma.
Hela tiden har det skrivits i tråden att han
var i Polen. Varför denna lögn?

Om de har missat honom så kan det finnas
fler.

Eftersom SD är som han är och eftersom
alla LWs vänner har pekat med hela
handen på SD från första början så är det
inte konstigt om utredarna har varit säkra
på att han är GM. Och har försökt hitta
bevis för att styrka det. Det kanske inte
har gjort dem så motiverade att kolla upp
andra möjliga GM?
Citera
2020-04-03, 14:21
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liouville
2017-09-26 09:19 så skickar LW ett meddelande till MGM: Varför gick du upp till min säng?

(Detta som en fråga till MGM angående värmeljuset på hennes säng. MGM nekar till att placerat ljuset där. Han säger "det finns inga fingeravtryck")

Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Vad gällde det då? Det där med dusch på janis event framstår ju som nåt slags dödshot. Särskilt när han svarar ”internt”, som att hon inte har med saken att göra.
Har han tagit bilder inne hos henne kan hon ju polisanmäla...

Läs ovanstående citat. Ja och hon polisanmälde men tog senare tillbaka den polisanmälan. Bilderna var utifrån och in dvs han fotade både sig själv ståendes utanför hennes hus och skickade bild att han skulle titta till henne fler dagar. Han fotade även in i hennes hus både när hon inte var där och när hon hade sällskap utan hennes kännedom.
Citera
2020-04-03, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Det har ju föreslagits ett alternativ och då finns det goda skäl att fråga efter det som skulle visa på motiv, tillfälle och indicier som skulle göra det rimligt att denne är GM. Det enda som hittills har framkommit är att det funnits någon form av relation men det är ju, ensamt i sig, inte något motiv. Så långt saknas data som visar om tillfälle fanns eller inte fanns. Någon konflikt dem emellan syns inte till. Men om någon letar upp något sådant är jag fortsatt intresserad. Men så långt ser jag inte att den personen skulle ha något med mordet att göra.
Lite så jag menade. Det förstör bara tråden om folk ska peka ut random personer som inte ens finns i FUP, eller som är med men totalt avskrivna. Vad finns det ens för underlag att diskutera då? Man får väl ändå utgå ifrån att utredningen är ordentligt gjord.
Citera
2020-04-03, 14:24
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:

Ändå sa hans vänner direkt: ”så skönt att
han inte är hemma”, när de fick veta att
LW var försvunnen.

Och att de tänkte ’om SD är misstänkt så
måste ju polisen även misstänka coco_c’.
Så någon konflikt måste väl ändå ha funnits?
Senast redigerad av gloriouslife 2020-04-03 kl. 14:28.
Citera
2020-04-03, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Ändå sa hans vänner direkt: ”så skönt att
han inte är hemma”, när de fick veta att
LW var försvunnen.
Du får höra av dig till Åsa Hiding och tipsa!
Citera
2020-04-03, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Instämmer att det är trovärdigt eftersom hon enl, egna ord oavbrutet hade känslor för andra män.

Skulle hon berätta mer, antingen fritt ur hjärtat, eller systematiskt detaljerat (om sådan info finns),
borde hon förr eller senare bli tvungen att skaffa skyddad identitet osv ... med allt vad det innebär ...
Ur hennes perspektiv alltså.
Citera
2020-04-03, 14:31
Medlem
Brottsbalken kap 17 $ 11 berättar om skyddande av brottsling. Beroende på brottets art och i vilken mån en person har skyddat en de visste eller misstänkte hade begått brottet, så blir straffet för detta från 6 månader upp till 4 år.
Men det finns också prejudikat, där en släkting av en eller annan anledning har sluppit straff. Till exempel av exceptionellt stor rädsla för den åtalade Gärningspersonen.

Så HD kan gå helt fri om hon berättar. Vilket förstås
vore väldigt bra.

För något vet hon garanterat. Även om hon inte var fysiskt inblandad själv.
Senast redigerad av zilvereko 2020-04-03 kl. 15:23.
Citera
2020-04-03, 14:34
Medlem
Citat:
Beroendeställning innefattar hennes gamla liv och egendomen, barnen, skuldkänslor, psykiskt nedtagen mm. Att hon gillade sill säger inte så mycket heller. Jämför LW som uppvisade ett liknande beteende. Hur hade LW agerat om det var HD som hade knackats ned? Svårt att säga, hon hade ändå hunnit en bra bit i sin frigörelseprocess, som jag tolkar det, medan HD, som var en mycket mer sluten person, bara var i början. Hon hade förstått att hon behövde distans och fann närhet i en annan relation, men som facit visar var hon inte redo för en sådan än. Hon satt fast. Jävligt fast.

Rädsla tror jag inte på. Kan ha fel.

Hennes far har har jag dock stor förståelse för. Han stöttar sin dotter i hennes beslut och litar på hennes omdöme. Han är ju mycket mindre insatt och har nog fått rätt ensidig information.

Man vet ju inte hur samtalen gått mellan dem i familjen (far och dotter) heller ...
Bara vad som sagts i TR. De avlade ingen ed heller.
Citera
2020-04-03, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Brottsbalken kap 17 $ 11 berättar om skyddande av brottsling. Beroende på brottets art och i vilken mån en person har skyddat en de visste eller misstänkte hade begått brottet, så blir straffet för detta från 6 månader upp till 4 år.
Men det finns också prejudikat, där en släkting av en eller annan anledning har sluppit straff. Till exempel av exceptionellt stor rädsla för den åtalade Gärningspersonen.

Så HD kan gå helt fri om hon berättar. Vilket förstås
vore väldigt bra.

Så ungefär, har jag tänkt också.
För litet mer än hon sagt, finns nog.
Kanske kommer hon prata mer när hon fått klart för sig hur hon
ska göra sedan, om hon känner rädsla alltså.
Citera
2020-04-03, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Läs ovanstående citat. Ja och hon polisanmälde men tog senare tillbaka den polisanmälan. Bilderna var utifrån och in dvs han fotade både sig själv ståendes utanför hennes hus och skickade bild att han skulle titta till henne fler dagar. Han fotade även in i hennes hus både när hon inte var där och när hon hade sällskap utan hennes kännedom.
Hon tog inte tillbaka anmälan för att hon tyckte den var onödig, utan för att hon var rädd för SD när han skulle få veta om denna anmälan. Hon anmälde även bilincidenten. LW var rädd för SD. Ändå var hon väldigt lockad av honom. Något hos honom attraherade henne trots hans våldsamma och hotfulla sida som hon faktiskt var genuint rädd för. Intellektuellt förstår jag mixen av detta, men eftersom jag inte varit i situationen så kan jag inte helt relatera till det.

Förresten: vet du om polisen gick vidare med detta? Jag vill minnas att polisen LW pratade med sa något om att detta kunde falla under allmänt åtal och att det inte var upp till LW att ta tillbaka anmälan. Eller minns jag fel?
Citera
2020-04-03, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nej, det blir nog mer skyddande av brottsling. Men här "råkar" hon inte veta, hon är informerad och håller tyst. Men helt klart har du rätt - fel uttryckt av mig. Däremot om hon fått veta om planerna innan så handlar det väl om medgärningsman? Får googla runt lite.

Nej, blir inte heller (per automatik) skyddande av brottsling. Det är inte brottsligt att av brottslingen ha blivit informerad om brott och välja att tiga om det.
Kan knappast heller vara brottsligt att få veta om brottsliga planer på förhand, finns ingen plikt att anmäla.
Medgärningsskap och skyddande förutsätter medvetna och aktiva handlingar för att främja och/eller dölja brott, destruera bevis och hjälpa GM undkomma lagföring och straff.

Tänker att städandet tex skulle kunna klassas som skyddande, om det gått att leda i bevis att syftet var att undanröja bevisning från mordet, att HD var införstådd med det.
Men Hiding har ju som bekant släppt alla såna mistankar mot HD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in