Men hon hade ju "fått känslor" för en annan man i ganska nära (innan) anslutning till mordet.
Fullt trovärdigt.
Hon var inte så beroende av SD, snarare fast i en social situation; barn, hus, SD var trots allt den hon
hade mycket gemensamt med och många minnen med.
Men inte så hatisk mot LW vad jag kan förstå, att hon var pådrivande, anstiftare till mordet.
Vet inte om det går att kräva total öppenhet av henne, hon kanske började bli riktigt rädd för SD efter mordet?
En psykolog vore inte dumt, men slutenvård; nej.
Instämmer att det är trovärdigt eftersom hon enl, egna ord oavbrutet hade känslor för andra män.
Herregud va tramsigt att ni ens seriöst diskuterar en alternativ gärningsman. Ge upp.
Nej, det är viktig. Vi söker väl sanningen och ska väl inte agera som en lynchmob. Vi måste diskutera tänkbara alternativa gm på ett sakligt men helst hänsynsfullt sätt.
Från NA: Den misstänkte 45-åringen anser att det finns stora brister i mordutredningen.
– Jag har en lista. Det är faktiskt alldeles för mycket punkter. Det känns inte som min uppgift att ta upp det, säger han under mordrättegången.
´´– Jag har fått tips av de erfarna här att vi håller oss till att prata om brottet. Att ni sedan utreder jättekonstiga saker och missar stora viktiga saker får faktiskt vara något som faller på er sida. Vi koncentrerar oss på mig och brottet, säger han.
Åklagaren Therese Johansson pressade 45-åringen att berätta mer om vilka bristerna skulle vara. Först efter flera påtryckningar nämner den misstänkte händelsen om bakhållet i Vivallaskogen, som han ska ha hamnat i några dagar innan mordet.
– Ni har gjort det extremt tydligt att jag kvällen 11 till 12 maj antingen ska ha försökt mörda Lena eller att jag har planerat att göra det.
Den misstänkte ska enligt vittnesuppgifter ha mött en granne på natten. Grannen och hans sambo har vittnat om att det skedde efter 01.30.
– Båda har vittnat om att de inte har kollat på klockan. De har somnat på soffan och gissar på tiden. Vi har lagt fram fakta och visat var min telefon har rört sig. Det här tycker ni är superviktigt men ni har inte frågat vittnet om han har en tidslinje och om det kan vara så att han har fel.
Åklagaren ville att 45-åringen skulle ge fler exempel på brister i utredningen.
- Jag vill inte ta upp mer exempel men det finns mängder. Jag kanske säljer dem sen till lokalblaskan, säger han.
--------------
Jag tror inte "lokalblaskan" köper din historia, SD.
"Vi har lagt fram fakta och visat var min telefon har rört sig", säger SD. Han försöker förleda rätten och få alla att glömma att åklagaren har fakta. SD lämnade mobilen hemma två ggr och har sen medvetet gjort en massa raderingar i sina enheter, skrev över minnet på sin mobil när han under några få minuter tog närmare 3000 bilder emellan sina sms med HD.
En totalt regisserad tidslinje och städning av digitala spår blev inte så bra för SD såhär på slutet av rättegången. Han hade nog inte räknat med att han skulle missa att det fanns ett urklipp på en bild från LW gömd i hans enhet. Bilden som hade återskapats från hennes Telegram hittades även hos honom. Tänk vad en liten bild på en svart socka med gul strumphållare i plast kan ställa till det när en mördare tror att han har koll på alla detaljer.
Om SD hade låtit bli att försöka mästra IT-teknikerna, kanske sockan hade försvunnit i mängden av indicier, men MR Stöddig kan inte hålla tyst. Jag hade önskat att han hade fått mer taltid, för då hade nog flera grodor hoppat ur hans mun och rättssalen hade kunnat få smygfnissa.
Senast redigerad av Honan6 2020-04-03 kl. 13:58.
Jag har redigerat lite genom att lägga om konversationen så att man slipper läsa nerifrån och upp som man måste annars. Jag har också ändrat en del underliga symboler för att det ska bli begripligt. För den som vill läsa själv från originalet ; gå till aktbilagan.
Här tycker jag att man kan tydligt se vad som är i görningen mellan de tre; SD,HD och LW. Detta ur LWs perspektiv.
Jag tror att man kan utläsa motivet här ganska tydligt:
- SD och HD ligger i skilsmässa och HD är på väg att glida ur SDs grepp.
- Mellan SD och LW är det ofta dålig stämning.
- LW ska till Norge och tälta med en man hon är intresserad av
- HD har träffat en ny och har flyttat. HD säger att de inte har sex.
- SD däremot har kvar ringen, han betraktar dom som ett par. Han vill tro på att HD inte har sex med den nye. SD är bruten... kämpar på...
---------------------------------------------------------------------------------------------------- -----------
13 maj 2018 07:26
HÅ
Hur har du det med allt?
L*ena
Lite rörigt. Men mår rätt bra
L*ena
Träffar min hårdrockare rätt mycket
HÅ
Oj
L*ena
Men till sommaren vet jag inte om det blir just nåt
HÅ
Är ni ett par offentligt?
L*ena
Nä
L*ena
Men den som bryr sig och är observant lär märka
HÅ
Ok. Och hur går det med nya grannen?
L*ena
Vi ska åka nu I helgen en större grupp till Norge. Han och jag kommer dela tält
HÅ
Då lär det väl om inte annat höras att ni är ett par (
L*ena
Hehe
L*ena
Jag känner obehag varje gång jag går förbi hennes lägenhet, men vi har hittills aldrig träffat på
varandra där
HÅ
Och s?
L*ena
Växlar lite. Hörs mycket. Ses lite. Ofta dålig stämning. Då och då rätt bra stämning.
HÅ
Hur ser hans liv ut?
L*ena
Han kämpar på rätt bra
L*ena
Bruten
L*ena
Har kvar ringen!
HÅ
På sig?
L*ena
Vill betrakta dem som par
L*ena
Ja
HÅ
Oj
L*ena
Hon träffar den andre
L*ena
Men påstår att de inte haft sex
L*ena
@@@
HÅ
@
L*ena
Och S påstår att han tror henne
L*ena
"Hon är inte som jag"
L*ena
Hahaha
HÅ
Galet
L*ena
Tiden går rätt fort
L*ena
Tror det snart är halva prövotiden
L*ena
Måste kolla, skrev faktiskt upp
L*ena
19 feb S papper 22:00-23:00
19 aug S sex mån papper
L*ena
Ja, drar mot halvtid
HÅ
Tänk vad konstigt det blev
L*ena
Lördag
L*ena
När skolan börjar igen måste de välja om de ska fullfölja formalian eller avbryta
L*ena
Gissar en bidragande orsak är att hon kanske söker bostadsbidrag
L*ena
Om det stämmer blir det dyrt att avbryta och fortsätta bo själv
L*ena
Och vill hon gå vidare med den andre blir det konstigt för dem om S ska ha kvar sin ring. Det är det
ju redan
Riktigt läskigt att läsa när man vet att Lena då bara har ett drygt dygn kvar att leva.
Och ja. Nu står SD plötsligt ensam, båda kvinnorna har tröttnat på honom och det tror jag han skyller Lena för.
Allt var ju så perfekt tyckte han nog. Att han själv hade gjort fel och därför hamnat i den sitsen kunde han inte ta till sig, så han blev ursinnig och mördade Lena.
Nej, det är viktig. Vi söker väl sanningen och ska väl inte agera som en lynchmob. Vi måste diskutera tänkbara alternativa gm på ett sakligt men helst hänsynsfullt sätt.
Det finns ju ingen alternativ gärningsman. Däremot en mgm, dvs en medgärningsman. Eller kvinna. Hur man nu vill se det. Även om HD inte handgripligen var med, eller ens såg vad som hände, så VET hon av vem och hur detta gjordes. Det har SD berättat för henne. Därav hennes otroligt dåliga minne som jag bara sett hos en gammal vän med alzheimers. Det är inte möjligt att en kvinna i sina bästa år har ett så selektivt och dåligt minne som HD har.
Jag kan inte redogöra för exakt datum men ja. SD fotade sig själv och skickade bilden ihop med sms till LW med text lydande typ 3:e men inte sista gången jag är här idag. Han lämnade en lykta på hennes dörr med en text och hade även vid ett tillfälle tagit sig in och lämnat ett värmeljus i hennes säng. Det framgår ur FUP men min trötta covid hjärna kan inte redogöra för exakt datum här och nu så du får ta mitt ord på det. Dock tror jag inte att detta kom upp i rätten i förhöret med ex sväris.
Vad gällde det då? Det där med dusch på janis event framstår ju som nåt slags dödshot. Särskilt när han svarar ”internt”, som att hon inte har med saken att göra.
Har han tagit bilder inne hos henne kan hon ju polisanmäla...
LW:s sällsynta förmåga till självanalys och ärlighet och känsla för fair play är så långt borta från LW du kan komma vilket får en att undra varför du ljuger ihop sån osann smörja ? Helt upp i det blå .
Sanningen är Lena hade en dominerande själviskhet, njöt av att göra andra illa och var i total avsaknad för fair play.
Tvärtom är det sällan man ser någon redogöra för sina egna tillkortakommanden på det sätt LW gjorde.
Det får man ge henne.
Hennes känsla för "fairplay" var dock uppenbart selektiv. Till hennes egen fördel.
Herregud va tramsigt att ni ens seriöst diskuterar en alternativ gärningsman. Ge upp.
Det är inte tramsigt, fb är ju till för diskussioner av detta slag. Men själv tror jag att man har rätt gärningsperson. Kan eventuet finnas en medhjälpare/pådrivare.
Övriga tänkbara gärningspersoner är garanterat förhörda och har alibin som är kontrollerade. Vattentäta.
Ja okej. Annars kan ju jultomten ha mördat henne, har de kollat hans DNA och alibi? Knappast sakligt att komma med massa ”tänk om”
Teoretiskt ja, men deras chat tyder på att de var goda vänner.
Jag håller med. Trots att hon halvstrulade med de flesta av dem till och från - något hon är i sin fulla rätt att göra som en singel kvinna - så verkade hon ändå ha en god relation till dem alla. Det säger väldigt mycket om henne. Hör inte till vanligheterna.
Det finns ju ingen alternativ gärningsman. Däremot en mgm, dvs en medgärningsman. Eller kvinna. Hur man nu vill se det. Även om HD inte handgripligen var med, eller ens såg vad som hände, så VET hon av vem och hur detta gjordes. Det har SD berättat för henne. Därav hennes otroligt dåliga minne som jag bara sett hos en gammal vän med alzheimers. Det är inte möjligt att en kvinna i sina bästa år har ett så selektivt och dåligt minne som HD har.
Men man blir ingen medgärningshen bara genom att man råkar veta vem som är GM.
Men man blir ingen medgärningshen bara genom att man råkar veta vem som är GM.
Nej, det blir nog mer skyddande av brottsling. Men här "råkar" hon inte veta, hon är informerad och håller tyst. Men helt klart har du rätt - fel uttryckt av mig. Däremot om hon fått veta om planerna innan så handlar det väl om medgärningsman? Får googla runt lite.