2020-04-03, 13:36
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)

Vi kan konstatera att din "modell" inte stämmer, har du någon förklaring?

Ja, ditt tykna lilla IQ-befriad pucko, det har jag. Om du orkar LÄSA och FÖRSTÅ vad beräkningen baseras på, så står det:
Citat:
Myndigheternas åtgärder är samma som i dagsläget, dvs. handlingsförlamning.

Myndigheterna har efter prognosen gjort en del åtgärder (dock för få enligt mig) och kommit med en del rekommendationer.

Att du sedan kan vara så fräck att dra fram en, en månad gammal prognos (gjord med miniräknare) och slå dig på bröstet över hur duktigt du är som kan leta fel under en pågående pandemi, under tiden som människor dör i mängder, det tycker jag är under all mänsklig värdighet.

Gnäller du även över månadsgamla väderprognoser om de inte visa sig stämma?

Och förresten, så är jag jävligt glad över om jag i det stora hela får fullständigt fel.
Senast redigerad av Blingon 2020-04-03 kl. 13:39.
Citera
2020-04-03, 13:37
Medlem
Fantastiskt att läsa Stefan Hansons artikel i DN, känns som att jag själv skulle ha skrivt den:

https://www.dn.se/asikt/stang-ner-sverige-innan-det-ar-for-sent/

Gillar att han tar upp den ytterst kompetenta Solberg, hon är som en skinande sol jämte det efterblivna drägget Löfven.
Stefan Löfven, lyft luren och ring till Erna Solberg! Och ge Folkhälsomyndigheten och andra myndigheter direktiv att försöka reducera dödstalen så mycket det går så att maximalt många kan överleva tills vi fått mediciner eller ett nytt vaccin.

Slutklämmen är helt i enlighet med min övertygelse:
Stefan Löfven kommer att ångra sig om han inte ens försökt.

Med den lilla nyansskillnaden att jag ser icke-försöket som ondska, ett svek av historiska proportioner mot Sverige.

Och kanske så är det inte för sent? Kanske är det enbart ett fåtal områden i Stockholm som är för långt gångna?
Vi har förlorat en månad, men bättre sent än aldrig att ta steget mot smittobekämpning.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-04-03 kl. 13:48.
Citera
2020-04-03, 13:38
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Det avgörande är att det kan isolera en hög andel av de som är smittade, allt för att få ner spridningen.

Finns ingen anledning att fokusera helt och hållet på individuella variationer när det är den genomsnittliga effekten som räknas.

Isåfall måste polis och millitär testa personer på gatan och låsa in de som är osmittade i en karantän där de testas dagligen i flera veckor för att garantera att de är fria från smitta. Ingen av de internerade får träffanågon annan då finns risken att de smittar varandra.

Den grupp av osmittade som kvarstår efter karenstiden..vad gör vi med den ? låser in dem tills smittan är borta från Sverige helt eller ?
Citera
Medlem
https://c19.se

Denna sida va ju så bra innan... Tystade av regimen eller?
Citera
Medlem
YourHighness420s avatar
Någon som vet ålder och region på den andra personen mellan 20-29 år som avlidit i Sverige och om det fanns några bakomliggande sjukdomar?
Citera
2020-04-03, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Ja dom flesta vill nog få tänka själva. Dom flesta har sunt förnuft.
Men i dessa tiden kan man inte lita på de andra då de gör för stor skada.
Självklart finns det regler här och var i världen som är löjliga men nog hade vi kunnat ha skarpare linje i Sverige som faktiskt ger resultat istället för att vara rädda för att kränka någon för att de inte får ta egna beslut om hur de ska leva.
Folk dör på grund av smittspridningen.
Vi skjuter bara tiden framför oss om vi inte stryper spridningen kraftfullt.
Även hårdare åtgärder är att skjuta på framtiden. Det finns många jämförbara länder med Sverige som försökt hårdare åtgärder, men ingen har lyckats strypa viruset.

Jag tror att det finns ett ganska stort överlapp i samhället mellan de som struntar i råd, och de som struntar i regler. Det är klart att man kan ställa beväpnade vakter på gatorna och inte släppa ut någon, men jag tror inte att det finns en folklig majoritet för så hårda åtgärder.

Det är dessutom direkt skadligt att försöka strypa viruset, och sen släppa efter. Det kan ge värre effekter än inga åtgärder alls. Det byggs upp ett "spridningstryck" i samhället när man bromsar.

Det är lite svårt att förklara, men att starta från 1 smittad utan åtgärder, kontra att starta från 10,000 smittade utan åtgärder, så får man en högre topp i det senare fallet.
Citera
2020-04-03, 13:39
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paladin
Människor är dumma i huvudet. Så är det bara. På mitt jobb låter det "Hej! Vaknade med lite förkylning och halsont i morse men inget jag tänkte att jag behövde vara hemma med. Det hade jag ju inte varit i vanliga fall! Vad tycker ni"? *smiley*

Svenssons vill ha, nä MÅSTE ha, någon som fattar beslutet åt dom annars blir det kaoz i hjärnan är min slutsats. I en större skala har vi ingen ledare för landet som fattar ett klart och tydligt besked nu och detta kommer stå oss än dyrare. Människor i Sverige vill inte ta egna beslut.

Jag kan tycka det är oansvarigt av myndigheterna att lämpa över allt ansvar på den enskilde individen. En person kan inte alltid fatta genomtänkta, logiska och allt igenom rationella beslut. Det finns så otroligt många parametrar som spelar in oavsett om det är en aldrig så välbalanserad, logisk och välinformerad person som dessutom vill väl. Det känns som att staten kapitulerar från sitt ansvar. Samtidigt har vi en stat som i andra sammanhang behandlar oss som utvecklingsstörda bebisar tex när det gäller alkoholpolitiken. Det blir också lite skevt om man betänker att en person som är under 18 år får inte spela på ett flipperspel i tex spelhallen vid Globen. Däremot ska ett barn förväntas ta ansvar om den ska vara hemma från skolan för att den kanske har eller inte har corona symptom. Den ska ta ansvar för vilka den träffar osv.
Citera
2020-04-03, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medelkass
Ja, eller snarare dumsnåla. Lite som när Magdalena Andersson avfärdade den "orwelliska" Lafferkurvan i ett anförande i riksdagen för några år sedan, och ansåg att höjda skatter alltid leder till höjda intäkter. Ickelinjära samband är omöjliga att förstå under en viss IQ-nivå.

Dumsnåla- helt rätt ord.
Folk verkar inte fatta att alla olika strategier kostar i längden mer eller mindre precis lika mycket. Det är fel att säga att Sverige prioriterar ekonomi före liv- för det gör vi i slutändan inte.
Väldigt komiskt.
Citera
2020-04-03, 13:40
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
https://c19.se

Denna sida va ju så bra innan... Tystade av regimen eller?
Vad är det för fel på den? Är den sida som faktiskt uppdaterar när det kommer in rapporter från regionerna.
Citera
2020-04-03, 13:41
Medlem
Narutoshippchops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Men det har ju varit såhär minst 2 veckor bakåt??Har de tjuvstartat påskfirande såpass..

De isolerar väl sig frivilligt?
Folk är ju rädda. Själv går varken jag eller min familj ut mer än nödvändigt. (Köpcenter och gator är väldigt tomma just nu där jag bor tex och har varit det sedan ca 2 veckor bakåt).
Citera
2020-04-03, 13:42
Medlem
Nu anger platz.se i alla fall 313 döda. Det registreras som en ökning med 5 personer sedan "igår". Då måste väl ändå Folkhälsomyndigheten gå upp till över 320 döda eller vad tror Ni? Hur mycket eftersläpar man bort i statistiken?
Citera
2020-04-03, 13:42
Medlem
Fan vad alla klagar. Vi är ju bäst i Norden!

https://sites.google.com/view/experimentet/startsida
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in