2020-04-03, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Narutoshippchop
Det är snart påsk. De har väl bara rest bort.
Men det har ju varit såhär minst 2 veckor bakåt??Har de tjuvstartat påskfirande såpass..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmhej
Anders Tegnell som gästar SVT:s ”Skavlan”.
– Jag tror alla blev chockade när det blev som det blev i Italien.

Men varför lyssnade han inte på italienarna? De bönade och bad att vi inte skulle göra som dem och vara naiva? Det fanns gott om tid att lyssna på Italien för att förhindra detta.
Du kan inte jämföra oss med Italien, vi är inte ens i närheten av deras siffror, trots att vi behållit det öppna samhället. Italien kommer att vara bankrutt efter corona, maffian kommer att ta över stora delar av södra delen av italien, folket gör snart revolt där nere. Det finns ett liv efter corona, visst kommer det att kosta liv, men det skulle det gjort i vilket fall som helst något annat är bara drömmar på rosa fluffiga moln.
Citera
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Vad gör finland rätt i..som har så lågt antalet döda.?

Alla skolor arbetar på distans?
(Med undantag av de som måste/absolut vill i åk 1-3, under 20% av ungarna på plats, i många kommuner under 10%.)

Stark allmän medvetenhet hjälper kanske också.

Jag har haft ärenden till primärvården nyligen: laboratoriet förra veckan ville ha munskydd på alla patienter (&hade det självklart på personalen). Idag när jag skulle till läkaren blev jag först intervjuad om host-symptom och utlandsresor m.m. innan jag ens fick komma in i väntrummet.

Hemvården i åtminstone den kommun min far bor i verkar rustad till tänderna.

MEN: vi kommer att få flera döda. Dagens siffror har inte kommit än, men igår var det 65 på intensiven. Så senast om en vecka har vi säkert totalt 50-70 döda (19 är siffran nu).
Citera
2020-04-03, 13:22
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av new2011
Jag kanske uttryckte mig fel. Om du läser mina tidigare inlägg du ser att jag tänker 100% tvärtom.

Minst 30 % visar ingen symptom trots att de är sjuka . Ca 80 % alla smittas från de asymtomatiska .
Viruset smittar från droppor som man släpper ut när man pratar och skrattar. Inte bara efter nysningar.
Därför man måste hålla sig minst 2 meter avstånd.
Alla måste använda munskydd för att minska smittspridningen.

Ja men Tegnell lögnen var att munskydd inte skyddar den som bär det. Det gör de definitivt, i varierande grad beroende på kvalite men alltid bättre än inget, t.om en sjal.
Citera
Medlem
Medelkasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apropos
De länderna som klarar sig bättre är de som inte har en helt nedmonterad vårdapparat, som har beredskapslager, som har egna starka industrier och liknande. Utfallet kommer nog först och främst bero på sådana faktorer, inte på epidemiologiska strategier. Därför går det bättre i exempelvis Asien samt Central- och Östeuropa. I västerländska stater på dekis kommer det gå sämre. Det sämsta man kan göra är dock att stänga ner sin ekonomi, då det bara än mer eroderar basen för att kunna hantera smittan, vilket är en stark ekonomi och ett starkt samhälle.
Ekonomiska faktorer är trivialt underordnade epidemiologiska strategier. Taiwans och Singapores oöverträffade framgångar berodde exempelvis primärt på att de var snabba med att stänga gränserna och införa hårda karantäner. T.o.m. Lyxfällan-Sverige hade nog klarat det i ett tidigt skede.

Nu när vi och resten av västvärlden har missat den möjligheten (och ja, det är lätt att vara efterklok) blir det en mer intressant avvägning. Hur påverkas det faktum att Sverige årligen exporterar motsvarande 45% av sitt BNP av stängda gränser? Hur förändras arbetsmoralen och viljan till att betala skatt om vi låter upp till 5-10% av våra 70+:are dö i en katstrof som kunde ha avvärjts med en varierande grad av ekonomiska konsekvenser?

Ett annat problem är att det är lätt att visa med epidemiologiska modeller (t.ex. variationer av SIR) att det troligtvis inte spelar någon roll om man stänger ner 80% av samhället för ett virus med samma uppskattade R0 och inkubationstid som SARS-CoV-2. Det är 90%+ som gäller för att inte plana ut kurvan försumbart. Den reaktiva en-liten-åtgärd-åt-gången-strategin med flera veckors eftersläpning vi verkar använda är med största sannolikhet dömd till att misslyckas.
Citera
Medlem
Paladins avatar
Finns ingen chans, INGEN chans att Sverige kan backa sig ur från det här. Med Sverige menar jag statsministern och FHM.
INGEN ursäkt i detta läget hjälper. All fakta har funnits på bordet innan vi drabbades så här hårt av viruset. Vi såg hur land efter land gick in i katastrofläge, begärde skyddsutrustning och medborgare smittades och dog i rask takt.

Vi HADE ett försprång i planering och förberedelse som vi totalt kastade bort genom att göra experimentet "sverigemodellen". Likt ett trotsigt barn i sandlådan VÄGRADE vi låta oss påverkas från övriga länders och experters erfarenhet och ta emot de tips och råd om åtgärder som ständigt kom.

Nu börjar kritiska röster höras, det börjar "ursäktas" och slingras. Nej nej, vi HADE chansen, vi bara vägrade ta den.

Hybris i sin renaste form.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
C19 visar mer döda än Folkhälsomyndigheten vilken sida stämmer?

Båda. FHM sammanställer siffror bakåt i tiden, c19 uppdaterar så snart de kommit nya från regionerna
Citera
2020-04-03, 13:23
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Vi når flockimmunitet om en månad. Så vaccinet blir obsolet.
Det blir inte obsolet ( löjligt ord att använda av en mindre begåvad person ).

När vi uppnår ett så högt antal smittade att man kan förvänta en hög andel immuna kommer det ändå att finnas människor som inte haft covid-19. Dessa behöver då vaccineras.
Citera
2020-04-03, 13:23
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag har förklarat många gånger nu varför ett vaccin, även om det dyker upp i början av 2021, inte är aktuellt för andra än riskgrupper.
Ja, och?
Citera
2020-04-03, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Har vi otur så har Kina redan gjort det.
Virus är synnerligen ineffektivt som vapen eftersom det kräver att de som släppt ut detta är immuna mot viruset, är nog väldigt svårt att åstadkomma något sådant, dessutom känner viruset inte av några gränser vilket innebär att det land som släppt ut viruset riskerar att smitta sin egen befolkning till slut.
Citera
2020-04-03, 13:25
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Det är många som har sina tvivel, men rapporteringen känns enahanda.

https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=p_AyuhbnPOI
Tack för länken. Blir mer och mer övertygad att allt är uppblåst. Tror dödligheten ligger mellan 0.1% och 0.3%.

Hans hemsida är www.wodarg.com om man kan tyska eller om kan översätta enkelt via chrome.
Citera
2020-04-03, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Förändring i andel av världens sammanlagda covid-dödsfall de sista 4 dagarna

+3,10% USA
+2,12% Frankrike
+1,76% UK
+0,54% Belgien
+0,37% Tyskland
+0,23% Holland
+0,22% Turkiet
+0,19% Sverige
-0,10% Sydkorea
-0,97% Spanien
-1,36% Iran
-4,54% Italien
Italien är kanske på väg ned alltså. Jag har väntat på sådana besked - utbrottet har helt uppenbart ebbat ut på sina håll lokalt i landet. Däremot är det för tidigt att ropa hej - andra delar av landet kanske inte är lika hårt drabbade än så länge. Statistiken kan fluktuera något, men lär inte bli mycket högre.

Att titta nationellt kan vara missvisande, det blir mycket mer talande siffror lokalt. Den lilla orten Högsjö med 700 invånare och tre bekräftade dödsfall är nog på god väg emot flockimmunitet, kanske blir de första ort i Sverige som når dit.
Senast redigerad av Olbars 2020-04-03 kl. 13:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in