2020-04-03, 12:58
Medlem
Finland öppnar beredskapslagren. Ambassaden har lagt ut video. En i tråden säger att de tagit idén om beredskapslager från Sverige. Den idén har vi skrotat och ersatt med HBTQ-certifiering, diffusa värdegrunder etc. Mycket att hålla i handen idag. Om jag får välja så vill jag ha lagren kvar och skrota HBTQ-certifiering, feminism och annat skit som vi inte har någon glädje av idag då skiten träffar fläkten.

https://twitter.com/FinAmbSthlm/status/1245687584002658305
Citera
2020-04-03, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Nu ska ju förmodligen Danmark börja öppna upp samhället efter påsk. Någon som vet hur det ser ut på deras arbetsmarknad för restauranger osv när de fått ha helt stängd?

Klart dom ska. Dom kom på att "nä men fan då, nu har vi haft den här karantän läge och trots det ser det inte märkbart bättre ut än Sverige. För övrigt verkar Sverige inte vara någon katastrof heller. Det blev visst inte som i Italien."

Och till råga på det är folket jävligt trötta på det!!!
Vilket man kan förstå.
Citera
2020-04-03, 12:59
Medlem
aina08s avatar
Aftonbladet åter igen:
Kan man fortfarande röra sig ute om man har ont i halsen, eller ska man isolera sig i två veckor då? Är ont i halsen ett symptom?
Citera
2020-04-03, 12:59
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Klart dom ska. Dom kom på att "nä men fan då, nu har vi haft den här karantän läge och trots det ser det inte märkbart bättre ut än Sverige. För övrigt verkar Sverige inte vara någon katastrof heller. Det blev visst inte som i Italien."
Det är inte över här än ...
Citera
2020-04-03, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Och här ser man inte heller sina konsekvenser direkt kopplat till sig själv och då skiter man i att följa de rekommendationer som finns.
Förbud skulle inte heller hjälpa till 100% men helt klar bättre än de mesande som är nu.
Dessutom skulle folk inte ha någonstans att dricka sin öl, köpa sitt smink, åka sina skidor osv om allt stängde.
Nu är det dubbla budskap hela tiden och för de med lägre intelligens eller för stort ego fungerar det inte alls då. Man väljer de som passar en själv bäst.
Kanske, men jag tror det är individuellt.

Många uppskattar att få tänka lite själva, och ha ett visst mått av styrning av det för att få ihop vardagen, så länge det är sunt förnuft.

Andra gillar att få order där någon pekar med hela handen och säger exakt vad som ska göras.

Sen tycker jag att FHM har en poäng. Om man börjar ha helt onödiga regler, som att två personer som bor ihop inte får gå ut med hunden i par, istället för en och en, så riskerar man att tappa medborgarnas förtroende för den som sätter reglerna.
Citera
Medlem
SeanAverys avatar
Citat:
Aftonbladet igen:
Hejsan AB! Jag har varit rosslig i halsen lite smått i fem dagar vilket nu även har gått över till att göra ont i lungorna av och till... Jag antar att det är dags att stanna hemma? Ceta

Personen har alltså levt på som vanligt i 5 dagar. Bara lite rosslig i halsen...
Undra hur många som smittats under tiden... hur många av dom kommer smitta vidare, hur många behöver sjukvård och hur många kommer att dö. Allt på grund av att Ceta inte hållit sig hemma med sin rossliga hals.

Jag börjar undra hur många troll det sitter och trycker på den chatten, har sett mängder av liknande saker och AB publicerar ju dom istället för vettiga saker som andra skriver in
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Det här förtjänar nog egentligen en egen tråd...

Staten och kommun tvingas köpa desinfektionsmedel till över 900% högre pris - De upphandlade leverantörerna hävdar force majeure för att kunna frångå de upphandlade avtalen och säljer handsprit m.m. till ockerpriser - Du betalar!

https://www.dn.se/nyheter/sverige/hojer-priset-pa-livsviktiga-produkter-med-914-procent/

Som sagt chockerande hur staten kan acceptera det. De borde snarare straffas för utnyttja situationen.
Citera
2020-04-03, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Tegnellistan avancerar på topp 10. Antal döda per miljon invånare:

1 Spanien 234
2 Italien 230
3 Belgien 99
4 Frankrike
5 Holland 78
6 Schweiz 65
7 UK 43
8 Iran 39
9 Sverige 30
..

Danmark 21
Island 12
Norge 10
Finland 3

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Vad gör finland rätt i..som har så lågt antalet döda.?
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
565 döda i Schweiz som införde kraftiga restriktioner tidigt.
Citera
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Ingen ökning av andelen Covid-19 i sentinelövervakningen vecka 13 vs vecka 12. 7 % av proven positiva båda veckorna. Möjlig inbromsning av smittspridningen.

Du råkar inte ha totalantal prov som togs vecka 13?
(Det var ju väldigt många fler prov en vanligt vecka 12.)

Jag har funderat litet över det där med sentinelproven, hur användbara de riktigt är i en situation när alla avråds från att söka vård för förkylnings/influensaliknande symptom.

(För Finlands del är sentinelen negativ, men senaste uppdateringen var 30.3 (eller igår, om man litar på att Covid19-översikten på THL genast skulle ta med den infon), så det är ju inte helt färskt.)
Citera
2020-04-03, 13:02
Medlem
Paladins avatar
Citat:
Aftonbladet åter igen:
Kan man fortfarande röra sig ute om man har ont i halsen, eller ska man isolera sig i två veckor då? Är ont i halsen ett symptom?

Människor är dumma i huvudet. Så är det bara. På mitt jobb låter det "Hej! Vaknade med lite förkylning och halsont i morse men inget jag tänkte att jag behövde vara hemma med. Det hade jag ju inte varit i vanliga fall! Vad tycker ni"? *smiley*

Svenssons vill ha, nä MÅSTE ha, någon som fattar beslutet åt dom annars blir det kaoz i hjärnan är min slutsats. I en större skala har vi ingen ledare för landet som fattar ett klart och tydligt besked nu och detta kommer stå oss än dyrare. Människor i Sverige vill inte ta egna beslut.
Citera
2020-04-03, 13:03
Medlem
SeanAverys avatar
Citat:
Aftonbladet åter igen:

Hur hjärndöda är folk, dom hittar till AB chatten men dom kan fan inte googla symtomen och råden själva
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in