2020-04-02, 15:17
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon 2020303
Uppdaterad prognos:

2020-03-03: 24 (26)
2020-03-06: 48 (52)
2020-03-09: 96 (104)
2020-03-12: 192 (208)
2020-03-15: 384 (416)
2020-03-18: 768 (832)
2020-03-21: 1536 (1664)
2020-03-24: 3072 (3328)
2020-03-27: 6144 (6656) => 123 svårt sjuka, ordinarie sjukvård är nu full.
2020-03-30: 12288 (13312)
2020-04-02: 24576 (26624) => 492 svårt sjuka, den framtrollade extrakapaciteten är nu full.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)

Vi kan konstatera att din "modell" inte stämmer, har du någon förklaring?
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
Hmmmm lyssnade just pa tysk Radio SWR1 och där sade de att i Bergamo har 100% fler än angivit dött av Corona.
Allt enligt Bergamos lokala tidning de hänvisade till.
Det är ju tvärsemot det du skriver?
Du verkar ju kunna italienska sa du kann nog googla källan i Bergamo
Jo, men det där har inget med klassificeringen i sig att göra.
Det är nåt annat att som poppat upp och som man undrar över.
Citera
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Fast det tycker han ju inte egentligen. Han vill att alla åldringar skall dö. Han har hållit på på det här sättet hela tiden. Han säger att det kan inte komma till Sverige och sedan gör det i alla fall det och säger han bara att han hade fel och sedan är det glömt.

Så är det.

Citat:
På 45 av boendena där deras läkare arbetar har hittills 250 äldre patienter konstaterats smittade av covid-19. 50 av de patienterna har avlidit.

– Det här är de sköraste patienterna vi har och både för patienternas skull och vården är det viktigt att de får fortsätta vårdas där de är. Men det förutsätter att medarbetarna har rätt skyddsutrustning, säger Stefan Amér, verksamhetschef Familjeläkarna, till SVT. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/hundratals-smittade-av-covid-19-pa-aldreboenden-i-stockholmsregionen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Återigen så har inte regeringen och fhm gjort det möjligt.

Personal på boenden kan vara smittade utan symptom.
Personal på boenden har inga skydd.
just så
Citera
2020-04-02, 15:18
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
Hmmmm lyssnade just pa tysk Radio SWR1 och där sade de att i Bergamo har 100% fler än angivit dött av Corona.
Allt enligt Bergamos lokala tidning de hänvisade till.
Det är ju tvärsemot det du skriver?
Du verkar ju kunna italienska sa du kann nog googla källan i Bergamo

Anledningen är att dödsfall utan covid19-diagnos ej kommer med i statistiken. I Bergamo bl.a dör det så många i hemmet utan diagnos att det är uppenbart att orsaken är covid19. Men det finns inga resurser att testa dessa.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Haha
Säger ”proffesorn” som lovade att idag skulle mellan 150-200 personer dö per dag.
Du hade inte fel, du hade så grovt jävla fel att ordet fel inte räcker.
Paritet med att säga att SAN Diego är huvudstad i Norge. Så illa är fan dina skrämsellögner.
200 per dag...haha
Sanningen är alltså en fjärdedel av det du så sturskt lovade.
Vilken jävla tomte till ”proffesor”..

Enligt Tegnell skulle vi inte ens haft smittspridning i Sverige nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Fast det är ett mindre problem om de ansvariga faktiskt hade skyddat de i riskgrupperna. Då hade i princip inga dött, även man hade levt som vanligt i övrigt. Vi får inte en samhällskollaps av att många dör eller att vården kollapsar, vi får en samhällskollaps av att samhället står stilla, och om vi får en samhällskollaps så kommer också många fler dö och lida.
När vården kollapsar blir fler sjuka utan vård och många av de som skulle överlevt med vård dör istället. Var det så att 20% blir allvarligt sjuka? Hur många tror du har corona samtidigt i Sverige maj-juni? Tror du att jobben rullar på som vanligt då? Personligen tror jag att det inte är så många på tex pizzoriorna i maj, vad än Tegnell säger.
Citera
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Det handlade om en läkare från WWuhan som var i en annan stad. Han hade suttit 2 veckor i karantän men ändå fick han symptom och smittade någon annan på sjukhuset. Då sattes hela staden med 600.000 invånare i karantän.

I Sverige där sjukvårdspersonalen jobbar utan skydd och tvingas köpa själva om de vill ha, så blir massor smittade utan att myndigheterna bryr sig det minsta. Det gynnar ju barra flockimmuniteten.

Sverige är ett barbariskt land. Ett rikt u-land som är på väg att bli fattigt i takt med att den så kallade Sverigebilden rasar ihop som ett korthus.

Jag delar inte din uppfattning, även om jag anser att läget är ansträngt och allvarligt.

Huruvida det stämmer det som Kina hävdar att det beror på en enda människa är åtminstone jag restriktiv med. Information från Kina, Ryssland mfl. tar jag med en nypa salt, eftersom jag är mycket väl bekant med de metoder som de använder sig av för att eliminera den egna befolkningen.

Det övergår mitt förstånd att det finns människor i Sverige som ser dessa länder som förebilder. Vore kanske bra ifall anhängare av Ryssland och Kina flyttar dit eftersom det tydligen är så mycket bättre där än i Sverige. För egen del skulle jag aldrig bo kvar i Sverige om jag ansåg något annat land vara så mycket bättre. Men det är jag det.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Det handlade om en läkare från WWuhan som var i en annan stad. Han hade suttit 2 veckor i karantän men ändå fick han symptom och smittade någon annan på sjukhuset. Då sattes hela staden med 600.000 invånare i karantän.

I Sverige där sjukvårdspersonalen jobbar utan skydd och tvingas köpa själva om de vill ha, så blir massor smittade utan att myndigheterna bryr sig det minsta. Det gynnar ju barra flockimmuniteten.

Sverige är ett barbariskt land. Ett rikt u-land som är på väg att bli fattigt i takt med att den så kallade Sverigebilden rasar ihop som ett korthus.
Du tror på detta själv?
Spridningen är igång i Kina igen precis som vi kunde förstå, nu kallar kineserna det för andra vågen men det är naturligtvis fortfarande första som kräver fler offer.

Andra kommer garanterat den med och den lär slå enormt hårt mot Kina, som försökt kväva den i sin linda.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av topofthemorning
Jag sitter pa andra siden jordklotet i Australien och kan bara hapnas, forargas, chockeras och grata over hur de svenska myndigheterna har hanterat den har krisen hittills. Eller snarare, hur de inte har hanterat den.

Det ar oppet mal att skrika ut svordomar o mindre smarta ordval till Statsministern och Herr Tegnell, men jag ska inte gora det.

Situationen ar unik for alla, ingen hade kunnat tro att det har skulle ske. Ingen vet heller hur det har kommer sluta, om och nar ett vaccin kommer och vilken modell som var bast, for att forsoka halla i alla fall en del av ekonomin rullande samt att forsoka atminstone minska smittspridningen, sa de flesta kan fa ratt vard.
Det ar ju stallt utom allt rimligt tvivel att Sverige har misslyckats hittills a det grovsta. Den som inte kan se det bor fundera pa hur det star till i huvudet.

Att aldrevarden skulle fa problem ar ju allt annat an konstigt. Jag tror inte jag behover forklara varfor.
Ar allt Tegnell o statsministerns fel? Nej, saklart inte. Folk har faktiskt ett individansvar aven om fa vill ta det. Men om inte de hogsta honsen kan gora ratt, utan tvartom gora i princip allting fel, sa ar det kanske inte sa konstigt att det pliktrogna o kanske lite val naiva jantelagsfolkslaget Sverige har hamnat i en ravsax, som kommer fullstandigt explodera de narmsta 4-7 veckorna. Om den tidsrymden nu racker.

Se nu till att tala om for era aldre att de maste halla sig totalt isolerade o forsoka reda sig ur den har stormen och aven de i riskzonen.
Nagon hjalp fran Pappa Staten kan ni nog nappeligen rakna med.

Ar Flashback eniga i det har, eller ar vi oeniga? Argumentera garna.

Jag har läst om hur det sköts i Australien. Skulle gärna se samma restriktioner här.
Citera
2020-04-02, 15:19
Medlem
Senaste angående Sverige vs nordiska grannländer. Sverige fortsätter att ligga i topp och dra ifrån. Antal döda per miljon invånare:

Sverige 28
Danmark 21
Norge 8
Island 6
Finland 3

Antal nya dödsfall senaste dygnet:

Sverige +43
Danmark +19
Norge +2
Island 0
Finland +2

Debatten om huruvida det var rätt att stänga skolor eller inte (i kombination med andra karantänåtgärder) kan väl därmed betraktas som avslutad. Anders och resten av gänget på FHM hade fel. Som vanligt.
Citera
2020-04-02, 15:19
Medlem
"Simulating an epidemic"
https://www.youtube.com/watch?v=gxAaO2rsdIs

Kanske någon som kan uppskatta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem