2020-04-03, 12:04
Medlem
SeanAverys avatar
En bekant till mig i 60 års åldern som leder av en lungsjukdom åkte in tidigare i veckan till det lokala sjukhuset med smärta i lungan, det visade sig vara en inflammation i lungsäcken Igår hostade samma person blod och ringde 1177 och fick rådet att åka in. Väl på sjukhuset sa läkaren "vad gör du här?" han undersökte inte ens
Citera
2020-04-03, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Inget otippat direkt. Viruset hade aldrig spridit sig så snabbt om det inte fanns substans i det påståendet

Exakt, precis som att 1 miljon människor på en 4 månaders period skulle blivit hostade i ansiktet😀
Citera
2020-04-03, 12:05
Medlem
167-steg-kvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av new2011
Det är idiotiskt att kategorisera även de döda.
Det är människan som dör. Din skelet ser ut samma som andras under jorden när viruset tar dig.
Viruset är kanske orättvis tar mer de gamla och sjuka till döden men det är mycket demokratiskt.
Viruset skonar inte psykopater, rasister eller
fascister.
Inte negrer heller.
Citera
2020-04-03, 12:06
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Varje gång man ser någon av våra tappra sjuksköterskor och läkare i TV-rutan önska sig mer skyddsutrustning så blir man så ledsen, när man samtidigt har bilden av den feta Irene Svenonius och översittande Lena Hallengren som har prioriterat sina egna bonusar istället för sjukvårdsmaterial.

Det är så vidrigt. Sjuksköterskorna med sårmärken i ansikten ber och bönar efter material, men får inget. Riktiga valkyrior är de.
Citera
Medlem
Hur fungerar inrapporteringen idag? Kommer man att anstränga sig att få med alla före kl 11:30 eller blir det nya eftersläpningar? Förbannade skit man skall gå och behöva vara misstänksam hela livet. SKIT eller som någon har på sin nick här "Fuck It".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Lägg ner för fan. Om vi räknar Norge från dag 14 och Sverige från dag 1 hur ser siffrorna (%-ökningen) ut då?
Ditt sätt att göra statistik.

Mitt sätt är rätt sätt.

Du kan inte bestämma antal dagar i förväg. Det är antal dagar som är variabeln du vill ta reda på.

För Sverige blir dubbleringstakten tre dagar, för Norge blir det fyra. Eller som du skulle kalla det, ”högstadiematematik”.
Citera
2020-04-03, 12:07
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
I förhandsglimten till kvällens Skavlan så får vi veta att Tegnell får frågan om vem som är ansvarig om allt går åt skogen med Sverige göra-inget-strategi:

Hans svar: Folkhälsomyndighetens chef och statsministern är de enda som är ansvariga. Själv har han absolut inget ansvar för någonting, bedyrar Tegnell.

Tegnell såg det inte komma ...
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/50g3rb/tegnell-sjalvkritisk-kunde-gjort-mer-tidigare
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Funderar lite på de bilar som åker omkring dagtid och "tvättar" våra gator och trottoarer. Såg att många i riskgrupper såsom äldre passar på att ta en kort promenad och passeras av dessa bilar. Det borde virvla upp en massa virus. Är det inte bättre att Stockholm kör dessa bilar nattetid, precis som Kina gjorde. De tvättade gator och torg då folk inte var ute. Vad tror ni?

Tvättar gatorna? Inte sanerar väl Sverige några gator i Sverige, det är väl den vanligt vårstädningen.
Givetvis hade man önskat att det sanerades även i vårt land
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SeanAvery
En bekant till mig i 60 års åldern som leder av en lungsjukdom åkte in tidigare i veckan till det lokala sjukhuset med smärta i lungan, det visade sig vara en inflammation i lungsäcken Igår hostade samma person blod och ringde 1177 och fick rådet att åka in. Väl på sjukhuset sa läkaren "vad gör du här?" han undersökte inte ens
Man ska inte belasta sjukvården i onödan(sägs det), men om det här stämmer låter det ju verkligen märkligt!
Citera
2020-04-03, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensknorrman
Släpp det där med masker, det funkar inte, problemet med en mask, även de som har rätt skyddsnivå, är att det krävs kunskap i att ta av sig denna, gör du fel kommer detta innebära att du ökar din risk att sprida sjukdomen, att tillverka egna masker utan adekvat kunskap är lika farligt. Kirurgmasker är till för att hindra att kirurgen sprider sjukdomar, den hindrar inte att den du möter inte smittar dig.
Du har helt fel. I de länder där man har fått kontroll på viruset bär alla mask. Det har visat sig genom den senaste forskningen Att viruset knappt sprids alls genom händerna.
Även om en mask inte get 100% skydd är alla munskydd bättre än ingenting. Det hindrar både att virus kommer från en smittad och till en frisk.
Munskydd är nyckeln till att stoppa spridningen utan att behöva stänga ner samhället. Problemet är att vi har så otroligt svårt att sätta på oss dem. Trots att de är slutsålda över allt så är de knappt en enda person som använder.
Citera
2020-04-03, 12:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Destination Gotland har gått igenom bokningarna inför påsken på färjorna till ön. På fredagsmorgonen hade omkring 85 procent av de planerade resorna till Gotland inför påsken har avbokats, skriver Destination Gotland i ett pressmeddelande.
"I nuläget kommer endast omkring en fjärdedel av fartygskapaciteten per tur att användas och vi väntar oss en fortsatt minskning kommande dagar.", skriver de vidare.
– Bokningarna har minskat dramatiskt och fler kommer att boka av. Jag vill tacka alla resenärer som tar ett personligt ansvar i det här allvarliga läget, säger Christer Bruzelius, vd på Destination Gotland.
(Expressen)

Bra!

Varför ger inte svenska syltryggs regimen order om att stänga av färjan så att de arroganta stockholmarna inte kan sprida corona?
Citera
2020-04-03, 12:09
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Men de räcker ju att 1 har med sig smitta, tex du. Du stannar rör dig på färjan, tankar, handlar osv och så har dom fått en ökad snittning som visar sig efter påsk.
Du är hemma då och kan söka vård om du behöver i din hemstad men fler gotlänningar har smittats och sjukhuset där kollapsar.
Minst risk att förvärra läget är ju om du och alla andra bara stannar hemma. Hur svårt ska det vara att förstå!? De är just det här som är problemet. Fler än du tänker på samma sätt och då sprids smittan vidare istället för att strypa den.

Du antar att jag skulle tanka och köpa mat. I mitt antagande ingick att jag inte skulle det och inte heller åka om jag vara krasslig. Sedan har vi sjukdomsutvecklingen som inte går så snabbt som du antar det kan ta 2-3 veckor innan man har behov av sjukvård.

Sedan antar jag inte att jag inte har någon stuga där. Det är ett faktum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in