2020-04-03, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Storbritannien gjorde helt rätt. Tyvärr är Sverige infekterat av sinnesslöa i sådana antal att de aldrig kommer reflektera över detta.

Jag tror att t o m svetsaren har insett att han är totallurad. Han trodde stenhårt på solidaritet, alla för en och en för alla, lojalitet, tillsammans - och allt möjligt annat trams.

När det kommer till kritan på riktigt då visar t o m Merkel sitt riktiga jag. Det egna folket först.. det är det som gäller.. Och latinokulturen visar sitt fulaste nylle när de t o m snor skyddsutrustning från andra. Istället för att använda sina egna.
Citera
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Så meningslöst är det inte. Det är en bra början, sen får de som är intresserade borra sig djupare ned i siffrorna för att hitta mönster, strukturer och förklaringar. Intressant tex. att Sörmland har fler döda per invånare än Stockholm, trots lägre befolkningstäthet.
Eskilstuna och Nyköping ligger tydligen i sörmland. Ja, just den detaljen är faktiskt intressant. Uppsala som ligger på andra sidan stockholm och som dessutom är mer tätbefolkat (iom Uppsala) har betydligt lägre antal döda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Om jag var bofast gotlänning så skulle jag kräva att resorna stängdes ner för icke bofasta. Med en ICA maxi, systembolag och med ett tätbebyggt Visby, så låter det som the perfect COVID-19 smittning till påsklovet.

Och sedan säger Tegnell ”det är olyckligt att vi fick in smittan i Visby. Vi hade ju rekommenderat att man inte skulle resa till Gotland”.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Spanien som resten av världen tror inte på "flockimmunitet", man väntar på ett vaccin.

Det kallas "flockimmunitet", vare sig man använder vaccin eller flocken smittar varandra naturligt.
Citera
2020-04-03, 11:32
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Man kan ha förkylning, influensa eller corona i dessa tider.
Med en influensa eller förkylning så är ofta allting över på 1-2 veckor, men jag har typ haft en sjukdomskänsla och symptom som kommer och går i över en månad. Har väldigt svårt att se vad det kan vara annat än covid-19.

Hur länge kan den här skiten sitta kvar i kroppen? Tyckte jag läste uppemot 5-6 veckor nånstans.

Verkar vara så ibland tyvärr. De två i min släkt som har det, är fortfarande sjuka sedan 3 resp 4 veckor tillbaka. Inget sjukhusbesök dock.
Citera
2020-04-03, 11:32
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Staten New York har många "rural areas" där det är mer kor än människor - men som lik förbannat har hög spridning och höga dödstal.
Ja, det beror förmodligen på att de ligger nära ett storstadsområde där spridningen fått fäste. Samma förklaringsmodell gäller förmodligen också för Sörmland, men det får man väl forska vidare på senare. Men som sagt, i någon ände måste man börja.
Citera
2020-04-03, 11:33
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Nåväl, de har 120 inv per km2 och det är 5 gånger mer densitet än i angränsande Småland, 12 ggr mer än i Dalarna och 150 ggr mer än Härjedalen...
Det stämmer säkert. Sen bor en stor andel i malmö och Helsingborg som uppenbarligen har betydligt högre densitet än snittet.

(Ska bli positivare till statistiken nu)
Citera
Medlem
Funderar lite på de bilar som åker omkring dagtid och "tvättar" våra gator och trottoarer. Såg att många i riskgrupper såsom äldre passar på att ta en kort promenad och passeras av dessa bilar. Det borde virvla upp en massa virus. Är det inte bättre att Stockholm kör dessa bilar nattetid, precis som Kina gjorde. De tvättade gator och torg då folk inte var ute. Vad tror ni?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
De höjer eftersom råvarorna på världsmarknaden gått upp, de får knappt tag på material utan att betala ur näsan. Det är skillnad mot att ta en massa betalt för att tjäna pengar.
https://www.procurator.net/sv-se/leveranser-paaverkas-av-coronavirus?utm_source=webb&utm_medium=banner&utm_ campaign=leveranser
Tycker du att det borde finnas lagar som begränsar en mellan-hands vinster?

Är det för mycket att tjäna 5% för en mellanhand? Vilken gräns tycker du är ok? Vad ska hända när någon överstiger gränsen och tjänar så mycket pengar att det är vidrigt? Ska samhället ta över den delen av vinsten som en slags skatt då?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Fast det gör vi inte. Norrbotten har tex fyra döda. Inte ens nära 25.

Sen är det ju massa områden jag inte känner till så hur det har det vet jag ju inte. Men jämför du tex New York stad med New York stat eller kanske Westchester County så blir det ju helt olika siffror.

Du har dock helt rätt i att man kan det för vad det är. Siffrorna i sig stämmer ju.

Ja det olika siffror, eftersom du undersöker olika områden. Sen vet jag inte, men jag tror att det du provar få fram är att i ett större område så kommer det alltid finnas mindre delområden där det existerar högre relativa tal. Det måste det ju göra rent matematiskt med mindre regionen är totalt homogen, vilket ju är orealistiskt.

Men återigen känns det som du lägger betydligt mer i talen än det du bör. Jag påstår ju inte att det inte finns mindre regioner i New York där det är betydligt högre eller lägre dödlighet än staten i genomsnitt.

Sen stämmer det att det bara dött 4 i Norrbottens län, vilket vi inte ens diskuterade och länet är ju inte ens med på topp-100 listan ifråga. Men vare sig du vill eller inte så innebär det att ungefär 16 av 1.000.000 invånare dött där. Det är upp till läsaren att göra sig upp en mening om i vilken grad av slutsatser man ska dra av det. Jag vill snarare hävda att det är förakt mot läsarens intellektuella kapacitet att undvika presentera data med motivationen "detta kan man ju inte dra för stora växlar av" eftersom man då antar att läsaren kommer göra det och läsaren får då inte ens möjlighet att ta del av data baserat på förutfattade meningar om läsarens begränsade analytiska förmåga.
Senast redigerad av 235711 2020-04-03 kl. 11:37.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakap0
Ja i livsmedelsbutik, vi har samma situation som din sambo.
Inget skydd överhuvudtaget och som sagt handspriten har varit slut i flera veckor.
Kollegor sjukskriver sig och vabbar som galningar varenda vecka etc.
Jag vill att sambon ska hålla sig hemma men hon har bra arbetsmoral och vill inte sätta sina kollegor i skiten. Samtidigt förlorar hon all OB och extratimmar om hon blir sjukskriven och de är ju en väldigt stor del av lönen.
Ja hoppas på att köpcentrumen snart stängs men de lär väl tyvärr inte hända. Pengar före allt annat.
Tycker att det omöjligt kan finnas behov av att handla smink och strumpbyxor just nu, men de kommer in kunder som ska köpa festkläder så dom kan klä upp sig för fester dom ska gå på osv. trots att dom känner av "pollen" i luften...
Citat:
Ursprungligen postat av analipungbl4si
Någon!? Jag ber till högre makter att det är minst 4 diagnoser där.
Folk som tror att detta är en "vanlig influensa" är helt hjärndöda. Folk dör som flugor runt om i Europa och dårar sitter och frågar om det handlar om en "vanlig influensa"
Ja de verkar som många ännu inte fattar någonting.
Sen säger man att dom flesta följer rekommendationerna.
Ja men va bra.
Om 80% av vår befolkning följer rekommendationerna så är det fortfarande 2 miljoner som lever på som vanligt och sprider smittan runt om i landet... tröttsamt och idiotisk.
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Vet inte om ni varit på Gotland ngn gång, jag har varit där mkt, kan samlas många fastlandsturister på en gång, samtidigt som sjukhuset ser vääääldigt litet ut (aldrig varit inne där men). Där tror jag (tyvärr) regeringen tänker mkt på sitt anseende och rubriker ( " 25 Dödssjuka Stockholmare fast på Gotland - får ej vård) ....

Alternativ förklaring kan vara att styrande på Gotland har pressat regeringen till max. Gotlänningar kan vara rätt tuffa när det väl gäller...
Jag har varit på Gotland, även om de var ganska länge sen.
Jag förstår skräcken bland de boende och sjukvården på ön.
Men det verkar inte komma något förbud eller stängning av färjorna utan man litar till rekommendationerna som vanligt.
Aftonbladet skriver:
Som tidigare nämnt har regeringen inga planer på att stoppa färjetrafiken till Gotland under påsken.
Rederiet själva meddelar dock att 85 procent av de påskresor som tidigare bokats med Destination Gotland har avbokats, och att fler avbokningar väntas de närmaste dagarna.
Antalet bokningsbara sittplatser ombord har sedan tidigare begränsats för att passagerarna ska hålla avstånd till varandra.

Samtidigt kommer fortfarande frågor lit denna in till Aftonbladet:
Hej. Kan man besöka svär- och farföräldrar i Upplands väsby respektive Gotland i påsk? Det blir en snabb resa men vill veta rekommendationerna om hur man ska bete sig på vardera destination. Bör jag ta med skyddsmask? Är det farligt med astma? Smittar det snabb(are)? Barnen är ivriga. Tack. /J
Citera
2020-04-03, 11:34
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Fast nu har vi ju byggt upp ett samhälle sedan 1900-talet som bygger på att få producerar och desto fler konsumerar. Tror att vi behöver butiker fulla med mat.
Men eftersom du gillar tomma butiker - är du bonde och kan producera allt du behöver för dig och din familj i matväg?

Varför skulle jag gilla tomma butiker? Jag romantiserar bara min barndom när man inte kunde köpa avocados året om för ibland var det helt enkelt inte säsong.

Folk har blivit så vana att ALLT finns så det blir ett problem när Felix gulaschsoppa är slut pga hamstring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in