2020-04-03, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Alla som snackar om att Svenskar borde ha masker, det finns inga masker att köpa. Inte ens kirurgmasker går att få tag på, samma med handsprit. Är man nojig får man köra en halsduk och handtvål (som redan nu börjar se tomt ut på vissa affärer)
Släpp det där med masker, det funkar inte, problemet med en mask, även de som har rätt skyddsnivå, är att det krävs kunskap i att ta av sig denna, gör du fel kommer detta innebära att du ökar din risk att sprida sjukdomen, att tillverka egna masker utan adekvat kunskap är lika farligt. Kirurgmasker är till för att hindra att kirurgen sprider sjukdomar, den hindrar inte att den du möter inte smittar dig.
Citera
2020-04-03, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PROPERREEL
Han som sköter sidan har insjuknat i corona (förmodligen)

Nej utan regionerna har börjat mörka siffrorna.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensknorrman
Men argumenterar du inte mot dig själv nu? Om din sambo måste stanna hemma för att arbetsplatsen stänger då förlorar hon ännu mer pengar. Mår hon bättre då? I den bästa av alla världar kan man argumentera att ekonomin inte får gå före allt annat, jag skulle vilja påstå att ekonomin och hälsan måste gå hand i hand och även går hand i hand. Håller med dig om att smink och strumpbyxor kanske inte borde vara prio ett just nu.
Jag skiter i ekonomin. Sånt löser sig senare. Vi har inget stort sparande utan vi får klara oss på grundlönen. Inga problem om vi måste.
Jag förstår att ekonomin för företagandet är viktigt, men just nu är det viktigare att stoppa spridningen.
Liv och hälsa måste gå före allt.

Företagen stänger inte för att hon skulle vara hemma men situationen blir så klart värre för de andra ju färre som jobbar och de vill hon inte ta på sig. Men blir hon sjuk kommer hon så klart att vara hemma.
Samtidigt håller jag mig hemma och vi träffar ingen annan än varandra sen ett par veckor. Våra föräldrar är äldre men dom har vi bara telefonkontakt med osv.

jag tycker att man ska stänga ner så mycket som möjligt i samhället. Runt påsk hade varit ett bra tillfälle då många ändå är lediga och skolorna stängda.
Spridningen har handlat om Stockholm i störst grad men efter påsk kommer de blomma ut rejält i övriga landet.
En stor del av vår befolkning lever på som vanligt trots rekommendationer. Vi drar bara ut på smittan och de kommer att göra att vi får begränsa vårta liv ännu längre än om vi strypt smittan hårdare under en kortare tid.
Folk borde uppmanas att ta ut sina semestrar redan nu. Hellre ha ett jobb att gå till i sommar än att ha sin semester kvar, samtidigt som vi stryper smittan.
Vår regering agerar för lamt!
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
I förhandsglimten till kvällens Skavlan så får vi veta att Tegnell får frågan om vem som är ansvarig om allt går åt skogen med Sverige göra-inget-strategi:

Hans svar: Folkhälsomyndighetens chef och statsministern är de enda som är ansvariga. Själv har han absolut inget ansvar för någonting, bedyrar Tegnell.
Citera
2020-04-03, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Norge:
2 - 50
1 - 44
31 - 39
30 - 32
29 - 26 - 4 dagar innan

Sverige:
2 - 308
1 - 239
31 - 180
30 - 146 - 3 dagar innan
29 - 110

Man räknar bara från samma dag om man påstår att dubbleringen går lika snabbt. Men det påstod inte jag.
Lägg ner för fan. Om vi räknar Norge från dag 14 och Sverige från dag 1 hur ser siffrorna (%-ökningen) ut då?
Ditt sätt att göra statistik.

Citera
Medlem
Jofs avatar
Företag har höjt pris och tar nu ockerpriser på hygienartiklar som handsprit.

Procurator Sverige AB ingår i OptiGroup-koncernen med säte i Mölndal, som enligt senaste årsredovisningen omsätter 1,3 miljarder kronor om året.

DN har sökt Procurator Sverige som hittills valt att inte kommentera höjningen.
Priset höjs med 914 procent.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/hojer-priset-pa-livsviktiga-produkter-med-914-procent/

"En av statens stora leverantörer av hygien- och städprodukter hävdar nu ”Force majeure” mot gällande ramavtal och höjer priserna med över 900 procent för en rad livsviktiga produkter – bland annat handsprit. Orsaken är den skriande efterfrågan i världen som får priserna att skena. "

Naturligtvis osolidariskt och omoraliskt. Borde vara straffbart också. I krigstid har dom riskerat att bli skjutna som förrädare.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Tack för svaret och tipset, jag ska kolla upp det eftersom jag kommer att vaccinera mig mot pneumokocker i dagarna.
Jag återkommer med vad det andra vaccinet hette så snart jag fått reda på det.
Ha en bra dag!

Pevenar 13 som jag tipsade dig om är den nyast mot Pneumokocker. Den skyddar mot 13 olika stammar av bakterien därav namnet. Den bästa medicinen som hittills tagits fram.

Lite restprodukter när jag googlade:

Vården räknar men att spara 60 000 - 200 000:- på varje utebliven lunginflammation. Min doktor tar 700:- om man betalar själv.
Citera
2020-04-03, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Det skulle vara intressant att se någon form av statistik i slutet på året vilka av alla som dött som mest sannolikt skulle ha dött oavsett. Många i Sverige skulle ju sannolikt räknats in i den statistiken även utan corona innan årets slut med tanke på ålder och multisjukdom.

Men sådan statistik kommer ju aldrig finnas, det är ju en omöjlighet. Men de flesta vet om att det är så.

Vem tror att Agda 85 år med kol skulle levt flera år till. Inte Regeringen iaf.

Kommer väl vara den absolut enklaste siffran att få fram. Överdödligheten för 2020-2023 är väl svaret på den frågan
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Alla som snackar om att Svenskar borde ha masker, det finns inga masker att köpa. Inte ens kirurgmasker går att få tag på, samma med handsprit. Är man nojig får man köra en halsduk och handtvål (som redan nu börjar se tomt ut på vissa affärer)

Citat:
Ursprungligen postat av svensknorrman
Släpp det där med masker, det funkar inte, problemet med en mask, även de som har rätt skyddsnivå, är att det krävs kunskap i att ta av sig denna, gör du fel kommer detta innebära att du ökar din risk att sprida sjukdomen, att tillverka egna masker utan adekvat kunskap är lika farligt. Kirurgmasker är till för att hindra att kirurgen sprider sjukdomar, den hindrar inte att den du möter inte smittar dig.

Det kan väl knappast va farligare att ha på sig en hemgjord mask än att inte ha nån mask alls?

Hur tänker du nu?
Citera
Medlem
Antalet coronarelaterade dödsfall i Spanien har nu ökat med 932 personer, till totalt 10 935 dödsfall i hela landet, uppger hälsoministeriet enligt Sky News. Det är andra dagen i rad som siffran överstiger 900 personer.

Antalet bekräftade fall har även ökat med 7 472 personer, till totalt 117 710 personer i hela landet. (Aftonbladet)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
932 döda i Spanien under det gångna dygnet. En marginell minskning jämfört med igår.

Totalt har 10935 avlidit och över 56 000 vårdats på sjukhus.

https://elpais.com/sociedad/2020-04-03/ultima-hora-y-noticias-del-coronavirus-en-directo.html
Jag delar din glädje över minskningen...
Citera
2020-04-03, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Nej utan regionerna har börjat mörka siffrorna.

Nej din idiot, dom har börjat presentera dödsfallen vid en tidpunkt varje dag istället för löpande.
Dom hinner inte med att presentera varje för sig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in