2020-04-03, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Ok. Det var ju en del kineser som hann lämna HubeiRegionen innan restriktioner infördes. Tror siffran 5 miljoner nämndes.

Men om en del av dessa kineser reste till U.S.A och norra Italien borde inte utbrottet börjat tidigare i Staterna?
Jag har funderat på det där. En faktor kan ha varit att man kom igång ganska sent med testning i USA.

Och nej jag hatar inte Trump eller USA, jag vill bara diskutera sakförhållanden.
Citera
2020-04-03, 02:57
Medlem
Kakap0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Japp, men också: Agera som om du själv vore assyptomatiskt smittad.

Jag börjar misstänka att en större andel än 5% är assyptomatisk smittade och att dessa är mera smittsamma än vad man tidigare trott.

Detta skulle dels förjlara den snabba spridningen och dels att smittan tagit sig in på bl.a Atendos äldreboenden, trots temperaturmätning och hälsodeklaration av alla deras anställda innan arbetsdagen. Chefen där uttalade sig i TV4 och trodde också på smitta ifrån assyptomatisk personal.

Även USA verkar vara inne på symptomfria smittade. Dock vet jag inte hur mycket vanliga munskydd kan skydda emot smitta ifrån vanlig utandningsluft. Dessutom måste då avståndet till den som bli smittad vara mindre än två meter Mer troligt är då att man bara vill få folk att känna sig mindre maktlösa när de är en del av vad som kommer att beskrivas som ett amerikanskt fiasko. (Nåja, il duce dumb-Trump kommer inte att beskriva det så).

Men kan någon förklara för mig hur ett icke högstaklassat munskydd skulle kunna rena utandningsluft, fine. Då köper jag ett sådana på apoteket och börjar använda, om de går att få tag på.

Finns inga munskydd att få tag på i Sverige, inte ens handsprit.

Dessutom att "Agera som om du själv vore assyptomatiskt smittad" fungerar inte för oss som jobbar i livsmedelsbutiker för att vi inte får något skydd + att vi hanterar kontanter, id kort etc från alla kunder, sitter framför alla som hostar, nyser och harklar sig framför oss rakt ut.

Vi inom livsmedel är dem som kommer ryka först när det blir extremt allvarligt.
Citera
2020-04-03, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Ja tror nog också att de på sin höjd kommer att stoppa färjorna, men mer blir det nog inte.
En ny uppmaning till påskkärringarna kanske på sin höjd och lite fler förmaningar med allvarlig röst.
"Tänk efter en extra gång om du verkligen måste resa."
Jag har inga stora förhoppningar på nåt annat. De är nog helt enkelt kört...

Vet inte om ni varit på Gotland ngn gång, jag har varit där mkt, kan samlas många fastlandsturister på en gång, samtidigt som sjukhuset ser vääääldigt litet ut (aldrig varit inne där men). Där tror jag (tyvärr) regeringen tänker mkt på sitt anseende och rubriker ( " 25 Dödssjuka Stockholmare fast på Gotland - får ej vård) ....

Alternativ förklaring kan vara att styrande på Gotland har pressat regeringen till max. Gotlänningar kan vara rätt tuffa när det väl gäller...
Citera
2020-04-03, 03:00
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakap0
Finns inga munskydd att få tag på i Sverige, inte ens handsprit.

Dessutom att "Agera som om du själv vore assyptomatiskt smittad" fungerar inte för oss som jobbar i livsmedelsbutiker för att vi inte får något skydd + att vi hanterar kontanter, id kort etc från alla kunder, sitter framför alla som hostar, nyser och harklar sig framför oss rakt ut.

Vi inom livsmedel är dem som kommer ryka först när det blir extremt allvarligt.
Så har det inte varit i andra länder?

Säg åt dem. Mycket enkelt.

Sätt upp en skylt. Är du sjuk ber vi dig att respektera butiken och istället återkomma när du är frisk igen.
Citera
2020-04-03, 03:01
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Lite citat kanske? Experter tror att även personer genom att bara andas och prata kan smitta. Alltså inte bara av host, och nysningar utan via andningen. Mer troligt inomhus då andningen stannar i luften medan utomhusluften då passerar på ett annat sätt. Nu rekommenderas amerikanare att bära munskydd i New York.

Jag vill veta mer och jag orkar inte ta in allt snart med vad alla säger och hur det ändras varenda dag. Kan ingen jävel konstatera något för en gång skull?

Jag har också läst om det du skriver. Såg ett reportage på CNN om just det du skriver.
Det är tydligen inte enbart genom hosta och nysning. Utan även i utandningen.
Kanske det är därför det sprids så fort över hela världen. Du behöver bara gå in i ett rum så blir du smittad utav luften om någon smittad befinner sig i rummet. Ännu värre är att den som inte känner något symtom kan vara smittad och går omkring med virusbomber.
Tycker det ser ut som alla är smittade mer eller mindre.
Citera
2020-04-03, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Vet inte om ni varit på Gotland ngn gång, jag har varit där mkt, kan samlas många fastlandsturister på en gång, samtidigt som sjukhuset ser vääääldigt litet ut (aldrig varit inne där men). Där tror jag (tyvärr) regeringen tänker mkt på sitt anseende och rubriker ( " 25 Dödssjuka Stockholmare fast på Gotland - får ej vård) ....

Alternativ förklaring kan vara att styrande på Gotland har pressat regeringen till max. Gotlänningar kan vara rätt tuffa när det väl gäller...

Hade jag bott på Gotland hade jag KRÄVT att alla färjor, både till och från, ska stoppas. Hoppas verkligen de är tuffa nu när det gäller. De kommer inte klara en pandemi på ön då det kommer krossa de 3 vårdcentralerna som finns på Gotland.
Citera
2020-04-03, 03:04
Medlem
Kakap0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FejkEmran
Så har det inte varit i andra länder?

Säg åt dem. Mycket enkelt.

Sätt upp en skylt. Är du sjuk ber vi dig att respektera butiken och istället återkomma när du är frisk igen.

Har beställt handsprit i en månad nu manuellt, får ingenting..
Till slut kom en kille från en annan butik och gav oss en flaska som vi snålade med i 3 veckor.
Inget händer, får inte ens något svar om när vi får plexiglas eller handsprit, får inte ens svar OM vi kommer få det, gått en vecka nu utan någon ny info.

Skyltar får vi enbart sätta upp om den högsta ledningen godkänner det/bestämmer själva om att sätta upp sådana skyltar.
Citera
2020-04-03, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungen101
Inte bara det vi hade 3 månader på oss att förbereda men kan säga redan nu Sveriges regering visste detta men ekomin var viktigare vilket vi märker nu.

Du ser på ringklockan uppe i högra hörnet.

Ja den långa tiden man har haft på sig att förstå och analysera detta, är absurd.. även om man mot förmodan hade några dåliga dagar på jobbet (alla 400 nånting personer på FHM?) i början, så... När det första fallet kom till Sverige, OCH man dessutom märkte första tecknen på spridning.... Där hade man haft en ypperlig möjlighet att agera snabbt med karantän, prover m.m. Det är ju lättare medan det är 30-40 pers kanske, än sedan när det är ute i alla avkrokar..

(Tack, jag har dock aldrig fått ngn sådan notifikation på inlägg som du nämner, får försöka kolla inställningar)
Citera
2020-04-03, 03:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Japp, men också: Agera som om du själv vore assyptomatiskt smittad.

Jag börjar misstänka att en större andel än 5% är assyptomatisk smittade och att dessa är mera smittsamma än vad man tidigare trott.

Detta skulle dels förjlara den snabba spridningen och dels att smittan tagit sig in på bl.a Atendos äldreboenden, trots temperaturmätning och hälsodeklaration av alla deras anställda innan arbetsdagen. Chefen där uttalade sig i TV4 och trodde också på smitta ifrån assyptomatisk personal.

Även USA verkar vara inne på symptomfria smittade. Dock vet jag inte hur mycket vanliga munskydd kan skydda emot smitta ifrån vanlig utandningsluft. Dessutom måste då avståndet till den som bli smittad vara mindre än två meter Mer troligt är då att man bara vill få folk att känna sig mindre maktlösa när de är en del av vad som kommer att beskrivas som ett amerikanskt fiasko. (Nåja, il duce dumb-Trump kommer inte att beskriva det så).

Men kan någon förklara för mig hur ett icke högstaklassat munskydd skulle kunna rena utandningsluft, fine. Då köper jag ett sådana på apoteket och börjar använda, om de går att få tag på.
Asymtomatisk smittare är mer än 30 % Munskydd skyddar lite men bättre än ingenting. Om man är sjuk eller asymtomatisk smittare munskydd mycket viktigt. Samtidigt man rör inte näsa , ögon och mun om man har munskydd. Mycket viktigt att hålla minst 2 meter avstånd. Tvätta händerna ofta och rätt sätt.
Citera
2020-04-03, 03:16
Medlem
Nico77s avatar
Hej allihop.

Har inte skrivit i tråden tidigare. Men har hört att en stor del av de som dött som en följd av Covid-19 här i Sverige har anknytning till Afrka. Kan det vara så att de har en underliggande sjukdom?

Vad jag menar med det är att när jag var yngre så visade man ofta på nyheterna olika svältkatastrofer i Afrika.

Kan det vara så att dessa återkommande problem med näring har byggt in någon form av svaghet i deras genpool vad gäller immunförsvaret?
Citera
2020-04-03, 03:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ja den långa tiden man har haft på sig att förstå och analysera detta, är absurd.. även om man mot förmodan hade några dåliga dagar på jobbet (alla 400 nånting personer på FHM?) i början, så... När det första fallet kom till Sverige, OCH man dessutom märkte första tecknen på spridning.... Där hade man haft en ypperlig möjlighet att agera snabbt med karantän, prover m.m. Det är ju lättare medan det är 30-40 pers kanske, än sedan när det är ute i alla avkrokar..

(Tack, jag har dock aldrig fått ngn sådan notifikation på inlägg som du nämner, får försöka kolla inställningar)
Det hade inte hjälpt ett dugg.
Citera
2020-04-03, 03:18
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakap0
Har beställt handsprit i en månad nu manuellt, får ingenting..
Till slut kom en kille från en annan butik och gav oss en flaska som vi snålade med i 3 veckor.
Inget händer, får inte ens något svar om när vi får plexiglas eller handsprit, får inte ens svar OM vi kommer få det, gått en vecka nu utan någon ny info.

Skyltar får vi enbart sätta upp om den högsta ledningen godkänner det/bestämmer själva om att sätta upp sådana skyltar.
Ring dem. Ingen butik har antagligen tänkt på det först nu när jag skriver att de behöver sätta upp en lapp om att människor som är sjuka ska respektera butiken och dess anställda som kunder och återkomma när de är friska istället. Problemet löst. Sedan säger ni till. Klarar jag av att göra det i butiker som inte ens arbetar i dem, ska de anställda kunna göra det under en pandemi. Människor förväntar sig inte det. Medelålders kvinnor blir som små gnälliga barn eftersom de krymper av förvåning. Man säger till trevligt såklart. Jag kommer iallafall sluta. Tror folk förstår nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in