2020-04-03, 02:40
Medlem
severustheemperors avatar
Förklarar delvis varför sjukvårdpersonal blir sjuk trots vist skydd

Electron micrographs of negative-stained 2019-nCoV particles were generally spherical with some pleomorphism (Figure 3). Diameter varied from about 60 to 140 nm. Virus particles had quite distinctive spikes, about 9 to 12 nm,

Diameter Sars 2 cov 60nm = 0.06um

Tex N95 - Removes 95% of all particles that are at least 0.3 microns in diameter
FFP3 - 99% of all particles measuring up to 0.6 μm

Litet virus. Stora hål i mask.
Citera
2020-04-03, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av new2011
Därför dör många sjukvård personal i Italia
Ja det är ju bara en hypotes men jag ville bara dela med mig av mina funderingar.
Citera
2020-04-03, 02:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Nya Zeelands premiärminister Jacinda Ardern gav det bästa rådet jag hört:

”Agera som att alla du möter är smittade”!

Vi som har koll började göra det redan i februari.
Citera
2020-04-03, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Debuten av SARS-CoV-2 timade med det Kinesiska nyåret.

Men naturligtvis spelar många andra faktorer in. Exempelvis den höga andelen invånare i riskgrupper, i USA.

Och naturligtvis det du tar upp.

Ok. Det var ju en del kineser som hann lämna HubeiRegionen innan restriktioner infördes. Tror siffran 5 miljoner nämndes.

Men om en del av dessa kineser reste till U.S.A och norra Italien borde inte utbrottet börjat tidigare i Staterna?
Citera
2020-04-03, 02:44
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1X2Helgardera
Har ingen lust att prenumerera. Kan du ge en sammanfattning?

Har ingen prenumeration. Kan endast läsa det som du kan där.
Citera
2020-04-03, 02:45
Medlem
IQ-145s avatar
Reportage om Sverige på Fox strax.
Citera
2020-04-03, 02:47
Medlem
kungen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Vi som har koll började göra det redan i februari.

Februari ? Jag började i december att ta det på allvar. Som tur var har jag allt jag behöver då jag alltid varit en seriös bunkrare. Behövde bara köpa till mig en bra mask men de gjorde jag i december innan allt tog slut. Då pratar vi om dyra maskar och dräkt.
Citera
2020-04-03, 02:48
Medlem
Kakap0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Arbetar du i livsmedelsbutik?
Min sambo arbetar i detaljhandeln och måste fortfarande arbeta helt oskyddad. Det ska testas smink, parfymer, demonstreras husgeråd och provas kläder medan man hostar och snorar.
De som jobbar måste arbeta som vanligt. Inga skydd varken på kroppen eller i kassan. Handsprit har dom inte haft på flera veckor.
Förstår inte varför man ska ut och köpa strumpbyxor och smink när man är sjuk och ska hålla sig hemma.
Halva personalstyrkan är hemma sjuka och till helgen måste dom börja ringa in personal från andra varuhus.
Helt galet att de ens är öppet i köpcentrum fortfarande...

Ja i livsmedelsbutik, vi har samma situation som din sambo.
Inget skydd överhuvudtaget och som sagt handspriten har varit slut i flera veckor.
Kollegor sjukskriver sig och vabbar som galningar varenda vecka etc.
Citera
2020-04-03, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Ännu en intelligent person som skriver till Aftonbladet:
Finns denna virus på riktigt? Isf. är den som vanlig influensa som vi har varje år, eller farligare? Jag känner mig jätte oroligt, men visa säger att det är lika dant som varje år, bara att media blosset up extra mycket just i år. Vad ska jag tro på? Är verkligen oroligt därför hoppas jag att ni kan förklara för mig om vem jag ska tro på, behöver jag ta det på allvar? Magdalena

Hoppas hon har någon diagnos som försvar...

Någon!? Jag ber till högre makter att det är minst 4 diagnoser där.
Folk som tror att detta är en "vanlig influensa" är helt hjärndöda. Folk dör som flugor runt om i Europa och dårar sitter och frågar om det handlar om en "vanlig influensa"
Citera
2020-04-03, 02:52
Medlem
Kakap0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ-145
Reportage om Sverige på Fox strax.

Fan missade reportaget precis, hann du med att få lite info om vad dem sa om oss?
Citera
2020-04-03, 02:53
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Nya Zeelands premiärminister Jacinda Ardern gav det bästa rådet jag hört:

”Agera som att alla du möter är smittade”!

Japp, men också: Agera som om du själv vore assyptomatiskt smittad.

Jag börjar misstänka att en större andel än 5% är assyptomatisk smittade och att dessa är mera smittsamma än vad man tidigare trott.

Detta skulle dels förklara den snabba spridningen och dels att smittan tagit sig in på bl.a Atendos äldreboenden, trots temperaturmätning och hälsodeklaration av alla deras anställda innan arbetsdagen. Chefen där uttalade sig i TV4 och trodde också på smitta ifrån assyptomatisk personal.

Även USA verkar vara inne på symptomfria smittade. Dock vet jag inte hur mycket vanliga munskydd kan skydda emot smitta ifrån vanlig utandningsluft. Dessutom måste då avståndet till den som bli smittad vara mindre än två meter Mer troligt är då att man bara vill få folk att känna sig mindre maktlösa när de är en del av vad som kommer att beskrivas som ett amerikanskt fiasko. (Nåja, il duce dumb-Trump kommer inte att beskriva det så).

Men kan någon förklara för mig hur ett icke högstaklassat munskydd skulle kunna rena utandningsluft, fine. Då köper jag ett sådana på apoteket och börjar använda, om de går att få tag på.
Senast redigerad av Ola Schubert 2020-04-03 kl. 03:36.
Citera
2020-04-03, 02:57
Medlem
[quote=kansascityshuffle|71023103]
Citat:
Ursprungligen postat av new2011

Det är bestraffningen för att vi har det så bra och hoppas att nån annan ska lösa problemen.
Det är inte raketforskning att lista ut att nån inte är som oss.

Man kan scanna hjärnor men det är att ta i. Men vi vill ju inte att såna människor ska ha sånt stort ansvar, för de äventyrar andra människors liv i större omfattningar. De bryr sig inte, men får däremot en kick av det.

Thank god att de inte är piloter eller liknande. De saknar tålamod.

Ta t.ex Dan Eliasson som hoppar fritt mellan stora myndigheter och bränner ner landet. Kolla valfri intervju och låt dig häpnas av det du ser. Han gör extremt många gester/ansiktsuttryck på kort tid som inte matchar nån form av genuin mänsklighet. Han ska ha tvångströja på sig.

Tyvärr drogar de Svenska folket med manipulation. De har tystat folket och styr som lammflock . Folket är mycket naiv Ingen protest. Hoppas öppnar Cronan folkets ögon och leder till bättre samhälle.
Jag blir mycket ledsen och arg att se många människor vill bli av med gamla och sjuka för att deras ekonomi ska inte bli sämre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in