Citat:
Ursprungligen postat av pangkaka
Alltså, jag jobbar åt ett byggföretag, har lärlingstid kvar. Är på pappret anställd tills slutet av nästa månad, men kommer att bli längre än det, hur länge vet jag dock inte.
Men vi inom bygg har lärlingstid, 65%, 75% 88% är trappstegen och sen fullbetald. Jag kommer att gå upp i ett av dessa steg innan jag blir uppsagd.
Är det något jag ska informera akassan om? För att få lite mer av akassan, den baseras ju på lönen som jag har förstått?
Ifall jag måste leva på den såattsäga. Jag vill ju inte det, jag vill ju jobba så mkt jag kan, men inom betongbranschen är det inte så lätt... som jag skrev i en annan tråd, man har ju hört talas om dom som är sesongsarbetare hela livet.
Vet att hälften på flashback är idioter så måste väl förtydliga
Jag vill inte leva på akassa, men kanske kommer att bli tvungen att göra det ett par månader i vinter, är ingen bidragsparasit
Citat:
Ursprungligen postat av pangkaka
Till kassamannen Jag har alltså inte jobbat ett halvår/år åt ett företag inom bygg men ändå betalt avgiftet osv för det i ca 4 år.
Vafan, akassan har väl inte med det att göra, sålänge jag betalar och jobbar?
Återigen, så länge du jobbar så behöver du INTE rapportera lön till kassan. När du söker ersättning kommer din lön att framgår på arbetsgivarintyget och kassan kommer räkna ut en genomsnittlig lön som du haft under den senaste 12 måndersperioden.
Så länge du jobbat med annat så är det lugnt. Har du pillat naveln i ett halvår/år så kan det vara kört men har du jobbat med annat så man man ju räkna med det arbetet också.