2011-08-20, 01:45
Medlem
Till kassamannen Jag har alltså inte jobbat ett halvår/år åt ett företag inom bygg men ändå betalt avgiftet osv för det i ca 4 år.

Vafan, akassan har väl inte med det att göra, sålänge jag betalar och jobbar?
Citera
2011-08-20, 02:56
Medlem
A-kassan beräknas ju även på hur många timmar du arbetat i snitt.

Tex om du jobbat 80% i ett år med en lön som överstiger taket i A-kassan så kommer du att få max ersättning per dag... men du kommer bara få betalt för 4 dagar i veckan (80%) istället för 5.
Senast redigerad av Dolk 2011-08-20 kl. 02:56. Anledning: korrigera stavfel
Citera
2011-08-20, 11:04
Medlem
wildhorsess avatar
Delar man uppfattningen att det finns en given motsättning mellan arbetsgivar- och arbetstagarintresset bör man verka för att bilda en lokal fackförening på arbetsplatsen för att om möjligen kunna påverka och utöva inflytande över besluten. Det förutsätter naturligtvis medlemskap i ett förbund.

Visst kan förbundsmedlemskap enbart ses som en rättskyddsförsäkring i de fall arbetsgivaren bryter mot reglerna eller som ett ekonomiskt alternativ till den privata försäkringsmarknaden, - men varför nöja sig med det och inte utnyttja medlemskapet fullt ut?
Citera
2011-08-20, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pangkaka
Alltså, jag jobbar åt ett byggföretag, har lärlingstid kvar. Är på pappret anställd tills slutet av nästa månad, men kommer att bli längre än det, hur länge vet jag dock inte.

Men vi inom bygg har lärlingstid, 65%, 75% 88% är trappstegen och sen fullbetald. Jag kommer att gå upp i ett av dessa steg innan jag blir uppsagd.

Är det något jag ska informera akassan om? För att få lite mer av akassan, den baseras ju på lönen som jag har förstått?

Ifall jag måste leva på den såattsäga. Jag vill ju inte det, jag vill ju jobba så mkt jag kan, men inom betongbranschen är det inte så lätt... som jag skrev i en annan tråd, man har ju hört talas om dom som är sesongsarbetare hela livet.
Vet att hälften på flashback är idioter så måste väl förtydliga

Jag vill inte leva på akassa, men kanske kommer att bli tvungen att göra det ett par månader i vinter, är ingen bidragsparasit

Citat:
Till kassamannen Jag har alltså inte jobbat ett halvår/år åt ett företag inom bygg men ändå betalt avgiftet osv för det i ca 4 år.

Vafan, akassan har väl inte med det att göra, sålänge jag betalar och jobbar?

Återigen, så länge du jobbar så behöver du INTE rapportera lön till kassan. När du söker ersättning kommer din lön att framgår på arbetsgivarintyget och kassan kommer räkna ut en genomsnittlig lön som du haft under den senaste 12 måndersperioden.

Så länge du jobbat med annat så är det lugnt. Har du pillat naveln i ett halvår/år så kan det vara kört men har du jobbat med annat så man man ju räkna med det arbetet också.
Citera
2011-08-20, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kassamannen
Återigen, så länge du jobbar så behöver du INTE rapportera lön till kassan. När du söker ersättning kommer din lön att framgår på arbetsgivarintyget och kassan kommer räkna ut en genomsnittlig lön som du haft under den senaste 12 måndersperioden.

Så länge du jobbat med annat så är det lugnt. Har du pillat naveln i ett halvår/år så kan det vara kört men har du jobbat med annat så man man ju räkna med det arbetet också.

Fan vad skönt att höra. Har inte varit arbetslös en dag på över ett år, var bara att jag jobbade inom livs ett år som gjorde mig orolig om jag kommer att få ut nå på akassan den dagen jag blir arbetslös eftersom jag är med i byggnads akassa.
Men jobbar som sagt inom bygg nu igen så
Citera
2011-08-20, 18:41
Medlem
Citat:
Fan vad skönt att höra. Har inte varit arbetslös en dag på över ett år, var bara att jag jobbade inom livs ett år som gjorde mig orolig om jag kommer att få ut nå på akassan den dagen jag blir arbetslös eftersom jag är med i byggnads akassa.
Men jobbar som sagt inom bygg nu igen så

Nej då är det ingen fara, det spelar som sagt ingen roll att du jobbat med annat så länge du jobbat.
Citera
2011-08-20, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kassamannen
Nej då är det ingen fara, det spelar som sagt ingen roll att du jobbat med annat så länge du jobbat.

Härligt! Får tacka så mkt för hjälpen
Citera
2011-08-22, 15:10
Medlem
MachoAlgs avatar
Mysteryshoper + A-kassa?

Tjenare. Är det någon som vet hur det funkar om man ska ''arbeta'' som Mysteryshoper och samtidigt gå på A-kassa?

Har blivit erbjuden några uppdrag som mysteryshoper och går i nuläget på A-kassa. Skulle det bli något strul med A-kassan då dem verkar vara VÄLDIGT noga med arbetsgivar intyg osv...
Citera
2011-08-22, 16:17
Medlem
frosses avatar
Du kan inte jobba som mystery shopper och samtidigt gå på A-kassa nej.
Citera
2011-08-22, 16:39
Medlem
MachoAlgs avatar
Okej, inte ens om man bara gör några få uppdrag? Typ 2 i månaden?
Citera
2011-08-22, 16:41
Medlem
brewslees avatar
Vadan dessa citationstecken kring ordet arbetar? Det är väl ett jobb som alla andra?
Citera
2011-08-22, 16:51
Medlem
MachoAlgs avatar
Kallar inte att göra några få uppdrag i månaden som ett arbete
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in