2020-04-02, 14:30
Medlem
Min-Mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mandis96
Hur blir det med oss som fått uppsägningstid på 3 månader och som inte ansökt a kassa förens nyligen? Körda?

Svar nej. Kvalifikationstiden är 3 månader nu, inte ett år.

Så har du jobbat de senaste 12 månaderna kommer du också få full akassa när du fullgjort kvalifikationstiden.
Citera
2020-04-02, 14:36
Medlem
Henssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ska vi även hjälpa alla illegala papperslösa invandrare som blivit arbetslösa nu?

Får man jobba utan tillstånd?
Nej. Du får inte jobba, kan dömas till böter för att du gör det. Därutöver har du inte rätt att vistas i landet och kommer att utvisas om det upptäcks. Eller har du önskemål om att jobba svart? Hur ser din situation ut?
Citera
2020-04-02, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Min-Mamma
Svar nej. Kvalifikationstiden är 3 månader nu, inte ett år.

Så har du jobbat de senaste 12 månaderna kommer du också få full akassa när du fullgjort kvalifikationstiden.

Ok tack, så jag kan vara arbetslös under tiden jag söker efter ersättning bara jag jobbat senaste 12 månaderna? Jag trodde man behövde vara under uppsägningsperioden för att få ansöka?
Citera
2020-04-02, 15:02
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hensson
Får man jobba utan tillstånd?
Nej. Du får inte jobba, kan dömas till böter för att du gör det. Därutöver har du inte rätt att vistas i landet och kommer att utvisas om det upptäcks. Eller har du önskemål om att jobba svart? Hur ser din situation ut?

Jag är permiterad från min timanställning till 1 juli och inte med i fack och A-kassa.

Själv då?
Citera
2020-04-02, 15:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Min-Mamma
Öppet medlemsskap/kvalifikationstid sänkt till 3 månader. Dock beräknas fortfarande dagpenningen på inkomst ett år tillbaks.

Så vad innebär det i praktiken? En nyligen sparkad 20 åring, vad skulle han/hon få som aldrig varit med i a kassan?
Citera
2020-04-02, 15:32
Medlem
Henssons avatar
Citat:
Jag är permiterad från min timanställning till 1 juli och inte med i fack och A-kassa.

Själv då?

Tråkigt att höra. Jag jobbar, dock inne på vecka 4 hemifrån.
Citera
2020-04-02, 15:52
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Tråkigt att höra. Jag jobbar, dock inne på vecka 4 hemifrån.

Ingen fara för min del! Men det är nog många som fått sig en tankeställare nu!
Citera
2020-04-02, 16:10
Medlem
Henssons avatar
Citat:
Ingen fara för min del! Men det är nog många som fått sig en tankeställare nu!
Man får hoppas det. Har du fått det?
Citera
2020-04-02, 16:22
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Man får hoppas det. Har du fått det?

Nix! Jag står mitt kast! Har en buffert så jag klarar mig några år ...

Sedan är det ju inte bara att ta ut A-kassa, det är väl en massa dribbel med arbetsförmedlingen och sådan också!

Hade jag inte haft mitt på det torra så hade jag garanterat varit med i A-kassan!
Senast redigerad av Ringhals3 2020-04-02 kl. 16:46.
Citera
2020-04-02, 18:33
Avslutad
Citat:
Staten har faktiskt andra inkomster än skatter! De ger tex ut obligationer och får utdelning från sina bolag!

Det är en klassisk missuppfattning att alla ofentliga medel är skattepengar!

Visst är det så, men det är en försvinnande liten andel och är inte med i statsbudgeten. Det finns även statlig produktion som exporteras, men även det är struntsummor relativt sätt och är inte direkt det Sverige tjänar pengar på.
Citera
2020-04-02, 19:28
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Det är så klart tudelat när precis dom människorna du pratar om helt plötsligt skall ta del av allting som vi har byggt upp. Det gäller ju även i vanliga fall eftersom även icke organiserade faller in under kollektivavtalen.

Jag tycker givetvis att det är positivt att dom i alla fall kommer att bidra under en kort tid och det är bra om facken har mycket medlemmar inför avtalsförhandlingarna som preliminärt skall börja i oktober. Men jag vet också hur dessa snyltare funkar, så fort stormen har lagt sig så kommer dom gå ur.

Facken borde införa karenstid på nya medlemmar under en sådan här tid. Alltså att man blir bunden till exempel under sex månader. Vet att vårdförbundet hade det så för ett tiotal år sedan när sjuksköterskerna stred för sina rättigheter.
Citera
2020-04-02, 19:35
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
jag är kluven. Visserligen vill jag att folk som har det svårt skall få hjälp. Men å andra sidan har jag i massor av år betalat bade fack och A-kassa. Men så skall plötsligt vem som helst kunna surfa på denna "förmån". Som landet ser ut nu och så fort som saker och ting ändras, så kan det mycket väl vara så att när jag blir arbetslös om några månder så finns inte en spänn kvar i kassan.

Dina kollegor som inte är med i facket surfar på dina surt förvärvade slantar varje dag. Låt dom höra det. Vem fan kommer till en fest utan öl och dricker upp polarnas bärs samtidigt som man hånflinar och säger "fan vad dumma ni är som betalar för ert och mitt dricka".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in