2020-04-02, 17:48
Medlem
Bostadsmarknaden kommer svänga nedåt tack vare att så många på kort tid blir utan arbete. Ökar arbetslösheten med närmare miljonen som jag tror så spelar politikernas göranden noll och ingen roll.

Dom flesta köper inte ny bostad om ekonomin är osäker. Sparande och ev amorteringar ökar kraftigt.

Senare när krashen är ett faktum kommer mer pengar in i systemen samtidigt som pandemin avtar. Då kommer också inflationen stiga kraftigt. (tror man kommer testa helikopterpengar i sverige)
Citera
2020-04-02, 18:42
Medlem
Har vi börjat se någon effekt än med lägre priser?
Citera
2020-04-02, 19:36
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Har vi börjat se någon effekt än med lägre priser?

Nej. Har varit på några visningar, samtliga går upp efter budgivningarna. Hade en lägenhet som gick lite under men den var i Sollentuna och var lite udda fågel som lägenhet.
Citera
2020-04-02, 20:41
Medlem
Aritzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handkrem
Jag säger inte att man inte kan tjäna pengar på att bo i sin bostad. Det jag säger är att det är en rätt skev inställning att ha. "Här ska jag bo nu och genom att jag bor här kommer jag tjäna massa pengar".

Jag var spekulant på ett hus här i veckan på vår lilla ort. Jag hoppade av ganska tidigt då priset skenat som attans. Utgångspris 1.7, nuvarande högsta bud 2.5. Jag ser samma mönster på flera bostäder här, de fortsätter skena trots corona. Jag är inte rädd för att köpa nu.

Edit: Det verkar dock som du har en sund inställning, du vill köpa för det känns bra och du vill bo där. Hur har det gått? Blev det köp?

Nej jag förstår dig. Jag tänker också lite så men jag samtidigt tänker jag om man ändå ska köpa en bostad försök och ha iåtanke att man får en liten vinst av det sen när man säljer om några år till nästa objekt.

Jag har ju tänkt och bo i mitt i minst 2-3 år.

Ja!! Jag köpte en som jag verkligen verkligen ville ha tillsammans med tjejen. Det var OK pris, några vänner säger jag borde väntat men några andra säger det va bra. Jag tänkte ju också att jag ska trivas i den inte bara ta en lägenhet bara för marknaden är dålig.
Citera
2020-04-02, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aritzo
Nej jag förstår dig. Jag tänker också lite så men jag samtidigt tänker jag om man ändå ska köpa en bostad försök och ha iåtanke att man får en liten vinst av det sen när man säljer om några år till nästa objekt.

Jag har ju tänkt och bo i mitt i minst 2-3 år.

Ja!! Jag köpte en som jag verkligen verkligen ville ha tillsammans med tjejen. Det var OK pris, några vänner säger jag borde väntat men några andra säger det va bra. Jag tänkte ju också att jag ska trivas i den inte bara ta en lägenhet bara för marknaden är dålig.

Beror på ekonomisk situation också.

Har man marginaler och känner att man verkligen behöver något nu kan jag förstå om man handlar. Att köpa första bostad med topplån är däremot verkligen inte att rekommendera i rådande situation.
Senast redigerad av Mafia 2020-04-02 kl. 21:14.
Citera
2020-04-02, 21:18
Medlem
Aritzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Beror på ekonomisk situation också.

Har man marginaler och känner att man verkligen behöver något nu kan jag förstå om man handlar. Att köpa första bostad med topplån är däremot verkligen inte att rekommendera i rådande situation.

Exakt det jag gjorde, och det handlar om att man gifter sig senare i år och måste ha bostad. Hade det inte varit det så hade jag nog väntat.
Citera
2020-04-02, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Samtidigt...
https://www.hemnet.se/artiklar/bostadsmarknaden/2020/04/01/osakerhet-praglar-bostadsmarknaden

Det är snart påsk, hur brukar marknaden reagera kring påsk och ser ni någon skillnad i år?
– Vanligtvis brukar det komma en liten nedgången i utbudet inför påsken men så har inte varit fallet hittills i år. Utbudet har fortsatt rakt uppåt. Sannolikt har oron för coronaviruset gjort att många skyndat på sin bostadsaffär av rädsla för att läget ska förvärras framöver. Om trenden håller i sig finns det mycket som talar för att vi kommer att se ett rekordstort utbud några veckor efter påsk.

Ahh det finns ju ett litet säsongsbeteende här.. Utbudsdroppets storlek runt påsk var:

2014 ~-500
2015 ~-700
2016 ~600 (påsken var veckan 12 raset var från v11->v12)
2017 ~-700 (påsken var v15 raset mellan 14->15)
2018 ~?? lite oklart för utbudet sjönk från v7->v12 för att stiga något mellan v12->13 d.v.s. under påsken
2019 ~-600
2020 lite skillnad mot vissa år med stigande utbud dock har dippen som det pratas ibland inträffat från veckan innan påsk och påskveckan. Kanske har att göra med hur loven ligger för större regioner? (spekulerar). Hur som kan trendbrottet inte fullt säkras förrän i slutet på nästa vecka baserat på föregående års mönster.

https://www.hemnet.se/statistik/property_supply?utf8=%E2%9C%93&journalist_form%5Bp roperty_type%5D=CO_OP&journalist_form%5Brooms%5D=0 &journalist_form%5Blocation_ids%5D=17691&journalis t_form%5Btime_unit%5D=WEEK&commit=Visa+statistik&j ournalist_form%5Bmeasurement%5D=property_supply&fo rmat=html
Citera
2020-04-02, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Nej, Italien har inte toppat. Alldeles för tidigt att konstatera.

Jag refererade till antalet nya fall per dag. Där har vi ett trendbrott mot en fallande trend.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/italy/

Det innebär inte att totala antalet totalt sjuka eller döda per dag har toppat förstås (än).
Citera
2020-04-02, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Sveriges regering både under moderaterna och socialdemokraterna har ju manipulerat statistik för arbetslösheten nått otroligt.

Lite kul att se alla säga " man kan inte lita på siffror från Kina ".

Inte fan kan man lita på siffror från Sverige om ni skulle tro det.

Är du inskriven i något program, eller jobbar nån timme eller nått annat flum så är du inte arbetslös enligt svenska statens statistik.

Konstigare än så är det inte. Mörkertalen är nog enorma då otroligt många jobbar svart inom just de branscher som drabbats hårdast, förutom kanske flyg.

Men det är som sagt svårt att säga när det inte finns tillförlitlig information från något håll.

Ahh du beskriver den klassiskt socialdemokratiska paradgrenen att trixa med siffrorna lite. (nu var väl moderaterna marginellt bättre..)
Citera
2020-04-02, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Jag refererade till antalet nya fall per dag. Där har vi ett trendbrott mot en fallande trend.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/italy/

Det innebär inte att totala antalet totalt sjuka eller döda per dag har toppat förstås (än).

Antalet nya fall beror i så stor utsträckning på hur många man testar så det är inte vidare intressant faktiskt.

Nu måste man inte testa alla som där heller men är övertygad att man har bättre koll på de.som för än allmänheten i sin helhet.
Citera
2020-04-02, 22:44
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Ahh du beskriver den klassiskt socialdemokratiska paradgrenen att trixa med siffrorna lite. (nu var väl moderaterna marginellt bättre..)
Japp! Och ja, moderaterna gjorde samma sak!

Jag misstänker att jag själv inte varit i arbetslöshets-statistiken, då jag nästan aldrig varit inskriven eller bett om hjälp på något sätt.

Försökt lösa det själv mestadels.

Jag menar, vad är ens meningen med att ha statistik om den bara ska missbrukas för politiska poäng?

Många menar att statistik inte ljuger, kanske inte, men dom som basar över statistiken gillar att lämna ute vissa saker eller göra "fel" för att det ska få "rätt" effekt.
Citera
2020-04-02, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Antalet nya fall beror i så stor utsträckning på hur många man testar så det är inte vidare intressant faktiskt.

Nu måste man inte testa alla som där heller men är övertygad att man har bättre koll på de.som för än allmänheten i sin helhet.

du menar att man testar färre nu än förut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in