2020-04-02, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
du menar att man testar färre nu än förut?

Mycket möjligt. Om du ser Sveriges siffror i jämförelse med andra så beror inte dessa på att vi har högre dödlighet utan att vi testar färre.
Citera
2020-04-03, 10:05
Medlem
tartars avatar
Några faktorer

• Korttidspermitteringarna övergår till varsel = Korthuset rasar
• Corona kvar över sommaren och rekordhögt utbud under sämsta säljperioden = Krash
• PrisStatistiken för Mars offentliggörs = Mediabaisse
Citera
2020-04-03, 10:24
Medlem
Har letat hus i ungefär 1,5-2år och har nu hittat ett som jag gillar väldigt mycket. Huset kostar ungefär 2 miljoner. Borde jag avstå?
Citera
2020-04-03, 11:30
Medlem
tartars avatar
Ny info nyss

"Det har varit en dramatisk utveckling den senaste månaden. Det är nu en bra bit över varannan bostadsköpare som tror på sjunkande priser och endast en av tio som tror priserna ska gå upp. Det speglar också vad som hänt i samhället och ekonomin i övrigt, med stor oro för vad som sker och svårigheter att veta hur stora effekter coronaviruset kommer att få", säger Hemnets analytiker Erik Holmberg till Nyhetsbyrån Direkt.

Bland besökarna på Hemnet som planerar att köpa bostad minskar andelen som tror på stigande bostadspriser de närmaste sex månaderna till endast 10 procent i april från 16 procent i en extrainsatt köparbarometer i mitten av mars och 33 procent för en månad sedan. Andelen som tror på sjunkande priser stiger till 56 procent från 45 procent i mitten av mars och 16 procent i den senaste ordinarie köparbarometern.

"Prisförväntningarna brukar vara en relativt bra indikation på hur bostadspriserna utvecklas den närmaste tiden och det vi brukar se när prisförväntningarna är låga är att köparna blir mer försiktiga, med bland annat lägre budpremier. Detta kommer nog att leda till en viss nedgång i bostadspriserna under våren", säger Erik Holmberg.
Citera
2020-04-03, 14:59
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kkekke
Har letat hus i ungefär 1,5-2år och har nu hittat ett som jag gillar väldigt mycket. Huset kostar ungefär 2 miljoner. Borde jag avstå?

Sitter i samma sits, är väldigt osäker
Citera
2020-04-03, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Sitter i samma sits, är väldigt osäker

Egentligen är det väl samma som förut.

Det viktigaste är väl ändå: Kommer jag att trivas i huset? Hur ofta kommer det ut liknande objekt på marknaden? Har jag råd att bo här? Driftskostnader? Vad händer om jag blir av med inkomster? Kostnader för lagfart och eventuella pantbrev? Kommunal fastighetsavgift?

Ta till en rejäl marginal när det gäller kostnader. Sedan det vanliga förstås, vilka reparationskostnader får jag räkna med framöver (tak, fasad, vitvaror och allt det andra)?
Citera
2020-04-03, 15:45
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billingvar
Egentligen är det väl samma som förut.

Det viktigaste är väl ändå: Kommer jag att trivas i huset? Hur ofta kommer det ut liknande objekt på marknaden? Har jag råd att bo här? Driftskostnader? Vad händer om jag blir av med inkomster? Kostnader för lagfart och eventuella pantbrev? Kommunal fastighetsavgift?

Ta till en rejäl marginal när det gäller kostnader. Sedan det vanliga förstås, vilka reparationskostnader får jag räkna med framöver (tak, fasad, vitvaror och allt det andra)?

Samtidigt är det ju så att om jag kan köpa hus billigare om sex månader så vill jag ju göra det, funderar ändock på att avvakta några månader
Citera
2020-04-03, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Samtidigt är det ju så att om jag kan köpa hus billigare om sex månader så vill jag ju göra det, funderar ändock på att avvakta några månader

Tittar man på lägenhetspriser i stockholmsområdet går det faktiskt nu att skönja en nedgång sjunkande priser 4 veckor i rad. Fortfarande ligger priserna inom "brusnivån" men väldigt nära ett utbrott nedåt. Men på hus-sidan är volymen för låg för att man ska kunna se något tydligt mönster ännu. Däremot är ju det hög samvariation mellan hus/lägenhetspriser.
Citera
2020-04-04, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saso
kolla på priserna
https://www.booli.se/slutpriser/sverige/77104/?objectType=Villa%2CL%C3%A4genhet

Är det 25-30 procent av objekten som såldes 4 april som gått för under utgångspris?

Det är inte normalt. Det du ser är en nedgång till följd av Corona.
Citera
2020-04-04, 20:20
Medlem
Man är ju helt galen om man köper nu. Nästan vad som helst kan hända med världsekonomin och bostadsmarknaden. Inflation och ränta kan gå i taket. USA kan gå i konken. Dollarn och euron kan gå upp till 20kr. Helt omöjligt att förutse vad som händer. Eventuellt händer inte så mycket, men vågar man chansa på det?
Citera
2020-04-05, 10:57
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dom1990
Man är ju helt galen om man köper nu. Nästan vad som helst kan hända med världsekonomin och bostadsmarknaden. Inflation och ränta kan gå i taket. USA kan gå i konken. Dollarn och euron kan gå upp till 20kr. Helt omöjligt att förutse vad som händer. Eventuellt händer inte så mycket, men vågar man chansa på det?

Om allt du säger händer, spelar det ingen roll om man har bostadsrätt eller inte. Det är lika mycket game over andå...
Citera
2020-04-05, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Om allt du säger händer, spelar det ingen roll om man har bostadsrätt eller inte. Det är lika mycket game over andå...

Ologiskt att Sverige skulle drabbas hårdare än andra. Skulle snarare tro på motsatsen eftersom vi hållt igång vår ekonomi och samhälle på ett ovanligt bra sätt. Omställning kommer att bli mindre för oss än de flesta andra länder.

Bostadspriserna lär gå ner i hela världen. Våra bostadspriser må vara mer upptrissade än normalfallet varför det finns högre fallhöjd. Men diverse domedagsscenarier ska tas med en stor nypa salt.

Som tidigare påtalats är det dock ett väldigt osäkert läge varför det är rätt att ha hängslen och livrem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in