2020-04-02, 20:32
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
1 miljon smittade svenskar redan?
Ja, med en felmarginal om -500k/+250k
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Detta är intressant! På TV4 sa man att i Bombay som fått första fallen går bor 1 miljon människor på 5 kvadrat kilometer.. man behöver ju inte vara Einstein för att fatta...

Social distancing I Bombay får Stockholm att se ut som Norrland. Klart att det hittills alltid drabbar tätbefolkade områden värst så ja, 1 miljard smittade i Indien över sommaren tror jag kan vara ett troligt scenario.
Citera
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Va inte så jävla kaxig ditt lilla inkompetenta fån .

Shit vad tuff du var nu, kalla mig för inkompetent fån.
Dina minst sagt pinsamma personangrepp berättar mer om dig själv och din begränsade sociala kapacitet.

Med tanke på att du registrerade dig för bara en månad sedan så kanske du borde tagga ned dig lite innan du åker ut med huvudet före, det gör nämligen ofta nyreggade användare..

Citat:
1. Läs artikeln du själv refererar till innan du häver ur dig skit som tre dygn. De pratar halveringstider.

Ja de pratar halveringstid, men detta gör man för att beräkna med vilken hastighet viruset dör ut, inte för att beräkna hur länge viruset överlever på en viss yta.
Halveringstiden på metall är 5-6 timmar, det betyder att viruset inte överlever mer än max ett par dygn på metall!

---------------------
Citat:
2.Det är plast i FFP3 masker som virus kan leva länge på, masken är dessutom
i lager.

Virusets levetid på plast överstiger inte 72 timmar, enligt de studier som gjorts. Jag har länkat till detta i mitt tidigare inlägg (möjligt att du i din sinnesförvirring redan glömt detta)

Citat:
Sprejar du något på masken så kortsluter du lagren och all statisk elektricitet försvinner.
Då upphör skyddseffekten

Det är korrekt att maskens skyddseffekt minskas något eftersom filtrets absorberande material minskas med alkohol, men det är iallafall bättre än att kasta bort masken och köra utan mask.

Insändaren hade två (2) masker tillhanda, enligt dig så är det alltså bättre att han använder dem en gång vardera och sedan kör utan mask, istället för att iallafall ta vara på delar av dess skyddsegenskaper och använda dem igen.

-------------------
Citat:
3. Max permitted total inward leakage FFP1 22% , FFP2 8%, FFP3 2%
Figure derived from the maximum total inward leakage allowed by BS EN 149:2001
https://www.hse.gov.uk/research/rrpdf/rr619.pdf

Ja, och?
Det står samtidigt: Min. filter efficiency FFP1: 80% FFP2: 94% FFP3: 99%
Alltså inom de gränsvärden jag tidigare uppgett.

--------------------
Citat:
4. Citat: [i]"De FFP3-masker som börjar fallera efter 3 minuter kommer isådanafall inte att få en CE-märkning och kan därför inte heller klassas som FFP3 (eftersom det har krav på CE-märkning) så det argumentet faller på sin egna rimlighet"

Testkraven på maskerna är så låga att :

"Specifically, it has been observed that the filtering efficiency of this type of filter can deteriorate rapidly during use. The filtering efficiency as determined according to the standardised test procedure — three minutes after the start of the test — can become meaningless at any instance beyond these three minutes. The filtering efficiency drop can be drastic and therefore compromise the efficiency class allocated to an electrostatic filter and the information related to it."
https://eurlex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.douri=OJ:L:2006:080:0076:0078:EN:PDF

Kunde tyvärr inte se länken, möjligt att det kräver inlogg eller URL är fel.

Oavsett, finns det specifika masker som inte tål kraven så får man isådanafall ta bort CE-märkningen på dessa masker.
Det finns ju säkerligen hundratals olika fabrikar av FFP3-masker, 3M är exempelvis en producent med god renomme, medans det säkert finns producenter som kanske tillverkar en mask med något sämre prestanda.
Oavsett så är det detta CE-märkningen är till för, att garantera kvaliteten på maskerna.
Finns det CE-märkta FFP3-masker som inte håller måttet så får man då ta bort dem, men man kan inte göra som du och dra alla fabrikat över en och samma kam.
Exempelvis 3M-maskerna har fått extremt goda resultat i tidigare tester.

----------------
Citat:
5. "P3 är FFP3" Nej FFP3 är värdelösa filter som bygger på statiska skikt.
P3 är så gott som uteslutande mekaniska filter.

99% skydd är inte värdelöst för FFP3. Marginalen här ligger på mindre än en procent, det är möjligt at mekaniska P3-filter är en halv procent bättre men det är som sagt marginelt och när du drar sådana stora växlar så blir det bara löjligt.
Men sådan är du.

---------------
Citat:
6. R betyder "Reusable"

Tror du inte att jag vet vad det betyder ditt jävla fån
Anledningen till att man skall ha minst P3R är för att de garanterat är mekaniska filter.

Jo du skrev det, men som sagt FFP3 är fullgott skydd mot smitta, om du säger annat så får du väl fråga sjukhusen varför de inte kör med mekaniska P3-filter? (Svar: eftersom det är onödigt)

--------------
Citat:
Så fortsätt spela CS i stället och ge fan i att ge någon råd, när du inte vet vad fan du pratar om.

Oj, en tuff kommentar igen som slutkläm på din i övrigt överdrivna indignation om att FFP3-masker är odugliga.

Du kanske borde se dig själv i spegeln istället och intala dig att sjukvården vet bättre än du eftersom de just nu utrustar hundratusentals sjukvårdare i landet med FFP3-masker.

Men om du tror dig veta bättre så bara kör på med dina mekaniska filter, du överlever nog apokalypsen med den extra halvprocenten skydd de ger
Senast redigerad av kato85 2020-04-02 kl. 20:39.
Citera
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gwildor
Men för helvete, fattar du hur många frågor AB får in hela tiden? Bra att du har lösningen på allt iallafall, ta kontakt med regeringen och lägg fram ditt förslag där.

Jag har inget förslag. Jag sa bara att det är alkohol som dödar gubbarna i Italien och Spanien. Det är väl bra? Så slipper vi denna nedgången i ekonomin. Den är inte bra för dig heller din jävla idiot.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Alex äckel Schulman tillåts sitta i expressen och håna människor.
"Jag har haft corona 12 gånger"
Läser inte vad den skitstöveln skriver men det där såg jag direkt. Gick inte att undgå.
Äckliga varelse. Kanske det blir den 13 gången han kommer att få covid-19 och hosta lungorna av sig. Hosta tills han kräks. Ligga och kämpa för livet och den 13 gången är det på riktigt.
Citera
Medlem
Lotavoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horsemackan
Jag menar att det e stabilt med tanke på att siffrorna stabiliserar sig runt 800 och inte fler än så, det tyder på att spridningen har klingat av och att färre söker vård jämfört med tidigare. Det måste du väl förstå?

Du får också räkna med en fördröjning på två veckor innan dessa siffror kommer sjunka något.

Du kan mycket väl ha rätt, jag är inte tillräckligt insatt i ämnet för att påstå att det jag skriver måste vara sant utan det var bara något jag tyckte kändes konstigt med tanke på restriktionerna.

När tror du det börjar bli lugnt i Italien?
Citera
2020-04-02, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horsemackan
Svårt att säga idag, men om var tredje person på planeten blir smittade så kan vi jämföra dessa pandemier väldigt enkelt.

Verkar som 60.% i Sverige ska ha det snart i af.. 😭
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Om du tror det måste du vara något av det mest korkade som går i ett par skor. Tegnell är ju bara budbäraren, och har åtskilliga medicinska experter som jobbar i kring honom. Det är ju inte han som tar besluten själv, hur fan man nu kan tro det.
Lägg ner!!! "budbärare"...
Är det minsta karl i honom ger man faan och sprider lögner!!
Han är 109 % nolla!!
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Pandemin rullar vidare o skördar offer i andra delar av världen. Tänk Afrika o allmän spridning
Man får hoppas att hettan hejdar viruset där. I alla fall där det är som varmast.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Näe, man kan ligga på IVA utan respirator
Finns per definition inga intensivvårdsavdelningar utan respirator.

Men jag antar att du menade att skriva:
Man kan ligga utan respirator på IVA?
Citera
Medlem
Fick idag höra om förlossningsavdelningens nya regler:
Enligt vår barnmorska (i sörmland) får endast mamman och barnet vistas på BB efter förlossning. Med andra ord, så fort mitt barn är fött måste jag åka hem.

Otroligt tråkigt att inte kunna vara där efteråt och hjälpa min kvinna eller få träffa mitt barn.
Citera
2020-04-02, 20:34
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotavos
Kan stämma, låt oss se men det förvånar mig att det inte blivit någon förbättring så här 3 veckor senare.

Jo det kommer gå ner, först kommer antalet nya smittade gå ner, sedan fall på intensiven, sist dödsfallen.

Tänk medianen av inkubationstid är 5 dagar (2-14 dagar) sedan är median till inläggning på sjukhus från första symptom i median 10 dagar. Från första symptom till dödsfall median 13 dagar. Så det tar iaf minst18 dagar från att man blir smittad till att man dör.
Det kan ta mellan 2v-8v på intensivvård tills man dör också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in