2020-04-02, 20:29
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
"April is the cruellest month ..."
Man får hoppas maj blir bättre.

Pandemin rullar vidare o skördar offer i andra delar av världen. Tänk Afrika o allmän spridning
Citera
2020-04-02, 20:29
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotavos
Kan stämma, låt oss se men det förvånar mig att det inte blivit någon förbättring så här 3 veckor senare.
Antal insjuknade borde ha minskat märkbart. Och antalet döda per dag växer i alla fall inte exponentiellt.
Citera
2020-04-02, 20:30
Medlem
Lotavoss avatar
Enligt en koreansk läkare så bedömer han sannolikheten att som ung och frisk att dö av corona till sub 0.1%. Däremot äldre över typ 70 runt 8-9%.
Citera
Medlem
Covid19 måste ha högre dödlighet än spanska sjukan? Vi har ju extremt mycket bättre sjukvård nu men utan den hade dödligheten varit mycket över det vi ser i dag?
Citera
Medlem
Citat:
Börjar bli mer stabilt? Det enda stabila där är att det åtminstone inte går över 1000 dödsfall per dag men någon direkt förbättring kontra hur det såg ut för 2 veckor sedan existerar ju inte

Jag menar att det e stabilt med tanke på att siffrorna stabiliserar sig runt 800 och inte fler än så, det tyder på att spridningen har klingat av och att färre söker vård jämfört med tidigare. Det måste du väl förstå?

Du får också räkna med en fördröjning på två veckor innan dessa siffror kommer sjunka något.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinniitus
Kanske därför denna dysfunktionella feminist stat inte bryt tsig nämnvärt. Dags att ta bort kvinnors rättigheter.

Eh.. se på Finland? Deras kvinnliga statsminister, Sanna, har ju gjort ett utomordentligt arbete för att skydda befolkningen, inkl. män... Stängt gränser, lockdown för Helsingforsområdet, haft kvar gamla beredskapslager, m.m. Funkat väldigt bra för att skydda deras befolkning hittills, med väldigt få dödsfall.

Jämför det med vad männen hos oss, Löfven och Tengele gjort... I princip ingenting
och se vartåt vi är på.väg. mot massdöd av pensionärer såväl män som kvinnor.

Nu är jag INTE ngn manshatare eller något sådant alls, tvärtom, utan jag anser man ska se till en persons handlingar, inte om det är en man eller kvinna, det kvittar. Men bara för att ge dig ett exempel på: att det är rätt personer, vettiga och med sunda förnuft, som behövs i såna här lägen. Oavsett kön.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -YOLO-
...så kan det också va.
(Jag är en riktig kappvändare, och det står jag för. Jag försöker febrilt sålla och sortera information, och suger i mig det mesta från olika kanaler, flöden, medier och expertiser.
Ändrar mig från dag till dag. Och känner mig SÅ liten i detta. Tro mig!)
Ja det är ju ingen hit detta då viruset verkar äta sönder lungorna och blodkärlen och tillslut så drunknar man inifrån. Verkar varit fallet med de 106 i Italien som hamnade i respirator, ingen överlevde som kom in och läkaren var maktlös.
Citera
2020-04-02, 20:31
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Fel!
Läs på vad IVA innebär. Finns inte utan respirator då det då inte kan klassas som IVA/IVP. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://sfai.se/wp-content/uploads/2015/02/Riktlinjer-Svensk-Intensivv%25C3%25A5rd_-rev-2015.pdf&ved=2ahUKEwj-1cu-qsroAhVs_CoKHQYiBQIQFjASegQIBhAJ&usg=AOvVaw1szO0Jr ELcZA2KUoNLxRMA

Näe, man kan ligga på IVA utan respirator
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Covid19 måste ha högre dödlighet än spanska sjukan? Vi har ju extremt mycket bättre sjukvård nu men utan den hade dödligheten varit mycket över det vi ser i dag?

Svårt att säga idag, men om var tredje person på planeten blir smittade så kan vi jämföra dessa pandemier väldigt enkelt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -YOLO-
...det kommer alltid vara lättare att komma efteråt med goda råd. Men jag gillar honom också!
Dock hör jag till den ”goda Svensken” som följer flocken, och i detta inte tar egna beslut.
(Dvs, tex håller mina barn hemma från skolan)

Rätt eller fel?
Hur kan man veta?...
Helt rätt! har skickat frågan hur många ggr som helst till TV 4 och SVT om att man smittar INNAN man får symptom..
Inget svar ännu. Min dotter är sjuksköterska på sjukhus. Har sagt åt henne att inte jobba om skydd saknas.
Men hon är så lojal så hon säger att jag jobbar tills jag blir sjuk.. det är fan helt fel!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Smittspridningen i äldreboenden hade FoHM velat undvika, de försökte med den frivilliga vägen, minimala besök, men missade nog ganska grovt att personal kan bära smitta utan att veta det....resten går att räkna ut enkelt...

Nu panikutbildar man läkare i IV, tanken är att de ska utföra palliativ vård på plats på hemmen, det kommer att se ut som krigsscener där snart, är jag rädd (mängder med kasserad skyddsutrustning, likvagnar som rullas i korridorerna.....).
Så grusomt De får altså ikke legehjelp for å bli friske. Dette må være forferdelig for de syke og for pårørende og sykepleierne og legene.
Citera
2020-04-02, 20:32
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Kan stämma, låt oss se men det förvånar mig att det inte blivit någon förbättring så här 3 veckor senare.
En början på en utplaning kan skönjas, men det är för tidigt att dra några växlar på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in